اخبار داغ

معرفی آثار و ابنیه تاریخی شهرستان خوی/

مسجد داش‎آغلیان ، یکی از قطبهای فرهنگی شهر خوی

مسجد داش‎آغلیان ، یکی از قطبهای فرهنگی شهر خوی
مسجد داش آغلیان شهرستان خوی از جمله آثار تاریخی کشورمان است که با توجه به ویژگیهای آن این مسجد به یکی از قطبهای فرهنگی شهرستان خوی تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آذرنــگاه ، مسجد داش آغلیان از خیابان صمدزاده به طرف شرق در کوچه تلگراف و در داخل بافت مسکونی شمال شهر خوی می باشد.

, به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آذرنــگاه ، مسجد داش آغلیان از خیابان صمدزاده به طرف شرق در کوچه تلگراف و در داخل بافت مسکونی شمال شهر خوی می باشد., به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آذرنــگاه ، مسجد داش آغلیان از خیابان صمدزاده به طرف شرق در کوچه تلگراف و در داخل بافت مسکونی شمال شهر خوی می باشد., شبکه اطلاع رسانی دانا, آذرنــگاه,

تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نبوده و به نقل قول اکثریت سال ساخت به سالهای میانی سده 13 هجری قمری می رسد.

, تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نبوده و به نقل قول اکثریت سال ساخت به سالهای میانی سده 13 هجری قمری می رسد., تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نبوده و به نقل قول اکثریت سال ساخت به سالهای میانی سده 13 هجری قمری می رسد.,

علت عمده شهرت و وجه تسمیه این بنا به سبب قرار گیری سنگی در داخل صحن اصلی است که بنابه روایات و نقل قولهای اهالی بافت اطراف در هنگام ماه محرم و در روزهای عاشورا و تاسوعا قطرات آب از این سنگ به خارج تراوش میکند.

, علت عمده شهرت و وجه تسمیه این بنا به سبب قرار گیری سنگی در داخل صحن اصلی است که بنابه روایات و نقل قولهای اهالی بافت اطراف در هنگام ماه محرم و در روزهای عاشورا و تاسوعا قطرات آب از این سنگ به خارج تراوش میکند., علت عمده شهرت و وجه تسمیه این بنا به سبب قرار گیری سنگی در داخل صحن اصلی است که بنابه روایات و نقل قولهای اهالی بافت اطراف در هنگام ماه محرم و در روزهای عاشورا و تاسوعا قطرات آب از این سنگ به خارج تراوش میکند.,

, , , ,

درب ورودی حیاط مجموعه که درب اصلی ورودی مجموعه می باشد از سمت غربی به داخل مجموعه باز می شود و درب دیگری در وجه شمالی حیاط که هم از لحاظ ابعاد و اندازه و تناسبات انسانی کوچکتر می باشد ، دومین ورودی حیاط مجموعه می باشد فرد در نمایش مالی بنا دو پیش فضای ورودی ، که سقف این فضا اکنون در طرف محل استقرار تهویه مطبوع فضای داخلی و انباری بنا می باشد ، مواجه شده که در طرفین و نمای بیرونی با آجرکاری و حاشیه کاری ساده تزئین شده اند ، به میان در بنا وارد شده و سپس با ورودی دیگری به ایوان بنا هدایت می شود و با ورودی دیگری در مجاورت آن به فضای داخلی مسجد راه می یابد.

, درب ورودی حیاط مجموعه که درب اصلی ورودی مجموعه می باشد از سمت غربی به داخل مجموعه باز می شود و درب دیگری در وجه شمالی حیاط که هم از لحاظ ابعاد و اندازه و تناسبات انسانی کوچکتر می باشد ، دومین ورودی حیاط مجموعه می باشد فرد در نمایش مالی بنا دو پیش فضای ورودی ، که سقف این فضا اکنون در طرف محل استقرار تهویه مطبوع فضای داخلی و انباری بنا می باشد ، مواجه شده که در طرفین و نمای بیرونی با آجرکاری و حاشیه کاری ساده تزئین شده اند ، به میان در بنا وارد شده و سپس با ورودی دیگری به ایوان بنا هدایت می شود و با ورودی دیگری در مجاورت آن به فضای داخلی مسجد راه می یابد., درب ورودی حیاط مجموعه که درب اصلی ورودی مجموعه می باشد از سمت غربی به داخل مجموعه باز می شود و درب دیگری در وجه شمالی حیاط که هم از لحاظ ابعاد و اندازه و تناسبات انسانی کوچکتر می باشد ، دومین ورودی حیاط مجموعه می باشد فرد در نمایش مالی بنا دو پیش فضای ورودی ، که سقف این فضا اکنون در طرف محل استقرار تهویه مطبوع فضای داخلی و انباری بنا می باشد ، مواجه شده که در طرفین و نمای بیرونی با آجرکاری و حاشیه کاری ساده تزئین شده اند ، به میان در بنا وارد شده و سپس با ورودی دیگری به ایوان بنا هدایت می شود و با ورودی دیگری در مجاورت آن به فضای داخلی مسجد راه می یابد.,

, , , , ,

فضای ایوان ، فضائی با دو ستون چوبی پایه سنگی و دو نیم ستون تزئینی در طرفین غربی و شرقی می باشد نورگیر ایوان به فضای داخلی فاقد هر گونه تزئینات و با تقسیمات متعدد چوبی بوده که تیر افقی واقع در بالاترین نقطه خود جزئی از سازه سقف این ناحیه بوده و به شکل قوس پنج و هفت تند است ، اصلی ترین نقش را در تامین کردن نور فضای داخلی و محدوده داخلی روبروی محراب مسجد ایفاء می کند.

, فضای ایوان ، فضائی با دو ستون چوبی پایه سنگی و دو نیم ستون تزئینی در طرفین غربی و شرقی می باشد نورگیر ایوان به فضای داخلی فاقد هر گونه تزئینات و با تقسیمات متعدد چوبی بوده که تیر افقی واقع در بالاترین نقطه خود جزئی از سازه سقف این ناحیه بوده و به شکل قوس پنج و هفت تند است ، اصلی ترین نقش را در تامین کردن نور فضای داخلی و محدوده داخلی روبروی محراب مسجد ایفاء می کند., فضای ایوان ، فضائی با دو ستون چوبی پایه سنگی و دو نیم ستون تزئینی در طرفین غربی و شرقی می باشد نورگیر ایوان به فضای داخلی فاقد هر گونه تزئینات و با تقسیمات متعدد چوبی بوده که تیر افقی واقع در بالاترین نقطه خود جزئی از سازه سقف این ناحیه بوده و به شکل قوس پنج و هفت تند است ، اصلی ترین نقش را در تامین کردن نور فضای داخلی و محدوده داخلی روبروی محراب مسجد ایفاء می کند.,

, , , ,

سقف ایوان تخت ، چوبی و به صورت لته کوبی فاقد هر گونه تزئین می باشد که تنها در محل میانه اتصال سرستون ها به یکدگر ، آثار کتابت سازنده و تزئین گر بنا ، قابل مشاهده است.

, سقف ایوان تخت ، چوبی و به صورت لته کوبی فاقد هر گونه تزئین می باشد که تنها در محل میانه اتصال سرستون ها به یکدگر ، آثار کتابت سازنده و تزئین گر بنا ، قابل مشاهده است., سقف ایوان تخت ، چوبی و به صورت لته کوبی فاقد هر گونه تزئین می باشد که تنها در محل میانه اتصال سرستون ها به یکدگر ، آثار کتابت سازنده و تزئین گر بنا ، قابل مشاهده است.,

, , , ,

با ورود به فضای داخلی و توجه به پارتیشن آلومینیومی موجود تفکیکی نور گیر ایوان ، این موضوع قابل نتیجه گیری است که ورودی اصلی بنا از این ناحیه بوده و طرفین فضای درجه دو ورودی به شمار می رفتند.

, با ورود به فضای داخلی و توجه به پارتیشن آلومینیومی موجود تفکیکی نور گیر ایوان ، این موضوع قابل نتیجه گیری است که ورودی اصلی بنا از این ناحیه بوده و طرفین فضای درجه دو ورودی به شمار می رفتند., با ورود به فضای داخلی و توجه به پارتیشن آلومینیومی موجود تفکیکی نور گیر ایوان ، این موضوع قابل نتیجه گیری است که ورودی اصلی بنا از این ناحیه بوده و طرفین فضای درجه دو ورودی به شمار می رفتند.,

کل فضای داخلی مسجد به صورت دو فضای بسته است که فضای غربی شبستان مردانه به صورت مربعی به اضلاع 8/8 متر با پوشش چوبی تخت (خرپایچوبی) و فضای شرقی که کوچکتر ، شبستان زنانه میباشد بشکل مستطیلک و سقف آن با تیر آهن طاق ضربی با آجر چینی حصیری اجرا گردیده است .

, کل فضای داخلی مسجد به صورت دو فضای بسته است که فضای غربی شبستان مردانه به صورت مربعی به اضلاع 8/8 متر با پوشش چوبی تخت (خرپایچوبی) و فضای شرقی که کوچکتر ، شبستان زنانه میباشد بشکل مستطیلک و سقف آن با تیر آهن طاق ضربی با آجر چینی حصیری اجرا گردیده است ., کل فضای داخلی مسجد به صورت دو فضای بسته است که فضای غربی شبستان مردانه به صورت مربعی به اضلاع 8/8 متر با پوشش چوبی تخت (خرپایچوبی) و فضای شرقی که کوچکتر ، شبستان زنانه میباشد بشکل مستطیلک و سقف آن با تیر آهن طاق ضربی با آجر چینی حصیری اجرا گردیده است .,

, , , , , ,

تزئینات این بنا نیز شامل گره چینی با آجر و یک کتیبه سنگی که غیر قابل خواندن است در درب ورودی ضلع غربی و آجرکاری نما در نمای بیرونی مسجد و تزئینات کاشیکاری در ایوان و محراب شبستان مسجد با کاشیکاری هفت رنگ بر زمینه لاجوردی میباشد.

, تزئینات این بنا نیز شامل گره چینی با آجر و یک کتیبه سنگی که غیر قابل خواندن است در درب ورودی ضلع غربی و آجرکاری نما در نمای بیرونی مسجد و تزئینات کاشیکاری در ایوان و محراب شبستان مسجد با کاشیکاری هفت رنگ بر زمینه لاجوردی میباشد., تزئینات این بنا نیز شامل گره چینی با آجر و یک کتیبه سنگی که غیر قابل خواندن است در درب ورودی ضلع غربی و آجرکاری نما در نمای بیرونی مسجد و تزئینات کاشیکاری در ایوان و محراب شبستان مسجد با کاشیکاری هفت رنگ بر زمینه لاجوردی میباشد.,

, , , , ,

سازه این بنا آجری و پی آن از ملات شفته آهکی و با قلوه سنگ ساخته شده است کل سازه باربر بوده و اجرای سقف آن به صورت خرپا و به تعبیر بعضی افراد متخصص تنها بنای تاریخی است که سازهای هوائی با خرپای چوبی اجراء گردیده که هر بینده ای را وادار به تحسین میکند و نمایشگاهی از اجرای موفق خرپای چوبی برای علاقه مندان ایجاد کرده است.

, سازه این بنا آجری و پی آن از ملات شفته آهکی و با قلوه سنگ ساخته شده است کل سازه باربر بوده و اجرای سقف آن به صورت خرپا و به تعبیر بعضی افراد متخصص تنها بنای تاریخی است که سازهای هوائی با خرپای چوبی اجراء گردیده که هر بینده ای را وادار به تحسین میکند و نمایشگاهی از اجرای موفق خرپای چوبی برای علاقه مندان ایجاد کرده است., سازه این بنا آجری و پی آن از ملات شفته آهکی و با قلوه سنگ ساخته شده است کل سازه باربر بوده و اجرای سقف آن به صورت خرپا و به تعبیر بعضی افراد متخصص تنها بنای تاریخی است که سازهای هوائی با خرپای چوبی اجراء گردیده که هر بینده ای را وادار به تحسین میکند و نمایشگاهی از اجرای موفق خرپای چوبی برای علاقه مندان ایجاد کرده است.,

بنای این مسجد در فهرست آثار ملی کشور به شماره 2390 به ثبت رسیده است به برکت حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شهرستان خوی حجت الاسلام معصومی نیا و هئیت امناء آگاه و فعال و حضور مداحان با سابقه و تحصیل کرده و همکاری بسیجیان پایگاه شهید غفیری با اجرای برنامه های مذهبی در طول سال ، راه اندازی صندوق قرض الحسنه این مسجد را تبدیل به یکی از قطبهای فرهنگی این شهر نموده است.

, بنای این مسجد در فهرست آثار ملی کشور به شماره 2390 به ثبت رسیده است به برکت حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شهرستان خوی حجت الاسلام معصومی نیا و هئیت امناء آگاه و فعال و حضور مداحان با سابقه و تحصیل کرده و همکاری بسیجیان پایگاه شهید غفیری با اجرای برنامه های مذهبی در طول سال ، راه اندازی صندوق قرض الحسنه این مسجد را تبدیل به یکی از قطبهای فرهنگی این شهر نموده است., بنای این مسجد در فهرست آثار ملی کشور به شماره 2390 به ثبت رسیده است به برکت حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شهرستان خوی حجت الاسلام معصومی نیا و هئیت امناء آگاه و فعال و حضور مداحان با سابقه و تحصیل کرده و همکاری بسیجیان پایگاه شهید غفیری با اجرای برنامه های مذهبی در طول سال ، راه اندازی صندوق قرض الحسنه این مسجد را تبدیل به یکی از قطبهای فرهنگی این شهر نموده است.,

انتهای پیام/ص

, انتهای پیام/ص,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه