اخبار داغ

ویترین گونه های گیاهی، بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی در رشته کوههای زاگرس

ویترین گونه های گیاهی، بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی در رشته کوههای زاگرس
124 گونه گیاهی که از 193 جنس و در 40 خانواده گیاهی در کوهستان الوند وجود دارد که 19 گونه بصورت خاص استفاده می شود و از همه 16 گونه در آسیب انقراض است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع، کوهستان الوند بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی است که بر اثر نفوذ توده‌های آذرین بازمانده از دوران پیشین است و این کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,


در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است.یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قله‌ی آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

,
,

از مشخصات جغرافیایی و معرفی این کوهستان بزرگ که بگذریم روز به روز شاهد زخم هایی بر پیکره این اثر طبیعی هستیم که بازگویی آن خالی از لطف نیست .

,

هر کوهستان در جای جای ایران دارای پوشش گیاهی خاص خود در آن منطقه است ، به طوری که ممکن است نوع گیاهان یکی باشد اما به لحاظ شرایط جغرافیایی که قرار می گیرند اثر آن ها متفاوت است .

,

کوهستان الوند نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای پوشش گیاهی خاص خود است ، شهر همدان که از دیرباز محل زندگی دانشمندانی چون بوعلی سینا که به پدر طب ایران معروف است دز زمان حال نیز دارای عطاری هایی بزرگ در گوشه و کنار شهر است که خیلی از این عطاریها در درمان بیماریها و امراض داروهای شفا بخش دارند .

,

چشمه قصابانی نایب رئیس هیات کوهنوردی همدان که جزو کوهنوردان حرفه ای و با تجربه در استان به شمار می رود در خصوص پوشش گیاهی کوهستان الوند اظهار داشت: با قطعیت نمی توان راجع به افزایش چشمگیر عطاریی ها در سطح شهر و استفاده آن ها از گونه های گیاهی الوند حرف زد اما قطعا بی ربط هم نیستند .

,

وی ادامه داد: امسال در استان همدان خوشبختانه بارش خوب بود و آب خوبی در کوهستان داریم و هنوز که آنچنان هوا گرم نشده است پوشش های گیاهی زرد نشده اند و قابل برداشت هستند در صورتی که هر سال در این زمان گ.نه های گیاهی قابل برداشت نبودند و زرد شده اند .

,

کوهنورد همدانی با اشاره به مقاله چهار پژوهشگر افزود: 124 گونه گیاهی که از 193 جنس و در 40 خانواده گیاهی هستند که 19 گونه بصورت خاص استفاده می شود و از همه 16 گونه در آسیب انقراض است.

,

نایب رئیس هیات کوهنوردی در خصوص گونه های گیاهی الوند گفت: در این منطقه گیاه مفرا که از خانواده نعناع است و مختص این منطقه است وجود دارد و از آن طرف طوطیا و ریواس و کنگر داریم که مربوط به فصل بهار است .

,

چشمه قصابانی بیان داشت: برخی پوشش های گیاهی مثل موسیر و ... را چون زمانی که می خواهیم استفاده کنیم ریشه آن ها قابل استفاده است و باعث تخریب در سطح می شود و تمام این عوامل دست به دست هم داد و عشایر و چرای دایم این منطقه کوهستانی را دچار آسیب کرده است.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه