اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراف وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان

تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراف وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز و ممانعت ایران از صادرات نفت دیگر کشورها از این منطقه، 25 میلیون بشکه در روز کمبود نفت خواهیم داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در تحلیل احتمال بسته شدن تنکه هرمز توسط ایران و تبعات، آثار اقتصادی و سیاسی این اقدام در سطح جهان به خبرنگار تیتریک گفت: درصد بسیار بالایی از نفت و گاز دنیا در خاورمیانه و توسط کشورهایی چون ایران، قطر، عربستان، عراق، امارات و کویت تولید می شود و شاهراه اصلی مراودات از تنگه هرمز و خلیج فارس است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
 
,
اکبر کریمی افزود: ترانزیت کالایی مثل نفت با ترانزیت هایی چون هواپیما، راه آهن و مسیرهای خودرویی عملا قابلیت بارگیری و انتقال را ندارد و حتی اگر داشت در ابعاد بسیار کوچک می توانست این اتفاق رخ دهد لذا بهترین و مهمترین مسیر برای انتقال نفت به دنیا، بنادر کشتیرانی است.
,

وی با اشاره به اینکه می توان از تنگه هرمز به عنوان یک شاهراه ترانزیتی دنیا نام برد اظهار داشت: با کناره گیری آمریکا ار برجام و تحریم هایی که کشور آمریکا به صورت 3 و 6 ماهه برای ایران در نظر گرفته است، این مسئله مطرح شد که ایران در مقابل تهدیدات و عرض اندام آمریکا چه خواهد کرد؟
,
,
 
,
بیکاری کارگران، تعطیلی صنایع و تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراق وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان
, بیکاری کارگران، تعطیلی صنایع و تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراق وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان,

کریمی تصریح کرد: اگر بنا باشد نفت ایران صادر نشود، با توجه به اینکه یکی از درآمدهای اصلی ایران از طریق صادرات نفت، گاز و منابع پتروشیمی است، اگر قرار باشد این محصول مهم و استراتژیک را نتوانیم صادر کنیم ماندن ما در برجام عملا معنایی نخواهد داشت. 
,
,

وی گفت: اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای باقی مانده در 4+1 علاوه بر موضوعات بانکی، صادرات ایران را باید تضمین کنند، لذا اگر ایران نتواند نفت و گاز خود را صادر کند چگونه دیگر کشورها از شاهراهی که متعلق به ایران است استفاده کنند و فروش نفت داشته باشند اما ایران که مالک این نقطه استراتژیک تجارت جهانی است نتواند این اقدام را انجام دهد؟
,
,

کریمی افزود: وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز و ممانعت ایران از صادرات نفت دیگر کشورها از این منطقه، 25 میلیون بشکه در روز کمبود نفت خواهیم داشت که این رقم یعنی اگر یک چهارم سوخت و انرژی دنیا از این محل تامین می شد دیگر تامین نمی شود. 
,
,

وی اظهار داشت: در قدم اول پیش بینی می شود قیمت هر بشکه نفت به 250 الی 300 دلار برسد لذا این مسئله آثار زیانباری برای دیگر کشورها خواهد داشت، چرا که نفت به عنوان یکی از ارکان تولید در کشورهای صنعتی است و اگر نفت 50 الی 70 دلاری به 300 دلار برسد قیمت ها چندین برابر افزایش خواهد یافت و بهای تمام شده تولید به موازات آن رشد قیمت خواهد داشت. 
,
,
 
,
بیکاری کارگران، تعطیلی صنایع و تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراق وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان
, بیکاری کارگران، تعطیلی صنایع و تهدید بازار فروش کشورهای مدعی با عملی شدن تهدید ایران/ اعتراق وزارت خارجه آمریکا به تبعات زیانبار بستن تنگه هرمز برای جهان,

کریمی تصریح کرد: کارخانجات و صنایع تولیدی زمانیکه رشد قیمت تمام شده محصولات را مشاهده کنند بازارهای خود را از دست خواهند داد و حجم عظیمی از بیکاری در کشورهایی که حرفی برای گفتن در دنیا دارند و از کالای استراتژیک نفت استفاده می کنند ایجاد شده و موتور صنعت آنها از کار خواهد ایستاد.
,
,

وی گفت: با اعلام اینکه ایران تنگه هرمز را خواهد بست تحرکات نظامی در آبهای خلیج فارس بیشتر خواهد شد و به تنش سیاسی و نظامی منطقه دامن خواهد زد لذا همه این موارد موجب وقع نابسامانی و عدم ثبات در منطقه می شود و ناگزیر تبعات آن را کشورهای اروپایی و آسیایی خواهند چشید. 
,
,

کریمی افزود: آمریکا تولید کننده نفت است اما در کشورهای اروپایی به جز نروژ و روسیه بقیه تولید کننده نفت نیستند و این حجم اعظم نفت را نمی توانند پوشش دهند اما در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش ها، بحث صادرات نفت عربستان است، چرا که موقعیت جغرافیایی میدان های نفتی و مناطق نفت خیز آن به گونه ای خواهد بود که ناچار به فروش و صادرات نفت خود از تنگه هرمز هستند. 
,
,

وی اظهار داشت: اخیرا یک بحث مطرح شد که امارات گذرگاه جدیدی را ایجاد کند اما با توجه به هزینه، ظرفیت و پتانسل لازم را نداشت موفق نشد لذا کشورهای اروپایی به واسطه تثبیت فروش نفت ایران از تنگه هرمز در برجام مانده اند تا روال عادی کار را به دست بگیرند.
,
,

کریمی تصریح کرد: در مذاکرات اخیر اروپا تضمین هایی را داده است اما این موارد کلی خواهد بود و اگر جزئیات تائید شود با توجه به اینکه آنها می دانند آمریکا یک طرفه از برجام خارج شده است و هزینه های هنگفتی را به کشورها تحمیل کرد، احتمال وقوع تجمیعی جهانی علیه آمریکا وجود دارد تا کشور ایران متضرر صرف در این مسئله نباشد. 
,
,

وی گفت: تبعات بستن تنگه هرمز توسط ایران، افزایش افسارگسیخته ای در قیمت بشکه های نفت به وجود خواهد آمد و تبعات بلند مدتی را بر صنعت، تولید، بیکاری، اشتغال و قدرت خرید مردم اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان خواهد گذاشت. 
,
,

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: عقلانیت و خرد جمعی حکم بر این دارد که بستن تنگه هرمز صورت نگیرد و ایالات متحده آمریکا نیز بپذیرد که ایران باید صادرات نفتی خود را انجام دهد و اوپک به عنوان مهمترین مرجع تصمیم گیری در خرید و فروش نفت از این مسئله حمایت لازم را انجام دهد. 
,
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه