اخبار داغ

یادداشت؛

فاصله استراتژی کلام تا عمل در یک جمله؛"هیس! جنگ میشه"

فاصله استراتژی کلام تا عمل در یک جمله؛"هیس! جنگ میشه"
در این نوشتار، نگاهی می اندازیم به دو مقوله کوتاه تا هم ذکر تاریخ شود و هم اشاره ای به تجربه آینده؛ یکی توافق هسته ای و دیگر FATF.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قابوس نامه، روزگاری بود که عده ای کارت مجوز مذاکره با امریکایی را در دست داشتند و تا می خواستیم اشکال و انتقادی را از روی دلسوزی مطرح کنیم چوب تهدید را بالا می بردند و می گفتند اگر حرف بزنید خراب می شود، میگفتیم آخر اینطور منافع مملکت در خطر است، می گفتند هیس! اگر حرفی بزنید جنگ می شود. به عبارتی، همان اصطلاح قدیمی خودمان را برای خودمان تکرار می کردند که اگر حرفی بزنید و یا کاری بکنید، بهانه به دست دشمن می دهیم و اونوقت تعزیه! بهم میخورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قابوس نامه،,

تجربه زیادی در مذاکره داشتند اما خیلی خوش خیال بودند. شیپور بدست ـ برای اینکه دستاورد مذاکره را به همه نشان بدهند ـ همه جا جار می زندند که مذاکرات باعث شد که سایه جنگ را از بالای سر این مملکت کیش کنیم و برود وگرنه جنگی می شد که بیا و ببین.

,

این شوخی من باب تلطیف فضا نبود بلکه یادآور واقعیت تلخی بود که وقتی ترامپ توافقنامه هسته ای را یک طرفه کنار گذاشت آن کسانی که در مذاکره خبره بودند تازه تلخی طنز مذاکره را کمی چشیدند و به خود آمدند. 

,

صفحات تاریخ را کمی به عقب ورق می زنیم. به روزهای گرم تابستان می رسیم. تقویم 11 مرداد 94 را نشان می دهد. رئیس جمهور شروع به سخنرانی می کند و می گوید: «به روزی می‌‌رسیم که رسماً لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت سر گذارده و اقداماتی را که باید انجام دهیم، آغاز می‌کنیم و ان‌شاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تأیید می‌کند و عملاً لغو تحریم‌ها به اجرا در می‌آید. با لغو این تحریم‌ها فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود».

,

حال صفحات تاریخ را کمی به جلو ورق می زنیم. به اواسط اردیبهشت97 می رسیم. در این روز، ترامپ خروج امریکا از تواق و احیا تحریم های اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود!

,

در دو سال گذشته که در جنگ و گیرودار مذاکرات هسته ای بودیم دشمنان نیز بیکار نبودند. منافقین، هم سال گذشته و هم امسال در پاریس میتینگ سالانه برگزار کردند اما دریغ از یک واکنش قوی از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان.

,

qaboosnameh222

, qaboosnameh222,

هر بار هم که وزارتخارجه کشورمان یک موضع باری بهر جهت می گرفت، فرانسه نیز پاسخ در خور باری بهر جهت بما می می داد و می شد صفر صفر.

,

شکی نیست که منافقین در پی تاثیرگذاری در روابط اروپا و امریکا هستند تا برجام اروپایی نتواند شکل بگیرد. برای عبور از موانعی که در پیش رو داریم بایستی از گردنه FATF نیز عبور کنیم.

,

اگرچه تیم مذاکره کننده قصد دارد با بی اهمیت جلوه دادن FATF، این پیچ را هم رد کرده و کشور را در مسیر دیگری ریل گذاری کند اما باید توجه داشت که تمام کنوانسیون  های وابسته به این سازوکار در پاریس بارگذاری می شود. 

,

دولتمردان ما باید به این مهم توجه داشته باشند که پاریس، مقر کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) است؛ همان کشوری که میزبان و حامی سرسخت منافقین بوده و تنها چند روز پیش نشست سالانه اش را در پاریس به اتمام رساند.

,

حال چه تضمیمی دارد که این دشمنان برانداز نظام در تاثیرگذاری روند FATF نقش خنثی بازی کنند؟

,

جا دارد وزارت خارجه کشورمان، تیم خبره ای از کسانی که با چنین نظام مالی کار کرده و آشنایی دارند بکار بگیرد و در یک فرایند مطمئن، هر شکافی در این کنوانسیون مالی را زیر نظارت های دقیق قرار دهد.

,

علی صفاری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه