اخبار داغ

خواب خرگوشی مسئولان و سورچرانی دلالان؛

بازار خرمای هرمزگان در قبضه واسطه ها/ تحریم، بهانه جدید سودجویان برای تیغ زدن نخلداران

بازار خرمای هرمزگان در قبضه واسطه ها/ تحریم، بهانه جدید سودجویان برای تیغ زدن نخلداران
شهرستان حاجی آباد با وجود شرایط آب و هوای مناسب تنها منطقه تولید خرمای صادراتی جهان می باشد که متاسفانه بازار خرمای آن در اختیار دلالان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پیارم حاجی آباد، به تازگی فصل برداشت برخی از ارقام خرمای حاجی آباد آغاز شده که این مساله با هجوم دوباره دلالان خرمای پیارم به شمال هرمزگان همراه است از این رو در تازه ترین بهانه تراشی های واسطه ها تحریم و جلوگیری از صادرات این محصول از سوی غرب بروزترین اظهارات و نقل مجلس روستانشینان است که دلهره را به جان نخلداران انداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  پیارم حاجی آباد،,

دلالان خرما، نخلداران را از عدم صادرات خرما می ترسانند و خرمای درجه یک جهان را به قیمت خیلی پایین از کشاورز پیش خرید می کنند از ای رو کشاورزی که یک سال چشم انتظار برداشت خرما و کسب درآمدی برای خانواده خود دارد نا امیدانه عرصه را برای تاخت و تاز دلال فراهم می کنند چرا که مبلغ پیش نهادی هزینه پاجوش،کود و سم هم نمی شود.

,

برخلاف قوانین سازمان جهاد کشاورزی  به ساماندهی بازار خرما توجه نمی‌کنند لذا خرمای پیارم که سال گذشته  از کشاورزان کیلویی هفت هزار تا ۱۷ هزار تومان خریداری می شد دلالان آن را در بازار کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌فروشند که حتی در برخی از شهرهای بزرگ خرمای پیارم با قیمت ۷۰ هزار تومان نیز عرضه می شود.

,

در چند سال اخیر عده ای دلال زالو سفت بازار خرمای حاجی آباد را به دست گرفته اند و نخلداران را مجبور به فروش خرما با نصف قیمت بازار می کنند همچنین گاها به گوش می رسد در نرخ گذاری خرما نیز دخیل هستند.

,

امسال با وجود گرانی و تورم و افزایش قیمت کود و سم باید قیمت خرما نیز افزایش پیدا کند اما قیمت های ارائه شده نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز یافته است.

,

درخواست کشاورزان از مسئولان دخیل در نرخ گذاری خرمای پیارم  این است که امسال حداقل خرمای درجه یک پیارم با قیمت 25 هزار تومان از کشاورز خریداری بشود چرا همیشه باید نرخ گذاری دست یک عده دلال باشد پس بحث حمایت از کشاورز چه می شود.

,

طی سال‌های گذشته آنقدر بی‌توجهی به بازار خرما شده است که بازار خرما در اختیار چند دلال بوده که برای تولید کنندگان و مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

,

از آنجا که تولید خرما بیشتر از مصرف آن است و عوامل و واسطه‌هایی به میدان آمده و سال به سال قوی‌تر می‌شوند و نبض بازار را در دست گرفته‌اند، چرا که آنها در ابتدای فصل برداشت این محصول را از نخلداران با حداقل قیمت خریداری می‌کنند و پس از دپو کردن آن در زمانی که بازار تشنه است به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند.

,

سودجویی دلالان به حدی رسیده که قیمت خرید خرما از نخلداران حتی پاسخگوی دخل و خرج‌شان هم نمی‌شود همه کسانی که بازار خرما را در دست‌شان گرفته‌اند به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسند، در حالی که این دلالان آنقدر قدرت گرفته‌اند که برای سه میلیون نفر نخلدار تصمیم‌گیری می‌کنند و در این میان تصمیم‌گیران وزارت جهاد کشاورزی هم برای ساماندهی این بازار تدبیری نمی‌اندیشند.

,

, ,

گله مندی کشاورزان از قیمت پایین خرمای پیارم

, گله مندی کشاورزان از قیمت پایین خرمای پیارم, گله مندی کشاورزان از قیمت پایین خرمای پیارم,

الماس ابسالان یکی نخلداران منطقه تزرج در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد اظهار کرد: با توجه به افزایش روزانه قیمت کود و سم و سایر ادوات کشاورزی ولی نرخ خرمای صادراتی حاجی آباد در سالهای اخیر افزایش  نداشته و حتی هزینه کارکرد کشاورز هم تامین نمی شود.

,

ابسالان با بیان اینکه مسئولین جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت نمی کنند افزود: ما از مسئولین انتظار داریم همان طور که برای گندم خرید تضمینی با قیمت مناسب در نظر گرفته شده است برای خرمای پیارم که یک رقم صادراتی است نیز تضمین وجود داشته باشد تا دست دلالان از بازار خرما کوتاه شود.

,

وی بیان داشت: با توجه به اینکه خرمای پیام یک خرمای صادراتی درجه یک می باشد ولی بیمه آن مثل سایر ارقام می باشد و کشاورز در بحث بیمه محصولات و خودش با مشکل مواجه است.

,

نخلدار حاجی آبادی گفت: ما در زمینه فروش محصول خود با مشکل مواجهه هستیم و دلالان هنوز خرما بدست نیامده به سراغ ما امدند و بازار خرما را خراب می کنند و خرمای نخلداران را می خرند و پول را به صورت اقساطی به کشاورز پرداخت می کنند.

,

غلامشاه یوسفی یکی دیگر از نخداران گفت: در روستا همه خانوادگی با هم برای رسیدگی به نخل هایشان کار می کنند اگر یک کشاورز بخواهد از دفترچه کشاورزی خود استفاده کند و پسرش که در کنار خودش کار می کند بیمه کند دولت اجاز نمی دهد و می گوید افراد درجه یک است و نمی شود.

,

وی افزود: قیمت خرما در منطقه دلالان تعین می کنند و هرسال جهاد کشاورزی نرخ تعین می کند ولی هیچ گاه خرما به نرخی که جهاد تعین کرده به فروش نمی رسد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه