اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

عدم گردش نخبگان طی ۳۰ سال اخیر در مدیریت کشور/ برخی کارگزاران داخلی عامل دامن زدن به نابسامانی اقتصادی هستند

عدم گردش نخبگان طی ۳۰ سال اخیر در مدیریت کشور/ برخی کارگزاران داخلی عامل دامن زدن به نابسامانی اقتصادی هستند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از کارگزاران ما عامل دامن زدن به بحران های موجود در کشور هستند و دامنه این دخالت ها در آینده به مسائل دیگر تسری پیدا خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور عموم که کشور ما دچار بحران اقتصادی است، ایران ضعف های اساسی در مدیریت سیاسی و استفاده از ظرفیت های کشور دارد به خبرنگار تیتریک گفت: ما در ساختار کارگزار با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب را داریم، در شرایط غیر عادی باید از ظرفیت های قانون اساسی و اختیارات ولی فقیه استفاده کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

علی قربانی افزود: می توان با اختیارات رهبری در تعیین سیاست های کلی نظام، این شرایط فوق العاده را در کشور ایجاد کرد، با این اقدام تصمیم گیری ها از حالت عادی خود خارج می شود و تصمیماتی در قالب شورای عالی امنیت ملی یا بیت رهبری با مشارکت کارگزاران سیاسی اتخاذ می شود. وی اظهار داشت: یک سیاست منسجم و متحد با انجام روند مذکور شکل می گیرد و برخی فعالیت های اقتصادی و سیاسی از حوزه و ید عده ای از نهادها خارج و در دل این شورا و در یک حالت خاص انجام می شود چرا که در حال حاضر در چند حوزه مسائلی قابل حل اما کمتر توجه شده داریم. 
,
,

قربانی تصریح کرد: با وجود مجلس، دولت و نهادهای اقتصادی 4 حوزه بحرانی اعم از ارز، سکه، مسکن و خودرو موجب نگرانی و آشفتگی سیاسی و اجتماعی شده است  اما تا کنون این سه دستگاه نتوانسته اند سیاستی در باره این چالش ها اتخاذ کنند و این مسئله به تعدد دستگاه های تصمیم گیری باز می گردد. وی با اشاره به اینکه برخی از کارگزاران و نهادهای تصمیم گیرنده در چالش های مذکور دخالت دارند گفت: وجود رانت اقتصادی و تاثیر آن در حوزه اقتصاد و تولید یکی از دلایلی است که 4 بازار سکه، ارز، ظلا و خودرو را با نابسامانی مواجه کرده است. 
,
,

قربانی با طرح این سوال که چطور می شود با اعلام تحریم شاهد اعلام ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات می شویم؟ افزود: زمانیکه یک کشور از روال عادی خارج می شود، داخلی ها هر روز منتظر تصمیم دولت هستند، اما این تصمیمات اطمینان بخش نیستند، چرا که اخیرا با اعلام دلار 4 هزار و 200 تومانی شاهد شکل گیری بازار سیاه آن بودیم. وی با اشاره به اینکه علی رغم پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، قیمت سکه بالا رفت اظهار داشت: در زمینه خودرو علی رغم اینکه بخش اعظمی از خودروها در داخل تولید می شود و ارتباطی با حوزه ارز ندارد شاهد گارد گیری واحدهای تولیدی در این حوزه بودیم.
,
,
قربانی تصریح کرد: بالای 90 درصد نیاز مسکن داخلی است اما ما به راحتی شاهدیم که یک موج بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد لذا این مسائل نشان می دهد که ما چارچوب های با ثبات اقتصادی در بحث اداره کشور نداشته یا کارگزار آشنا به چارچوب های لازم را در کشور نداریم.  وی گفت: برخی از کارگزاران ما عامل دامن زدن به بحران های موجود در کشور هستند و این مهم موقتی نبوده و دامنه آن در آینده درباره مسائل دیگر تسری پیدا خواهد کرد لذا لازم است در زمینه ساختارهای سیاسی و کلی، حوزه تصمیم گیری و نقش این تصمیمات در اقتصاد مورد توجه قرار گیرد. 
,

قربانی افزود: 15 مرداد تحریم های ایران در حوزه خودرو و طلا اعمال می شود لذا این مسئله نباید موجب کوچکترین نگرانی شود چرا که تولید خودروی ما داخلی است و نبود یا کمبود خودرو نباید تاثیری در زندگی مردم داشته باشد ضمن اینکه توانمندی داخلی را برای این حوزه داریم. وی با اشاره به اینکه ایران معادن طلای بسیار خوبی دارد اظهار داشت: سایر ظرفیت ها را نیز به منظور کاهش چشمگیر طلا و جایگزینی فلزات گرانبها داریم و با وجود رهبر معظم انقلاب ساختار، امکانات و زمینه های لازم را در این زمینه فراهم می کند. قربانی تصریح کرد: امروز کشورهای توسعه یافته نفت را به صورت خام نمی فروشند لذا طی 15 سال اخیر باید اراده اقتصادی ایران به سمتی می رفت که اعلام می کردیم حتی یک قطره نفت خام نمی فروشیم و آن را به فراورده های نفتی تبدیل می کردیم. 
,
,

وی گفت: متاسفانه رانت سیاسی و اقتصادی و تمایلات فراکشوری یا بیگاه پرستی موجب شد امروز با دست خودمان نفت خام را به فروش برسانیم اما باید توجه داشت که ظرفیت های جایگزین در صورت عدم فروش نفت ایران به گونه ای است که نباید در برابر تحریم آمریکا و دیگر کشورها خم به ابرو آورد. قربانی با اشاره به اینکه ما کشور صادر کننده انواع محصولات نیستیم که دشمن بتواند ما را فلج کنند افزود: دیگر کشورها صادرات غیر نفتی ما را مطالبه می کنند و باید باور داشت در دنیای امروز تحریم به معنای واقعی آنچه گفته می شود وجود ندارد. 
,
,

وی اظهار داشت: ضعف سیاسی، نبود افق های بلند مدت، عدم استفاده از نخبه های سیاسی و علمی و عدم توجه به ظرفیت های داخلی موجب شده است که با حرف آمریکا شرایط اقتصادی کشور به هم بریزد لذا رسانه ها باید در این باره تحلیل داشته باشند. قربانی تصریح کرد: طی 30 سال اخیر گردش نخبگان در مدیریت کشور انجام نشده است لذا نوسازی صورت نگرفته و آشنایی با فرصت های بین المللی امروز وجود ندارد درحالیکه توجه به مسائل مذکور برای پیشرفت و توسعه کشور لازم است. کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه گفت: اگر مسئولان اراده لازم داشته باشند می توانند از این بحران ها عبور کنند چرا که فرصت های زمان بحران در شرایط عادی وجود ندارد لذا باید بحران را شناخت و با استفاده از ظرفیت های داخلی به سمت جلو حرکت کرد. 
,
,
 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه