اخبار داغ

نگاهی به واقعه تاریخی مسجدگوهرشاد؛

قیام خونین مردم در برابردستورنامتعارف رضاخان/حجاب خط قرمز زنان ومردان غیور ایرانی

قیام خونین مردم در برابردستورنامتعارف رضاخان/حجاب خط قرمز زنان ومردان غیور ایرانی
همزمان با دستور رضاخان مبنی بر قانونی شدن کشف حجاب و اجرای آن در جامعه،مردم ایران در تیرماه 1314 به تحصن و اعتراض در مسجد گوهرشاد پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجاب از جمله مسائلی بود که در نخستین روزهای آغاز حکومت رضاخان به واسطه تعدادی از روشنفکران لائیکی طرح های زیادی برای ریشه کن آن چیده شد که در نتیجه آن حجاب اسلامی مورد هجمه ها و فشارهای زیادی قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تحقیر و توهین زنان محجبه و جوسازی های مداوم بنی بر القای حس دوگانگی و نشان دادن برخورداری زنان محجه از پایین ترین جایگاه اجتماعی از جمله مواردی بود عناصر وابسته به رضاخان سعی در ترویج آن در جامعه داشتند.

,

به سخره گرفتن حجاب اسلامی در نشریه ها

, به سخره گرفتن حجاب اسلامی در نشریه ها, به سخره گرفتن حجاب اسلامی در نشریه ها,

مسئله حجاب به حدی مورد هجمه قرار گرفته بود که در یکی از نشریه های کشور تصاویری از زنان چادری منتشر و نام کلاغ سیاه در زیر آن نوشته بود چراکه از بین بردن حجاب اسلامی جزء اصلی ترین سیاست های رضان خان در کشور محسوب می شد و برخی افراد چاپلوس برای جلب توجه رضاخان از انجام هرکاری که حجاب را زشت جلوه دهد سرباز نمی زدند.

,

در زمینه ترویج بی حجابی و تغییر سبک پوشش زنان رضاخان اقدامات متعددی انجام می داد و حکومت را ملزم به حمایت از زنان بی حجاب به ویژه در زمان هایی که موج اعتراضات در کشور شکل می گرفت کرد.

,

مسئله کشف حجاب به حدی برای رضاخان اهمیت داشت که اقدام به برگزاری همایش های متوالی در جامعه کردو در  سال 1306 نیز خانواده سلطنتی در اقدامی نمادین در زمان حضور در حرم حضرت معصومه(س)  اقدام به کشف حجاب کردند.

,

اجرایی شدن قانون کشف حجاب 

, اجرایی شدن قانون کشف حجاب , اجرایی شدن قانون کشف حجاب ,

چندین سال پس از این وقایع رضاخان تصمیم گرفت تا کشف حجاب را در به صورت قانون درآورد تا زنان ایرانی ملزم به اجرای این قانون درجامعه باشند به همین دلیل در 17 دی سال 1314 کشف حجاب به یک قانون تبدیل شد.

,

پیش از اجرای قانون کشف حجاب  به واسطه آگاهی مردم از سیاست های رضاخان در رابطه با کشف حجاب که نیمی از آن اجرایی شده بود، مردم ایران به همراهی علما دست به اعتراض زدند، و دامنه اعتراض های مردم به حدی افزایش یافت که واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد به وقوع پیوست.

,

خیزش یکپارچه مردم کشور در واقع نسبت به  به مسئله کشف حجاب و اجباری شدن کلاه شاپو توسط حکومت پهلوی مهر تاییدی بر اهمیت حجاب در جامعه بود که می توان این اعتراض را از جمله رخدادهای تاریخی مردم در مقابل سیاست های غرب گرای رضاخان و محمدعلی فروغی دانست.

,

نقش مهم محمدتقی بهلول

, نقش مهم محمدتقی بهلول, نقش مهم محمدتقی بهلول,

علامه بهلول یکی از افرادی است که نقش مهمی در رویداد مسجد گوهرشاد داشته به طوری در کمترین زمان ممکن بهلول را به مشهد آوردند و او پس از رفتن به بالای منبر با قرائت جمله "ایهاالناس می خواهند حجاب را از زن ها بگیرند" غیرت مردم ایران را تحریک کرد و ایرانیان مصرانه به اعتراض خود ادامه دادند.

,

موج هیجان و آرمان خواهی کم کم در جان مردم جوانه زد و مبلغین اسلام نیز پس از آن به بالای منبرهای خود رفته و با اظهارات خودخواستار اعتراض مردم و مخالفت با کشف حجاب شدند.

,

زندان نتیجه مذاکره روحانیون با رضاشاه پهلوی

, زندان نتیجه مذاکره روحانیون با رضاشاه پهلوی, زندان نتیجه مذاکره روحانیون با رضاشاه پهلوی,

روحانیون مشهد  که در تیرماه 1314 در منزل آیت الله یونس اردبیلی حضور یافته و آیت الله سیدحسن طباطبایی قمی را به عنوان نماینده برای مذاکره با رضا شاه در نظر گرفتند که پس از ورود آیت الله قمی به تهران و اقامت در باغ سراج الملک رژیم پهلوی اقدام به محاصره باغ ملک و بازداشت و ممنوع الملاقاتی وی کردند.

,

درپی انتشار خبر بازداشت و ممنوع الملاقاتی آیت الله قمی در مشهد، مردم مشهد در شب نوزدهم مسجد گوهرشاد گرد هم آمده و با توجه به سخنرانی های کوبنده محمدتقی بهلول موج اعتراض و ایستادگی به راه افتاد.

,

تجمع مردم در مسجد گوهرشاد

, تجمع مردم در مسجد گوهرشاد, تجمع مردم در مسجد گوهرشاد,

پس از آن که رضاخان از تجمع مردم در مسجد گوهرشاد باخبر شد دستور داد که اگر ماموران نظامی تا فردا صبح نتوانند مردم را پراکنده کنند بالاترین مجازات نظامی نصیب آن ها خواهد شد، بنابراین نظامیان مشهد اقدام به اجرای دستور رضاخان کردند اما نتوانستند اقدام مردم را سرکوب کنند.

,

ناتوانی پلیس مشهد در متفرق کردن مردم باعث شد تا نظامیان از استانداری مشهد بخواهند در پراکنده کردن کمک کنند که پس از آن سرتیپ مطبوعی با هنگ پیاده لشکر اقدام به سرکوب مردم کرد، این هنگ با فرماندهی سرهنگ قادری اطراف صحن ها،حرم امام رضا(ع) و مسجد گوهرشاد را محاصره کردند.

,

کشته شدن دوهزارنفر توسط نیروهای نظامی رضاخان

, کشته شدن دوهزارنفر توسط نیروهای نظامی رضاخان, کشته شدن دوهزارنفر توسط نیروهای نظامی رضاخان,

تیراندازی نیروهای نظامی به سمت مردم باعث شد تا عده زیادی از زائران و تحصن کنندگان کشته شوند، به طوری حدود دوهزار نفر در این رخدادتاریخی جان خود را از دست دادند و نه تنها شهر مشهد بلکه کل ایران در سوگ این حادثه نشست.

,

حکومت پهلوی پیکر کشته شدگان این حادثه را بدون توجه به احکام شرعی در گورهای دسته جمعی در یکی از محله های مشهد به نام خشت مال ها و باغ خونی مدفون کرد، پس از اتمام این واقعه محمدتقی بهلول به علت تعقیب نیروهای نظامی پهلوی به افغانستان گریخت و آیت الله سیدحسن طباطبایی قمی از یاران به عراق تبعید شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه