اخبار داغ

مرغداران استان قزوین در آستانه ورشکستگی/ تولیدکنندگان با ضرر میلیاردی مواجه هستند

مرغداران استان قزوین در آستانه ورشکستگی/ تولیدکنندگان با ضرر میلیاردی مواجه هستند
صنعت مرغداری در استان قزوین این روزها مانند سایر مشاغل حال و روز خوشی ندارد و تولیدکنندگان این حوزه را دچار بلاتکلیفی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، استان قزوین یکی از استان‌های توانمند کشور است در حوزه‌های مختلف از ظرفیت قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

صنعتی بودن قزوین با استقرار بیش از ۳هزار واحد صنعتی، وجود بسترهای مناسب برای کشاورزی و فعالیت صنعت دام و طیور نیز از شاخصه‌های اصلی این استان به شمار می‌رود.

,

با توجه به شاخصه‌های یاد شده، استان قزوین می‌تواند در بحث اشتغال و تامیت امنیت غذایی کشور پیشرو باشد.

,

صنعت طیور از صنعت‌های با سابقه در این استان است تا جایی که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز استان قزوین رتبه ۴ تولید تخم مرغ، رتبه اول تولید مرغ اجداد تخمگذار، رتبه ۴ تولید مرغ تخمگذار، رتبه ۴ مرغ مادر تخمگذار، رتبه ۶ تولید مرغ مادر گوشتی در کشور را دارا است.

,

اما صنعت مرغداری در استان قزوین این روزها مانند سایر مشاغل حال و روز خوشی ندارد و تولیدکنندگان این حوزه را دچار بلاتکلیفی کرده است.

,

افزایش قیمت‌ها، سوداگری واسطه‌گران و سوء مدیریت‌ها نیز صنعت مرغ و طیور را بی‎نصیب نگذاشته و فعالان این حوزه را در تنگنا قرار داده است.

,

در این گزارش به بررسی اجمالی مشکلات مرغداران استان قزوین پرداخته‌ایم؛

,

, , ,

*۵۰ درصد از مرغداران استان قزوین در حال نابودی

,

پرویز علیخانی یکی از مرغداران با سابقه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، با اشاره به مشکلات این صنعت اظهار کرد: از پایان سال ۹۶ تا به امروز با افزایش قیمت۴۰ درصدی نهاده‌ها و در مقابل با کاهش قیمت مرغ مواجه بوده‌ایم.

, شاخص،,

وی افزود: در هر دوره برای تولید هر مرغ بالغ بر ۶هزار تومان ضرر می‌دهیم به گونه‌ای که هر مرغدار سالانه حدود یک میلیارد تومان متضرر می‌شود.

,

عضو اتحادیه مرغداران استان قزوین با بیان اینکه در این شرایط فرصت طلبان به دنبال سودجویی هستند گفت: واسطه گران هر قطعه مرغ را زیر قیمت بازار از ما خریداری می‌کنند و از طرفی هم نهادینه را بالاتر از قیمت تمام شده به مرغداران می‌فروشند.

,

علیخانی تصریح کرد: متاسفانه این شرایط به علت ضعف مدیریتی و برخورد سلیقه‌ای مدیران در حل مشکلات به وجود آمده و مرغداران را با ضررهای هنگفت مواجه کرده است.

,

وی با بیان اینکه دارای ۶۰ هزار قطعه مرغ گوشتی است، ابراز کرد: برای پیگیری مشکلات به استانداری و جهاد کشاورزی مراجعه کرده‌ایم.

,

این مرغدار با سابقه تصریح کرد: از مسئولین انتظار داریم در کارگروه‌ها و جلساتی که بر گزار می‌شود از نظرات ما تولیدکنندگان هم استفاده کنند و به جای تعریف و تمجید از یکدگیر نیز اقدام جدی برای رفع این بحران‌ها داشته باشند.

,

وی در پایان با بیان اینکه این مشکلات گربیان‌گیر همه مرغداران شده است افزود: متاسفانه۵۰ درصد از مرغداران استان قزوین در حال نابودی هستند و از چرخه تولید خارج شده‌اند.

,

*نمایندگان مجلس یک تیم برای رسیدگی به مشکلات صاحبان صنعت مرغ و طیور تشکیل دهند

,

یکی دیگر از فعالان صنعت مرغداری در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس تعامل بیشتری را با بخش خصوصی داشته باشند.

, شاخص،,

وی با بیان اینکه در تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه هستند افزود: دولت ادعا می‌کند که ارز ۳۸۰۰ تومانی را برای نهاده‌های دام و طیور داریم اما عملا ما نهاده‌ها را با ارزی بالاتر از این قیمت خریداری می‌کنیم.

,

این مرغدار تصریح کرد: باید نظارتی بیشتری صورت گیرد و از نمایندگان مجلس خواستاریم تا یک تیم برای رسیدگی به مشکلات صاحبان صنعت مرغ و طیور تشکیل دهند.

,

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ۹۵درصد از بار تولید کشور را بر عهده دارد، عنوان کرد: بخش خصوصی از تجربه و تخصص بالایی برخوردار است و می تواند‌به کمک دولت آمده و مشکلات کشور را حل کند.

,

 

,

, , ,

*تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان قزوین

,

فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در قزوین اظهار کرد: سالانه  بیش از ۱۰میلیون و ۵۰۰ قطعه مرغ گوشتی در استان پرورش داده می‌شود.

,

وی عنوان کرد: ۶۲ واحد مرغ تخم‌گذار در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۸۰۰ قطعه را دارا هستند.

,

این مسئول عنوان کرد: استان قزوین از قطب‌های مطرح تولیدکننده تخم مرغ در کشور محسوب می‌شود.

,

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به طور میانگین ۵ درصد از تولیدات محصولات دامی و طیور استان قزوین، تامین کننده نیاز کشور است.

,

, , ,

*افزایش نرخ دلار دلیل منطقی برای گرانی نهاده‌ها نیست

,

عظیم حجت مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی جهانی و داخلی اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش صنعت طیور در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه بودند.

, شاخص،,

وی افزود: در سطح جهانی با توجه به اینکه فصل برداشت محصولات ذرت و سویا هنوز شروع نشده است، با افزایش قیمت پایان فصل مواجه هستیم که این وضعیت تا اوایل پاییز ادامه خواهد داشت.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین ابراز کرد: مسئله دیگر هم که موجب شد قیمت‌ها در سطح جهانی رشد کند مربوط به تنش اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا بود.

,

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه چین یکی از واردکنندگان  محصولات کشاورزی است، این کشور به جای بازار آمریکا به سراغ بازارهای دیگری رفت که ایران هم مشتری این بازارها بود.

,

حجت در ادامه گفت: به هرحال وقتی که مشتری برای واردات زیاد می‌شود ناخواسته بر بازار تاثیر گذاشته و قیمت نهاده‌ها را در سطح بین المللی بالا می‌برد.

,

وی با اشاره به عوامل داخلی در افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: بالا رفتن نرخ دلار دلیل منطقی برای افزایش قیمت نهاده‌ها نیست چراکه این محصولات با ارز یارانه‌ای ۳۸۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

,

*ضرر ۱۰۰میلیون تومانی در هر دوره ۳ماهه برای مرغداران

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین گفت: می‌توان گفت بخشی از افزایش قیمت نهاده‌ها به طور حباب گونه است چراکه ربطی به گران شدن دلار ندارد.

,

این مسئول تصریح کرد: مرغ یک کالای اقتصادی است و هزینه تمام شده آن در قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

,

حجت خاطرنشان کرد: قیمت کنجاله سویا ۶۰درصد و ذرت ۴۰درصد نسبت به ۳ماه گذشته افزایش داشته است.

,

وی افزود: با توجه به اینکه در سال جدید هم افزایش هزینه‌های کارگری و سایر عوامل را داشتیم، موجب شده تا هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶هزار تومان باشد.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین ادامه داد: مرغداران مرغ با قیمت حدود ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان را به بازار عرضه می‌کنند یعنی حداقل ۱۴۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده است.

,

این مسئول توضیح داد: با توجه به اینکه واحدهای مرغداری با میانگین ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ هزار قطعه‌ای در هر دوره حدود ۵۰ تا ۸۰ تن تولید دارد، اگر این عدد را ضرب در ۱۴۰۰ کنیم مرغدار با یک زیان حدود ۱۰۰ میلیون تومانی در دوره ۳ماهه مواجه می‌شود.

,

, , ,

*ضرورت توزیع نهاده بین مرغداران

,

حجت با بیان اینکه ادامه این روند تولیدکننده را با چالش مواجه می‌کند، گفت: مرغداران با وجود این شرایط نیز نقدینگی لازم را برای تولید مرحله بعد خود ندارند.

,

وی افزود: از طرفی هم تولیدکنندگانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند قدرت بازپرداخت را ندارند و به این دلیل سیستم بانکی به آن‌ها اعتبار تخصیص نمی‌دهد.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین اضافه کرد: این عوامل اگر در کنار هم تکرار شود بعد از یکی دو دوره امکان تولید برای مرغدار وجود ندارد چراکه تولیدکننده هم سرمایه خود را از دست داده و هم نقدینگی او با کاهش ارزش مواجه شده است.

,

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات مرغداران بیان کرد: پاره‌ای از برنامه‌ها در سطح استان و بخشی هم در سطح ملی پیگیری شده است.

,

حجت افزود: در سطح استان قزوین با هماهنگی صورت گرفته با استانداری و جهادکشاورزی مقداری نهاده ذرت که در انبار شرکت پشتیبانی ذخیره بود را در اختیار مرغداران قرار دادیم که نیاز است این موضوع تکرار شود.

,

وی تصریح کرد: اگر می خواهم که روند خطی تولید مرغ گرم مورد نیاز استان حفظ شود نیاز به توزیع نهاده‌ در بین تولیدکنندگان داریم.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین افزود: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام کشور بر اساس ابلاغ سازمان جهادکشاورزی نیز مقداری سویا را در اختیار تشکل‌ها قرار دارد که در خردادماه بین تولیدکنندگان توزیع شد.

,

این مسئول ادامه داد: از سازمان جهاد کشاورزی کشور درخواست کردیم تا توزیع نهاده در تیرماه هم تکرار شود تا تولیدکنندگان حداقل دغدغه‌ای از محل تامین نهاده نداشته باشند.

,

حجت یادآور شد: با همکاری جهادکشاورزی و استانداری به دنبال تخصیص اعتبارات کم بهره از محل صندوق کشاورزی به سیستم طیوری استان هستیم که امیدوارم در کوتاه مدت عملیاتی شود.

,

*دولت، شرکت‌های دارای ارز دولتی را معرفی کند

,

وی با بیان اینکه تعداد ۵۵۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه واحدهای مرغداری در دوره‌های ۳ماه کار می‌کنند معمولا در هر دوره حدود ۱۷۰ واحد فعال داریم.

,

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین ادامه داد: مرغداران پس از اتمام دوره، حدود ۴۵ روز را برای بحث زدعفونی پشت سر می گذارند و تقریبا هر مرغدار در طول سال به طور متوسط ۴بار جوجه ریزی انجام می‌دهد.

,

این مسئول با بیان اینکه مشکلات مرغداران فراگیر است گفت: از دولتمردان تقاضا داریم که توزیع نهاده‌ها از طریق پشتیبانی امور دام تکرار کنند.

,

حجت افزود: همچنین از دولت انتظار داریم شرکت‌هایی که از ارز دولتی استفاده کرده‌اند را به اتحادیه‌های مرکزی مرغداران معرفی کنند تا واردات آن‌ها بین تشکل‌ها و مرغداران توزیع شود.

,

وی یادآور شد: از تولیدکننده‌ها هم انتظار داریم با توجه به اینکه میزان تولید از مصرف بالاتر است، همکاری لازم را داشته باشند تا در زمینه عرضه نهاده و مرغ به بازار چالش ایجاد نشود.

,

, , ,

به گزارش شاخص، مسئولین در این آشفته بازار قیمت‌ها و نوسانات اقتصادی که اقشار مختلف مردم را با چالش مواجه کرده است نباید از وضعیت تولیدکنندگان حوزه طیور غافل نشوند.

, شاخص،,

در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی نامگذاری شده است، انتظار می‌رود دولتمردان با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و دقیق برای هر حوزه به کمک تولیدکنندگان بروند.

,

مسئولین باید فراموش نکنند که ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، ثبات اقتصادی و امنیت شغلی از خواسته‌های به حق مردم و تولیدکنندگان است.

,

بی‌شک چرخیدن چرخ تولید داخلی تضمین کننده اشتغال جوانان و بهبود معیشت مردم است.

,

امیدواریم مسئولین ذی‌ربط با اتخاذ تصمیمات جدی از خاموشی چراغ صنعت مرغ و طیور در استان قزوین جلوگیری کنند و نور امید را در دل تولیدکنندگان روشن نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه