اخبار داغ

افزایش قارچ گونه کودکان کار در هرمزگان/ زباله گردی فرصت جدید شغلی برای تمام گروههای سنی

افزایش قارچ گونه کودکان کار در هرمزگان/ زباله گردی فرصت جدید شغلی برای تمام گروههای سنی
در سال های اخیر پایتخت اقتصادی کشور شاهد حضور کودکانی است که کیسه ای در پشت خود دارند و در میان سطل های زباله به دنبال تکه نانی و یا مواد بازیافتی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛کودکان کار، دختران و پسران خیابانی هستند که تنها سهم آنها از زندگی کردن ماندن بیشترین ساعت زندگی و گاه تمام آن در کوچه و خیابان های شهر برای کسب روزی است و در محیط نا امن خیابان تاوان اشتباهات بزرگترها را می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کودکانی که تمام دغدغه شان فروش گل های نرگس، فال و یا دستمال کاغذی بوده با چشم های نگران خیره به تابلوهای چراغ راهنما بوده تا  قرمز شود و آنها بسته ای از این وسایل را به رهگذران بفروشند.

,

این کودکان که قربانی معضلات اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، طلاق و مهاجرت شده اند به جای بازی های کودکانه یاد گرفته اند که چگونه با سماجت و التماس اجناس خود را به فروش برسانند.

,

طبق ماده ۷۹ قانون کار، به کارگیری کودکان زیر ۱۵ سال در هر کار و حرفه ای ممنوع است؛ اما در اکثر شهرهای کشور شاهد حضور کودکان کار در معابر هستیم که به فروش کالاهای مختلف مشغول بوده و حتی کالاهای سنگین را بر روی دوش خود حمل می کنند.

,

بندرعباس که به واسطه داشتن ذخایر غنی، بنادر، جزایرو به عنوان  تامین کننده بیش از نیمی از درآمد

,

کشور، به پایتخت اقتصادی کشورشهرت دارد ،در میان هیاهوی توسعه صنایع در این شهر کودکانی یافت می شوند که برای امرار و معاش زندگی خود به شغل های کاذب روی آورده اند.

,

, ,

کودکانی که نشاط و بازی را فقط در رویا می بینند

, کودکانی که نشاط و بازی را فقط در رویا می بینند, کودکانی که نشاط و بازی را فقط در رویا می بینند,

در سطح شهر بندرعباس دختران و پسرانی دیده می شود که نشاط کودکی را کنار گذاشته و با قرار دادن وزنه ای در جلوی خود از رهگذران می خواهند با وزن کردن خود کمکی به آنها کنند.

,

شاید هیچ کس به اندازه آنها منتظر غروب آفتاب نباشد تا شب با تاریکی اش مژده اتمام کار را به آنها بدهد  و بعد از آن مدام از رهگذران ساعت را جویا می شوند تا ۱۲ شب شود و به محل استراحتگاه شان برگردند و در رویای خود بازی های کودکانه کنند و سحرگاه روز بعد دوباره به چهارراه یا محل کسب در آمد خود بازگردند.

,

درمیان کودکان کارسیاه سوخته بندری اتباع بیگانه افغانی، پاکستانی نیز دیده می شوند که به منظور کسب درآمد بیشتر به فعالیت های سنگین نیز روی می آورند و از حقوق اولیه انسانی مانند حق آموزش و تحصیل باز می مانند.

,

در فصل مدارس کودکان کار با قرار دادن دفترهای مشقشان در کنار خود و سرگرمی با آن حس ترحم عابرین را بر انگیخته و عابران کمک های بیشتری به انان می کنند ولی باید به این نکته توجه داشت دلسوزی و کمک به این افراد باعث تشویق هرچه بیشتر آنها می شود که به این شغل های کاذب روی آورند.

,

, ,

کودکان کاری که زباله گرد شده اند

, کودکان کاری که زباله گرد شده اند, کودکان کاری که زباله گرد شده اند,

این کودکان که در همین جامعه بزرگ می شوند سواد و هویت اجتماعی مناسبی ندارد به این نوع شغل عادت کرده و در آینده یک تهدید اجتماعی بوده و بسیاری از جرم و جنایات و مشکلات اجتماعی از این افراد سر می زند.

,

در گذشته کودکان کار تنها در چهارراه و خیابان های اصلی شهر دیده می شدند که فال، گل، دستمال کاغذی می فروختد و یا اینکه با دستمالی پشت چراع قرمز شیشه ماشین ها را پاک می کنند اما در سال های اخیر پایتخت اقتصادی کشور شاهد حضور کودکانی است که کیسه ای در پشت خود دارند و در میان سطل های زباله به دنبال تکه نانی و یا مواد بازیافتی هستند.

,

دوره گردی شغلی دیگر برای کودکان کار

, دوره گردی شغلی دیگر برای کودکان کار , دوره گردی شغلی دیگر برای کودکان کار,

کودکان دیگر نیز به شغل دوره گردی  روی آورده اند و در کوچه ها رژه می روند و فریاد نان خشکی سر می دهند و با ذوق فراوان ادا بزرگ شدن را در می آوند و مسرور می شوند از کسب در آمد هر چقد هم کم باشد.

,

در سال های اخیر اقدمات مختلفی در زمینه ساماندهی این کودکان کار و دادن امکانات به آنها توسط مسئولان صورت گرفته و زحمت های زیادی در این زمینه کشیده اند اما همچنان پایتخت اقتصادی کشور شاهد حضور قارچ گونه این افراد در جامعه است که برای آنها باید تدبیری اندیشه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه