اخبار داغ

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام؛

رزومه‌سازی برای دولت با حراج سرمایه‌های ملی؟!

رزومه‌سازی برای دولت با حراج سرمایه‌های ملی؟!
واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های اجرایی در کرمانشاه که سرمایه‌های ملی است، گویی با هدف رزومه‌سازی برای دولت و نه صرفا اتمام و به سرانجام رسیدن آنها دنبال می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرصاد، انباشت منابع کشور در طرح های نیمه تمام علاوه بر اینکه با افزایش تقاضا به بیکاری و تورم موجود دامن زد، در عین حال مطالبات معوق ناشی از بدهی‌های این طرح‌ها را هم به شدت افزایش داد و در طی ساالهای اخیر عدم مدیریت صحیح منابع در بخش‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی موجب رکود منابع در دل هزاران پروژه ناتمام در کشور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

استان کرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نبوده و صدها پروژه نیمه‌تمامی که روی دست مسئولان این استان مانده نتیجه همین ناکارآمدی مدیریتی است که حالا هم قصد دارد با گرفتار کردن بخش خصوصی در طرح‌هایی که به قول مدیران اولویت خود را برای آنها از دست داده‌اند، این موضوع را حل و فصل کنند.

,

 واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های دولتی شاید آخرین راه برای فرار از رکود چندین ساله این طرح‌ها باشد که به دلیل کمبود اعتبارات دولتی مدت‌هاست لنگ مانده‌اند و حالا که دولت اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی موجود را ندارد، تنها راه ممکن اتمام آنها جذب پیمانکاران داخلی و خارجی است.

,

یک‌سوم طرح‌ها برای بخش خصوصی جذابیت دارد

,

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران قبلا در گفتگویی اعلام کرده بود: اگر شرایط مساعد باشد یک سوم این طرح ها می‌تواند برای بخش خصوصی جذابیت داشته باشد.

,

وی گفته است مشکل اصلی برای بخش خصوصی که بر منطق منفعت می‌تواند در طرح‌های نیمه‌تمام ورود کند، نحوه ارزش‌گذاری‌هاست که به دلیل ساز و کار دولتی قیمت تمام شده برای ارزش‌گذاری طرح‌ها توجیه‌پذیر نیست.

,

https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg

, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/30/4/2819969.jpg, , , , , , , , , ,

 

,

۹۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۶۵۰ پروژه نیمه‌تمام نیاز داریم

, ۹۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۶۵۰ پروژه نیمه‌تمام نیاز داریم,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مود آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام که سرمایه‌های ملی هستند زودتر به بهره‌برداری برسد و در دایره سرویس و خدمات‌دهی قرار بگیرد.

,

طهمورث الیاسی بختیاری افزود: با دستگاه‌های اجرایی نشست‌هایی را برگزار کردیم و تاکید هم داشتیم که اولویت را به مطالبات پیمانکاران بدهند، چون برخی از پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند، اما هنوز مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده است.

,

وی تسویه مطالبات و باقی نماندن دیون برای دستگاه‌ها و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام را از شروط شروع پروژه‌های جدید عنوان کرد و گفت: در این صورت دستگاه‌های اجرایی پیشنهاداتشان را مطرح می‌کنند و این پیشنهادات در کمیته‌ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، معاون امور عمرانی استاندار  و نماینده دستگاه اجرایی بررسی می‌شود و در صورت موافقت کمیته پروژه جدید شروع می‌شود.

,

الیاسی بختیاری تصریح کرد: حتی‌الامکان پروژه جدید نخواهیم داشت، اما پروژه‌های نیمه‌تمامی هست که اولویتشان را از دست داده‌اند و دستگاه‌ اجرایی در مورد آنها باید تصمیم بگیرد که یا آنها را بفروشد و درآمد آنرا به خزانه معین استان واگذار کند و یا در سازو کار دیگری با مشارکت بخش خصوصی پروژه‌ها را تکمیل کند و بهره برداری برساند و منافع آنرا به مدت معینی به بخش خصوصی واگذار کند.

,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در مورد تعداد این پروژه‌های نیمه‌تمام و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها نیز گفت: ۶۵۰ پروژه نیمه‌تمام داریم و ۹۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام استانی اعتبار نیاز داریم.

,

الیاسی بختیاری افزود: تعدادی از این پروژه‌ها مربوط به اجرای طرح‌های هادی است که مربوط به ۱۵۰ روستای بالای۲۰ خانوار است و تعداد ۷۰ مورد هم مربوط به کانون ها و مجتمع‌های فرهنگی است که رقم قابل توجهی نیست.

,

وی با بیان اینکه حدود ۴۶۰ پروژه از مجموع پروژه‌های نیمه‌تمام به متوسط اعتبار بیش از ۲ میلیارد تومان نیاز دارد، تصریح کرد احساس می کنیم با تمرکز روی این پروژه‌ها شفاف‌سازی در این زمینه ایجاد شده و پروژه‌ها به صورت موردی قابل پیگیری است.

,

ا

, ا,

,

شروع پروژه‌های جدید به شرط تکمیل تا دوسال آینده!

, , شروع پروژه‌های جدید به شرط تکمیل تا دوسال آینده!,

مهرداد سالاری معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه نوزدهم خردادماه امسال در شورای برنامه ریزی استان با اشاره به وجود تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام دراستان، گفت: برخی از این پروژه‌های نیمه‌تمام به هیچ عنوان اولویت شهرستان‌های ما نیست.

وی افزود: از طرفی سرمایه‌های مردم در این پروژه‌ها راکد مانده و اگر تکمیل شوند مردم از آنها بهره‌مند می‌شوند و از طرف دیگر با توجه به تاکیدی که بر بحث اشتغال وجود دارد، اولویت با پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمامی است که منجر به اشتغال شود.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: اهمیت ایجاد اشتغال به حدی است که اگر نیاز باشد پروژه جدیدی که منجر به اشتغال شود را تعریف می کنیم.

سالاری تصریح کرد: پروژه های جدید اشتغال‌زا درصورتی تعریف می شوند که ظرف امسال یا نهایتا سال آینده به بهره برداری برسند، نه اینکه بخواهیم پروژه‌های بزرگ چندین ساله تعریف کنیم.

وی از فرمانداران خواست بر روی پروژه های نیمه تمام منجر به اشتغال تمرکز کرده و از خُرد کردن اعتبارات طوری که پروژه‌ای به بهره برداری نرسد، اجتناب کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اولویت ما این است که مردم از پروژه تعریف شده بهره مند شوند و قطعا پروژه ای که توجیه داشته باشد را شروع می‌کنیم، البته به شرط اینکه ظرف دو سال حتما به بهره برداری برسد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

این تاکید اکید معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه نشان می‌دهد که شروع پروژه‌های جدید و اتمام آنها تا پایان عمر دولت مدنظر است و سوال اصلی اینجاست که اگر اعتبارات کفاف می‌دهد برای شروع پروژه‌های جدید، چرا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل نمی‌شوند، البته این موضوع بیشتر نشان می‌دهد که مسئولان دنبال رزومه‌سازی برای دولت هستند چون پروژه‌های نیمه‌تمام اغلب مربوط به دولت‌های قبلی است!

,

https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg

, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, https://media.mehrnews.com/d/2018/06/10/4/2801972.jpg, , ,

, , , , ,

مردم از ما انتظار دارند پروژه‌های جدید را شروع کنیم

, مردم از ما انتظار دارند پروژه‌های جدید را شروع کنیم,

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم اخیرا با چراغ سبز نشان دادن به شروع واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی اعلام کرد که پروژه‌های جدید هم باید شروع شود چون مردم از ما انتظار دارند.

,

استاندار کرمانشاه همچنین در نشست با فرمانداران و مدیران ستادی استانداران هم اظهار داشته است: سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید هرچه سریعتر مشکلات پروژه های عمرانی نیمه تمام شهرستان ها را بررسی کرده و حل کند.

,

به هرحال آنچه که مهم است این است که این پروژه‌های نیمه‌تمام که سرمایه‌های ملی است نباید به خاطر رزومه‌سازی برای دولت حراج شوند و اگر قرار است پروژه جدید هم شروع شود قاعدتا با مطالعات و کار کارشناسی و توجیه‌پذیری و نه صرفا با اهداف و مطامع سیاسی خاصی همراه باشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه