اخبار داغ

سلیمی‌نمین در گفتگو با دانا:

هدف رضاشاه شبیه کردن زنان ایران به زنان اروپایی بود/ ماجرای نفوذ فراماسونرها بر حکومت پهلوی/ در حادثه قیام گوهرشاد لباس زنان و مردان را بر تن آنها پاره می‌کردند

هدف رضاشاه شبیه کردن زنان ایران به زنان اروپایی بود/ ماجرای نفوذ فراماسونرها بر حکومت پهلوی/ در حادثه قیام گوهرشاد لباس زنان و مردان را بر تن آنها پاره می‌کردند
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: وقتی به یک ملت القا شد که هیچ چیز تو اعم از لباس، آموزش و پرورش، سنت ها و ... قابل مباهات و افتخار نیست دیگر نام آن را نمیتوان تجدد و پیشرفت گذاشت بلکه نامی جز تحقیر ندارد چرا که تمام این تغییرات هم با بدترین شکل خشونت در حال اجرا بود.
[

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص قیام مردم گوهرشاد و تأکیدات عده‌ای اندک مبنی بر بی ربط بودن این حادثه به کشف حجاب اظهار داشت: قطعاً لباس متحدالشکل و قوانین آن مربوط به چند سال قبل از ماجرای تأسف بار حمله به مسجد گوهر شاد واقع در حرم امام رضا (ع) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: هدف کسانی که لباس متحد الشکل و یا کشف حجاب را به رضاخان دیکته کرده اند تحقیر ملت ایران بود؛ یعنی ملت ایران را فاقد یک شأنیت در پوشاک و سنت ها تلقی می کردند؛ برخی فراماسون ها قبل آن به رضاخان گفته بودند که اگر به دنبال شأن است باید همه ایرانیان از سر تا پا به لحاظ ظاهری و نوع پوشش و آداب و رسوم و عقاید مانند اروپایی ها شود.

,

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه رضاخان همواره مطیع دستورات انگلیس ها و فراماسونر ها بود تصریح کرد: نحوه اجرای فرمایشات انگلیس به رضاشاه به بدترین شکل توسط او انجام می شد به طوری که رضاشاه با استفاده از خشونت بسیار همواره سعی در ایجاد رعب و وحشت میان مردم داشت. تحقیر ملت ایران و بی هویت ساختن ملت ایران ابتدا در قالب لباس متحدالشکل دنبال شد و بعد به تدریج به خودشان این اجازه را دادند که لابس مردان و زنان را در معرض دید عموم پاره پاره کنند.

,

سلیمی نمین با بیان اینکه پاره کردن لباس مردان و زنان مرحله دوم جسارت رضاخان بود گفت: بعد از قوانین لباس متحدالشکل هرکس از مردان یا زنان که لباس سنتی خود را به تن داشت در انظار عمومی لباسش را در تن او پاره می کردند که این جسارت ها شرایطی را به وجود آورد که مردم علیرغم خفقان شدید دست به طغیان بزنند.

,

وی همچنین گفت: آنچه که در حرم امن امام هشتم رخ داد این بود که کسی تصور نمیکرد رضاخان به مردم پناه آورده به حریم امام رضا هم حمله ور شده و این حریم را هم بشکند.

,

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه در نهایت رضاخان تولیت آستان قدس را هم اعدام کرد یادآور شد: اعدام مسئول آستان قدس به این دلیل بود که وی از رضاخان خواسته بود که با اندکی در اجرای دستور کشتار مردم در مسجد گوهرشاد تعلل کرده و با سیاست بیشتری با این مساله برخورد کند که این اظهارات او به مذاق رضاخان خوش نیامد.

,

سلیمی نمین در ادامه عنوان کرد: توصیه همه اطرافیان رضاخان این بود که سرکوب و کشتار هزاران نفر از مردم بی گناه در آخرین مرحله قرار بگیرد اما متاسفانه هرکس این توصیه را علنی کرد مورد غضب رضاخان واقع شد و او نیز اعدام شد.
وی با بیان اینکه این رهنمود که ملت ایران باید بارها و بارها تحقیر شوند متعلق به داخل کشور نبوده و یک سیاست کاملا دیکته شده از سوی انگلیس ها و فراماسونرها به رضاخان بود خاطرنشان کرد: حتی برخی از امرای رضاخان هم با این میزان خشونت برای اعمال این کارها موافق نبودند و خودشان هم در این ماجرا سوختند اما همین مساله باعث شد که مردم و علما بفهمند که رضاخان هیچ ارزش دینی را نگه نمی دارد.

,
,

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران همچنین گفت: ما پادشاهان زیادی قبل از سلسله پهلوی داشتیم که رسم بر این بود که تحصن های سیاسی علیه دربار و در انتقاد از دربار در یک حرم مانند حرم حضرت معصومه یا حضرت شاه عبدالعظیم یا هر جای دیگر صورت می گرفت، هرگز مورد تعرض واقع نمی شد اما رضاخان حرم امن امام هشتم را به گلوله بست و حتی دستور به توپ بستن تمام حرم امام رضا را در مرحله بعدی صادر کرده بود.

,

سلیمی نمین همچنین تصریج کرد: این تصمیمات از جانب بیگانگان به خورد رضاخان داده شد تا ملت ایران تحقیر شود چرا که لغو قراردادهایی که به نفع انگلیس ها بود تحقیر زیادی متوجه انگلیس ها شده بود اندکی جبران شود. قبل از رضاخان قراردادهای زیادی با پرداخت رشوه و تطمیع از سوی انگلیس ها به نفع آنها تنظیم می‌شد که این قراردادها همواره با مخالفت ملت ایران همراه بود.

,

وی در ادامه افزود: بسیاری از قراردادهای انگلیس ها تا قبل از رضا خان لغو شدند، اما با روی کار امدن انگلیس ها و گرایش های او روند تغییر کرده و انگلیسی ها در هر توصیه خودشان به تحقیر ملت ایران فکر می کردند حتی تغییر نظام اموزش و پرورش در این زمان به دنبال تغییر و اصلاح نبود و تنها تحقیر ملت ایران را به دنبال داشت.

,

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه افزود: وقتی به یک ملت القا شد که هیچ چیز تو اعم از لباس، آموزش و پرورش، سنت ها و ... قابل مباهات و افتخار نیست دیگر نام آن را نمیتوان تجدد و پیشرفت گذاشت بلکه نامی جز تحقیر ندارد چرا که تمام این تغییرات هم با بدترین شکل خشونت در حال اجرا بود.

,

سلیمی نمین در خصوص درس هایی که می توان از قیام مردم در مسجد گوهرشاد گرفت گفت: آنچه که ما بابد دقت کنیم این است که مسجد گوهر جزوی از حرم امام رضا بود و طرح توسعه حرم امام  رضا چیزی جدا از محل مسجد گوهرشاد نبوده و رواقی برای محل تجمعات بوده است آنچه که برای ما درس اموز است این است که ملت ایران در سخت ترین شرایط هرگز دست از دفاع از هویت خود برنداشته است.

,

وی همچنین عنوان کرد: در شرایطی که بسیاری از مدعیان روشنفکری سکوت پیشه کرده و حتی از ترس استبداد رضاخانی در خلوت هم سخن نمی گفتند ملت ایران در سیاه ترین شرایط حرف خود را اشکارا زده و نسبت به این هجوم ارزش های بیگانه ایستادگی کرده است.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: امروز یکی از دلایل دشمنی سلطه گران با ایران دشمنی با این ویژگی ملت ایران است مردم ما کسانی نیستند که اگر تحت خفقان قرار گرفتند تسلیم شوند بلکه بیشتر جوانه زده و رویش های بیشتری دارد.

,
,

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه ایستادگی ملت ایران همواره سلطه گران را تحقیر کرده است گفت: درسی که امروز می توان گرفت این است که سلطه گران این شناخت را در چند مقطع تاریخی از ملت ما به دست اورده اند و می دانند با هجمه های اشکار ملت ایران عقب نشینی نخواهد کرد. آنها از همین جهت به دنبال خشکاندن ریشه های ملت ایران هستند چرا که اگر ریشه ها را بخشکانند دیگر ملت ایران جوانه نخواهد زد.

,

وی در پایان تصریح کرد: آنها به دنبال خشکاندن ایرانیت و اسلامیت در کنار هم هستند تا از این روش بتوانند ملت ایران را تحقیر کرده و بر کشور و ملت مسلط شوند از همین جهت همواره تاکید کرده ایم که اختلاف نظرها باید کنار گذاشته شود و  باید از فر ع نگ و اصالت ایران به خوبی حمایت و حفاظت شود.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه