اخبار داغ

اکبر سنگی در گفت وگو با دانا:

حجاب را باید از واقعه مسجد گوهرشاد یاد بگیریم/ در این مورد یک نمایشنامه هم نوشته ام/ حجاب تنها مختص به خانم ها نمی شود

حجاب را باید از واقعه مسجد گوهرشاد یاد بگیریم/ در این مورد یک نمایشنامه هم نوشته ام/ حجاب تنها مختص به خانم ها نمی شود
اکبر سنگی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: حجاب را باید از واقعه مسجد گوهرشاد یاد بگیریم؛ مسئله حجاب غیر از موضوعات دینی ما، در فرهنگ سنتی ما جاری و ساری بوده است.
[

اکبر سنگی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به هفته حجاب و عفاف گفت: مسئله حجاب غیر از موضوعات دینی ما، در فرهنگ سنتی ما جاری و ساری بوده است، بحث در مورد حجاب خیلی گسترده است؛ یک آدم می تواند حجاب ظاهر داشته باشد ولی حجاب باطن نداشته باشد و بالعکس می تواند حجاب باطن داشته باشد و حجاب ظاهر نداشته باشد.

, اکبر سنگی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: یک آدم شاید پوشیده سفت و سخت نیست، ولی همین آدم حجاب باطن دارد و یک آدم دیگر می بینیم که کاملا پوشیده است ولی در ذهنش حجاب وجود ندارد، آن حجاب از ذهن او ساطع می شود، من فکر می کنم که در مورد حجاب بحث خیلی زیاد است؛ من خودم فی نفسه این را در جامعه می بینم که یک آدم به خیابان می آید ممکن است که حجاب نظام و قانون پسند نداشته باشد، اما رفتارش به نوعی نیست که جلب توجه کند و یا زننده باشد، متقابلا با آدم هایی برخورد می کنیم که ظاهرا خودش را پوشانده است، ولی لااقل کاش با این پوشاندن آبروی حجاب را نمی برد.

,

 

,

سنگی در ادامه گفت: من تصورم این است که حجاب تنها مختص به خانم ها نمی شود؛ حجاب مختص به گروه خاصی نمی شود، حجاب همان حجب،حیا، پوشانندگی و جلوگیری از معاصی و گناه هاست، این حجاب باید در کل جامعه وجود داشته باشد، باید بین آقایان و افرادی که در جامعه به اسم خدمت گذار هستند وجود داشته باشد، این ها متاسفانه کارهایی می کنند که زننده است؛ آن کسی که در راس کار است آیا کارش را به طور درست انجام می دهد و حجاب کارش را رعایت می کند؟ حجاب یک کلمه گسترده است و متاسفانه ما فقط در بحث پوشش خانم ها به آن می پردازیم، حجاب یکی از ارزش هاست، ما اگر به ارزش های انقلاب و خون شهدا برگردیم، حجاب همه این ها را در بر می گیرد؛ به نظر من یک انسان با حجاب در تمامی موارد باید حجابش رعایت شود.

, سنگی,

 

,

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: به مسئله سینما برگردیم، چه کسی می گوید ما در سینما حجاب داریم؟ اگر بگویم حجاب وجود ندارد آن وقت می گویند اکبر سنگی آب در آسیاب می ریزد، اما نه، من آب در آسیاب نمی ریزم؛ یا حجاب داریم یا نداریم که نیازی نیست در موردش حرف بزنیم، اما اگر حجاب ناقص داریم در تمامی سطوح است؛ به عنوان مثال من الان اگر بخواهم یک مطلبی در مورد کسی بنویسم که با او عنادی دارم، طوری می نویسم که از ریشه او را می زنم، خب پس من آدم با حجابی نیستم، من آدمی نیستم که پوشاننده باشم؛ مولای ما می فرمایند: اگر شب دیدید که کسی مرتکب گناهی شد به کسی نگویید ممکن است که فردا صبح توبه کند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: یک مثال می زنم، اگر یک روز بچه دار شدید بچه اول شیر مادر می خورد، وقتی می خواهیم شیر مادر را از او بگیریم باید پستانک به او بدهیم، وقتتی پستانک را از او گرفتیم باید به او عروسک بدهیم و به همین شکل ادامه دارد، این یک سیر تکاملی است، من میگویم که وقتی توقع داریم یک ملتی چهارشنبه سفید راه نیاندازد، ما به جای آن به او چه داده ایم؟ من آدمی هستم که قبل از انقلاب به دنیا آمده ام، اگر گناهی کنم و اصلاح نشوم می گویند مال قبل از انقلاب است، ولی شما برای بچه های بعد از انقلاب چه کرده اید؟ چه امکانات رفاهی برایشان فراهم کرده ایدکه امروز توقع دارید تابع خواسته های شما باشند؟ به جز این که هر روز که از خانه بیرون می زند، در کلاس، دانشگاه، پمپ بنزین و... گفتند اختلاس شده و پدرش که به خانه می آید می گوید پول نداشتم که خرید کنم و نمی توانم میوه خریداری کنم چون زردآلو کیلویی 18000 تومان است.

,

 

,

اکبر سنگی عنوان کرد: در این نظام همه می دانند که من بی غرض و مرض حرف می زنم، من می گویم اگر به عنوان پدر خانواده توقع دارم فرزندم از من حرف شنوی داشته باشد، باید هم مغزش و هم شکمش را سیر کنم؛ یکی از این ها را که سیر نکنم دچار بحران می شود؛ یک روزی یک پسربچه را دیدم که بر یک ماشین چند میلیاردی سوار شده بود، گفتم آن جوانی که پول ندارد و به نان شب محتاج است، پدرش نمی تواند خرج خانواده را بدهد، بعد می رود دزدی می کند؛ پدر یکی که مسئول است دزدی چندین میلیاردی می کند اما پدر این جوان فقیر دزدی چند صد تومانی هم نمی تواند بکند؛ من وارد بحث سیاسی نمی شوم و مرا به چیزی متهم نکنید، مادر و خواهر خود من چادری هستند، ولی من می گویم وقتی می خواهم به یک نفر بگوم که این لباس که پوشیده ای مناسب نیست، یک لباس قشنگ و بهتر برایش می خرم و به او هدیه می کنم، اما وقتی همان پیراهن که بر تن دارد را به زور بخواهم از او بگیرم که نمی شود؛ الان شما که به خیابان می آیید می بینید که یک جوان از باشگاه بیرون می آید بازویش را کلفت کرده است اما مغزش تهی است، یک پیراهن آستین کوتاه هم می پوشد، آن وقت چه کسی باید جلوی این نوع حجاب را بگیرد؟ من نمی گویم جلوی آزادی آدم ها را بگیرید، من می گویم که به جای پاک کردن صورت مسئله، آن را حل کنید.

, اکبر سنگی,

 

,

وی در پایان گفت: حجاب را باید از واقعه مسجد گوهرشاد یاد بگیریم، من حتی در این مورد یک نمایشنامه هم نوشته ام.

,

 

,

گفتگو از احسان رستمیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه