اخبار داغ

«پارسیگویان » هدیه رادیو ایران به فارسی زبانان جهان

«پارسیگویان » هدیه رادیو ایران به فارسی زبانان جهان
یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران گفت:یکی از موضوعات مد نظر دکتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران ،پرداختن به گستره فارسی زبانان است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رادیو ایران به تازگی برنامه ای را روی آنتن برده است که به حوزه وسیع فارسی زبانان تعلق دارد و فراتر از مرزهای جغرافیایی به موضوعاتی می پردازد که به فارسی زبانان دنیا از کاشغر تا کابل و از بخارا تا سمرقند و از تهران تا کابل و تا مرزهای بالکان وسعت دارد. روزگاری وسعتی به اندازه یک قاره به زبان فارسی سخن می گفتند و هم اکنون نیز آثار همزبانی و همفرهنگی در کشورهای مختلف وجود دارد. یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران در این باره گفت:یکی از موضوعات مد نظر دکتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران ،پرداختن به گستره فارسی زبانان است که «پارسیگویان» با عنایت به همین امر ،طراحی شده است. از طرفی رادیو ایران به عنوان نگهبان زبان فارسی سعی در نهادینه کردن پاسداشت زبان فارسی دارد و این برنامه هم یکی از فعالیت های رسانه ای رادیو ایران در این راستاست. بزودی در هر برنامه «پارسیگویان» یک اثر مکتوب فارسی که در کشورهای دیگر وجود دارد معرفی خواهد شد و خبر آن به اطلاع گویشوران فارسی خواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این قسمت اثر «شگرف نامه» معرفی می شود که اثری به زبان فارسی است و سفر نامه یک هندوستانی به اروپاست.این اثر را امید سپهری راد تصحیح کرده است.در برنامه «پارسیگویان» این هفته دکتر میر جلال الدین کرازی از عشق تاجیکان به زبان فارسی سخن خواهد گفت .دو تن از دانشجویان روسی و کره ای که زبان آموز فارسی هستند با لهجه شیرین خود به فارسی سخن می گویند و ترانه هایی از تاجیکستان و افغانستان به مخاطبان تقدیم خواهد شد.در این برنامه صفر عبدالله از ازبکستان و خانم مهجور که هر دو از مهمانان کنگره «عرس بیدل» بوده اند از ایران و زبان فارسی می گویند.« شاه منصور شاه میرزا» نمایند فرهنگی تاجیکستان هم از فعالیتهای فرهنگی خود خواهد گفت.

,

یدالله گودرزی افزود: سعی می کنیم ترانه هایی مشترک با هنرمندان فارسی زبان افغان و تاجیک و ... تولید و از رادیو ایران تقدیم مردم کنیم.برنامه «پارسیگویان» جمعه ها ساعت 23 از رادیو ایران پخش می شود و تهیه کننده آن محمد اسماعیل پور و گوینده آن حسن همایی است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه