اخبار داغ

بشاگرد بی آب و مسئولان در خواب؛

آیا سد جگین روی خوش به بشاگردی ها نشان می دهد؟!/مسئولان لحظه ای خود را جای مردم بگذارند+تصاویر

آیا سد جگین روی خوش به بشاگردی ها نشان می دهد؟!/مسئولان لحظه ای خود را جای مردم بگذارند+تصاویر
مردم شهرستان بشاگرد سالیان دراز است هر روز و هر شب از نعمت آب شرب طبیعی محروم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ با توجه به آغاز فصل گرما و خشکسالی های چندین ساله در استان هرمزگان کمبود آب ، خیلی زیاد زندگی مردم روستاها و شهرستان های هرمزگان به ویژه در مناطق شرق استان را تحت تاثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از,  فرهنگ کده, ؛ با توجه به آغاز فصل گرما و خشکسالی های چندین ساله در استان هرمزگان کمبود آب ، خیلی زیاد زندگی مردم روستاها و شهرستان های هرمزگان به ویژه در مناطق شرق استان را تحت تاثیر قرار داده است.,

«آب مایه حیات است»این روزها مردم شهرستان بشاگرد به‌ خوبی این جمله را درک می‌کنند و نه تنها درک می‌کنند بلکه سالیان است هر روز و هر شب از نعمت آب شرب طبیعی محروم هستند و آبرسانی به مرکز شهرستان (سردشت) از طریق تانکر انجام می شود.

,

شهرستان بشاگرد که حدود 170 روستا را در بر می گیرد که برخی از روستاهای آن لوله کشی آب دارند اما چشم هایشان باید هر روز به لوله های آب باشد تا شاید بتوان قطره قطره جرعه ای آب از آن جمع کرد آن هم نه آبی سالم و شیرین، بلکه آبی گل آلود که به سختی می توان حتی با آن دست ها را شست.

,

, ,

کام "بشاگردی ها" تشنه است

, کام "بشاگردی ها" تشنه است, کام "بشاگردی ها" تشنه است,

حکایت بی آبی در بشاگرد که با جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر مربوط به پنج و 10 سال نیست این مردم سالیان سال است که دهانشان از بی آبی خشک شده و کودکان معصومی که شاید بیشتر از 10 سال هم ندارند اما با دبه های 20 لیتری و گاری هایی که در دست دارند به سمت چشمه ها روانه شوند تا بتوانند مقداری آب برای مصرف روزانه خود و خانواده تامین کنند.

,

فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان، مردم بشاگرد اکنون طعم آب گوارا را نمی چشند و کودکان و نوجوانان روستایی بشاگرد و حتی جوان‌ها از زمانی که چشم باز کرده‌اند دبه‌های سفید رنگ و صف‌های طولانی و دویدن پشت تانکرهای آب یا رفتن به چشمه های گل آلود دیده‌اند.

,

بشاگرد غرق در بی آبی و مسئولان در اوج بی تدبیری

, بشاگرد غرق در بی آبی و مسئولان در اوج بی تدبیری, بشاگرد غرق در بی آبی و مسئولان در اوج بی تدبیری,

مردم شهرستان با بهداشتی بودن یا نبودنش آب کاری ندارند، همین قدر که باشد، خنک باشد و عطش آنان را در گرمای بی‌رحم تابستان برطرف کند، راضی اند اما مسئولان وضعیت این مردم مظلوم بشاگرد را درک کنند چرا که مردم این شهرستان زندگی خود را با رنج و مشقت ادامه می دهند.

,

شاید بتوان گفت که مردم شهرستان بشاگرد مصداق واقعی مثال لب چشمه رفتن و تشنه برگشتن باشند چرا که برخلاف وسعت آبی که در این شهرستان وجود دارد اما مردم آن از نبود آب شرب بهداشتی رنج می برند.

,

, ,

دغدغه ای که در سایه بی توجهی مسئولان لاینحل مانده

, دغدغه ای که در سایه بی توجهی مسئولان لاینحل مانده, دغدغه ای که در سایه بی توجهی مسئولان لاینحل مانده,

پروژه آبرسانی سدجگین جهت مصارف کشاورزی به سرعت به جاسک انتقال داده شد اما مردم بشاگرد خود از بی آبی رنج می برند و اهالی این شهرستان با بی آبی و  مصرف آب آلوده به بیماری های هپاتیت A دچار شده اندو مردم این شهرستان منتظر انتقال آب سد جگین به سردشت و روستاهای این شهرستان هستند.

,

در این میان جمعی از اهالی شوراها، دهیاران و اهالی روستاها و شهرهای این شهرستان از وضعیت نبود آب آشامیدنی در روستای خود گلایه دارند و از مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری این حوزه می‌خواهند که برای وضعیت اسفناک آن‌ها چاره‌ای بی اندیشند.

,

مطالباتی که نادیده گرفته شد/شیوع هپاتیت A در روستای «در شهر»

, مطالباتی که نادیده گرفته شد/, مطالباتی که نادیده گرفته شد/, شیوع هپاتیت A در روستای «در شهر»,

عالی زاده، نائب رئیس شورای درشهر شهرستان بشاگرد با اشاره به مسائل و مشکلات روستا، اظهار کرد: آب روستای درشهر از چشمه ای با فاصله تقریبا شش کیلومتر از داخل کوه های اطراف روستا در سال های گذشته که حدود ۱۵ سال پیش بوده تامین شده است.

,

نائب رئیس شورای درشهر بشاگرد بیان کرد: در سال ۸۲ که جمعیت روستا ۱۰۰ نفر بوده مردم روستا از همین آب استفاده می کردند و اکنون که جمعیت روستا افزایش پیدا کرده اما امکانات روستا تغییری ایجاد نشده و اهالی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

,

عالی زاده با بیان اینکه آب چشمه روستا بسیار کم شده است، افزود: آب روستای درشهر هر سه روز به مدت ۱۰ دقیقه آب منبع باز می شود و مردم هر ۷۲ ساعت ۱۰ دقیقه آب آشامیدنی خودشان را ذخیره می کنند و منبع آب روستا که حدود ۱۵ سال پیش ساخته شده اما فاقد آب است.

,

وی با اشاره به اینکه آب روستای درشهر غیر بهداشتی است، تصریح کرد: با توجه به غیر بهداشتی بودن آب روستا اهالی آب را می جوشانند و اخیرا تعداد چهار نفر به علت آلودگی آب راهی بیمارستان شده اند.

,

نائب رئیس شورای درشهر بشاگرد در ادامه گفت:چهار نفر در روستای درشهر به علت مصرف آب آلوده به بیماری هپاتیت آ مبتلا شده اند و طبق گزارشات هم علت بیماری آنها آلودگی آب شرب گزارش شده است.

,

, ,

فرسودگی لوله های آبرسانی مهم ترین معضل روستای بیورچ

, فرسودگی لوله های آبرسانی مهم ترین معضل روستای بیورچ, فرسودگی لوله های آبرسانی مهم ترین معضل روستای بیورچ,

حسن عیدزاده، رئیس شورای روستای بیورچ شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به مشکلات و معضلات روستا، اظهار کرد: خرابی عمده شبکه آبرسانی روستا که در زمان سیل سال ۹۴  اتفاق افتاد و با پیگیری فراوان در سطح شهرستان و استان توسط شوراها و دهیار هنوز متاسفانه پا برجاست که این عزم مسئولان اداره آب و فاضلاب روستایی را می طلبد.

,

رئیس شورای روستای بیورچ با بیان اینکه در روستای بیورچ در حال حاضر مشکل کمبود آب وجود ندارد، افزود: فرسودگی لوله های آبرسانی یکی از مشکلات اهالی روستا که با توجه به اینکه کارشناس آب و فاضلاب روستایی استان قول ۲۵۰۰ متر لوله جهت تعویض لوله های فرسوده شبکه آّبرسانی را داد و با گذشت بیش از دو سال  هنوز به غیر از ۲۰۰ متر لوله چیزی عاید این روستا نشده است.

,

عیدزاده ادامه داد: برای تامین آب بایستی دوباره به روش های سنتی و طاقت فرسای گذشته با پای پیاده تا منبع آب خود را رسانده و برای تامین آب شرب مورد نیاز خود مسافت طولانی را طی کنند که انتظار می رود مسئولان مربوطه استانی برای این معضل و تامین لوله چاره ای بیندیشید.

,

, ,

سردشت در مدار بی آبی

, سردشت در مدار بی آبی, سردشت در مدار بی آبی,

دانشمند، رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد با اشاره به وضعیت بحرانی آب در مرکز شهرستان، اظهار کرد: سردشت مرکز شهرستان بشاگرد در بحران بی آبی قرار دارند و چاه های مرکز شهر خشک شده اند و قریب به دوسال است که آب سردشت از شهر گوهران به وسیله تانکرهای آبرسانی می شود .

,

رئیس شورای شهر سردشت با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی با تانکر تنها راه گذر از بحران آب در بشاگرد است، بیان کرد: در چند روز گذشته در یک مقطع کوتاه دو تانکر آبرسان شهر سردشت خراب شد و مردم این شهرستان ۱۰ الی ۱۱ روز آب نداشتند و جمعیت ۲ هزار نفری شهر سردشت با یک تانکر آبرسانی می شد و بر مشکلات مردم افزوده شده است.

,

دانشمند اضافه کرد: در حال حاضر شهر سردشت با دو تانکر آبرسانی می شود که یک تانکر هنوز خراب است و یک تانکر دیگر هم مشکل دارد و منتظر این هستیم که تانکر بزرگ این شهر درست شود تا این تانکر خراب برای تعمیر به میناب یا مرکز استان بفرستیم.

,

دانشمند با بیان اینکه پیگیری های فراوانی از طرف مقام معظم رهبری و سفر ریاست جمهوری به بندرعباس برای حل مشکل آب سردشت انجام داده ایم، گفت: معضل نبود آب در شهر سردشت این روزها تبدیل به یک بحران جدی شده است که قطعا نیاز به پیگیری جدی مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری دارد.

,

وی با اشاره به پروژه انتقال آب سد جگین به مرکز شهرستان، افزود: مردم بشاگرد چندین سال است که چشم انتظار انتقال آب سد جگین به سردشت و دیگر نقاط بشاگرد هستند که این پروژه با روند کندی پیش می رود و انتظار می رود مسئولان با تخصیص ردیف های بودجه ای مردم این شهرستان را از نعمت آب سد جگین بهره مند کنند.

,

رئیس شورای شهر سردشت تصریح کرد: طبق برآوردھای انجام گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع بحران آب در این شھرستان نیاز است ولی برای انتقال آب از سد جگین به شهر سردشت با ۵۰ میلیارد هم می توان این کار را انجام داد اما متاسفانه سالهاست به دلیل نبود اعتبار به کندی پیش می رود.

,

دانشمند خاطر نشان کرد: جمعیت ثابت شهر سردشت ۲ هزار نفر و جمعیت متغیر شهر ۱۰ هزار نفر است و به دلیل اینکه روستاهای شهرستان امکاناتی ندارند مردم مجبورند برای خرید مواد غذایی و… به مرکز شهرستان روزانه رفت و آمد کنند.

,

, ,

روستاهای بشاگرد در بحران بی آبی با بحران بی آبی مواجه هستند

, روستاهای بشاگرد در بحران بی آبی با بحران بی آبی مواجه هستند, روستاهای بشاگرد در بحران بی آبی با بحران بی آبی مواجه هستند,

عباس حبیب زاده، عضو شورای بخش گوهران شهرستان بشاگرد، اظهار کرد: مشکل بی آبی در اکثر روستاهای بشاگرد وجود دارد و بخش گوهران هم ازاین قائله مستثنی نیست اما پروژه سد سهران با عنایت استاندار و مدیرکل آبفایی روستایی در دست کار است که اگر با مشکلی مواجه نشود با سرعت خوبی پیش خواهد رفت.

,

عضو شورای بخش گوهران شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ روستا در بخش گوهران است، بیان کرد: روستاهای زیادی در شهرستان بشاگرد با مشکل کم آبی رو به رو هستند که با تامین شلنگ، بهسازی چشمه ها یا حفر چاه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

,

حبیب زاده تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از روستاهای بخش گوهران با بحران بی آبی مواجه هستند که اگر پروژه سد سهران به موقع تکمیل و به بهربرداری نرسد قطعا مشکلات زیادی را برای مردم به وجود خواهد آورد.

,

وی با اشاره به مشکلات غیر بهداشتی آب شرب بشاگرد، افزود: غیر بهداشتی بودن آب شرب این شهرستان نیاز به بررسی بیشتر دارد که اداره بهداشت و درمان آزمایش بگیرند و بسیاری از روستاها با مشکل بی آبی رو به رو هستند که مجبورند از آب های غیر بهداشتی برای مصارف شستشو و شرب استفاده کنند که اخیرا در یک الی دو از روستاهای بخش رخ داده که در دست بررسی است.

,

عضو شورای بخش گوهران شهرستان بشاگرد بخش گوهران شهرستان بشاگرد جمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار نفر مقیم و بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت موقت جهت کسب و امرار معاش به شهرهای میناب، رودان، بندرکیش و قشم رفت و آمد می کنند.

,

, ,

صف طولانی مردم دبه به دست پای چشمه‌ها!

, صف طولانی مردم دبه به دست پای چشمه‌ها!, صف طولانی مردم دبه به دست پای چشمه‌ها!,

علی زارعی، دهیار روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد در خصوص وضعیت آب شرب روستای حیدر اظهار کرد: آب آشامیدنی روستای کوه حیدر از چشمه های کوچک تامین می شود که مردم باید ساعت ها در نوبت باشند تا حداقل ۲۰ لیتر آب مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

,

دهیار روستای کوه حیدر با بیان اینکه در این روستا شب و روز معنا ندارد چرا که مردم در صف آب بند هستند، افزود: در گذشته آب روستای کوه حیدر از سد تامین می شد اما در حال حاضر این شد خشک شده و نیاز به مرمت دارد.

,

زارعی بیان کرد: روستای کوه حیدر از لحاظ تقسیم آب به دو قسمت تقسیم شده و در یک ماه به بالای روستا و ماه بعد قسمت پایین روستا باز می شود و در واقع می توان گفت در ماه مردم این روستا دو ساعت آب دارند.

,

وی گفت: با توجه به اینکه آب سد جگین حق این مردم است که باید از آب استفاده کنند اما مردم جاسک از این آب برای کشاورزی استفاده می کنند ولی مردم بشاگرد باید رنج بی آبی بکشند.

,

زارعی ادامه داد: بارها مسئولان به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی روستای کوه حیدر را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما صرف پر کردن آب آشامیدنی از چشمه می شود اما همین چشمه آب هم آب سالم و بهداشتی ندارد به نحوی که اهالی روستا بسیاری دچار بیماریهای گوارشی شده اند.

,

وی با اشاره به اینکه روستای کوه حیدر لوله کشی شده اما آب در لوله ها نیست و اهالی باید دبه های ۲۰ لیتری را روزانه حمل کنند، اضافه کرد: آب سد جگین مشکل آب روستا را حل می کند انتظار می رود مسئولان بیایند مشکلات و وضعیت آب روستا از نزدیک ببینند و در جهت رفع آن تلاش کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه