اخبار داغ

۲۴۲ روز سخت گذشت؛

۸ ماه بعد از مرگبارترین زلزله ۲۰۱۷ هنوز مشکلات پابرجاست

۸ ماه بعد از مرگبارترین زلزله ۲۰۱۷ هنوز مشکلات پابرجاست
۲۴۲ روز از مرگبارترین زلزله‌ سال ۲۰۱۷ که در غرب کشور اتفاق افتاد گذشت، اما با وجود جریان بازسازی هنوز هم مشکلات پابرجاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد ، هشت ماه گذشت از حادثه بزرگی که لقب مرگبارترین زلزله سال 2017 جهان را گرفت؛ زمین‌لرزه‌ای ویران‌کن که در چشم به هم زدنی بنای هزاران خانه مرزنشینان غربی را با خاک یکسان کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

242 روز از آن واقعه هولناک می‌گذرد و در این مدت کابوس آوار و ویرانی زیر چادرها و کانکس‌های سرد و گرم شبهای زمستان و تابستان لحظه‌ای رهایشان نکرده است.

,

هرچند کار بازسازی جریان دارد و امید را تزریق می‌کند به دل‌های غم‌زده و التیامی بر زخم بی‌پناهی روح‌های بحران‌زده است، اما هنوز هم مشکلات آنها پابرجاست و دغدغه‌هایشان برای سرپا کردن دوباره ویرانه‌ها هنوز رفع نشده است.

,

هنوز برخی روستاها حتی آب شرب سالمشان را به سختی تهیه می‌کنند، هنوز بیماری‌های مختلف تهدیدشان می‌کند، هنوز در گیر و دار گرفتن تسهیلات برای ساختن خانه‌هایشان هستند، هنوز برای تامین مصالحشان مشکل دارند، هنوز ...

,

برخی نهادهای در این مدت به خوبی مشکلات مردم زلزله‌زده را شناسایی و به رفع آنها پرداختند، برخی‌های دیگر اما مشکلات را دیدند و برای رفع تکلیف هم که شده و نشان داده باشند که کاری انجام شده  تنها در جاهایی که بیشتر در دید است به رفع نواقص پرداختند.

,

برخی نهادهای دیگر همچون بسیج سازدگی هم با مدیران و گروه‌های جهادیشا پای کار آمدند و به هر طریق ممکن سعی کردند تا گوشه‌ای از کار را بگیرند و مرهمی باشند بر مشکلات زلزله‌زدگان.

,

دپوی فولاد / تامین رایگان سیمان / خرید مصالح با هزینه کمتر

, دپوی فولاد / تامین رایگان سیمان / خرید مصالح با هزینه کمتر,

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در ماه‌های اخیر برای زلزله‌زده‌ها به وجود آمد و روند بازاسزی را کند کرد، افزایش قیمت مصالح بود؛ بنیاد مستضعفان قول داده به طور رایگان سیمان مورد نیاز مناطق زلزله‌ را تامین کند؛ و بنیاد مسکن هم وعده کرده که فولاد و آهن‌آلات به اندازه کافی دپو دارد و مصالح را هم با قیمت کمتری در اختیار پیمانکاران می‌گذارد.

,

تولیدکنندگان استان اما هنوز هم ناراضی‌اند و می‌گویند آنطور که باید از ظرفیت تولیدات داخل استان برای بازسازی استفاده نمی‌شود، در حالی که مسئولان امر هم تاکید دارند ظرفیت استان پاسخگوی تامین کل مواد و مصالح مورد نیاز بازسازی این مناطق نیست.

,

ا

, ا,

از 67 هزار واحد تخریبی فقط 29 هزار واحد با بانکها برای دریافت تسهیلات قراردارد بسته‌اند!

, از 67 هزار واحد تخریبی فقط 29 هزار واحد با بانکها برای دریافت تسهیلات قراردارد بسته‌اند!,

آخرین آمار وضعیت بازسازی این مناطق را علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: اولین اقدام در بحث زلزله ارزیابی ۱۱۰ هزار واحد آسیب‌دیده اعم از احداثی و تعمیری بود که طی آن ۶۷ هزار واحد تعمیری و ۴۳ هزار واحد احداثی برای تامین وام و کمک بلاعوض مشخص شدند.

وی افزود: تا کنون برای ۸۲ هزار واحد خسارت ‌دیده عقد قرارداد صورت گرفته است که ۵۳ هزار واحد آنها تعمیری و۲۹ هزار واحد احداثی بوده است.

تابش خاطر نشان کرد: از تعداد ۵۳ هزار واحد تعمیری حدود ۴۵ هزار واحد به اتمام رسیده و مردم تعهدات خود را در قبال بانکها انجام داده اند و ۸ هزار واحد دیگر در دست اقدام است و به زودی کار آنها نیز به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ هزار واحد آواربرداری، ۲۸ هزار واحد پی‌کنی، ۲۱ هزار واحد بتن ریزی، ۱۵ هزار واحد سیستم سازه ای، ۱۰ هزار واحد اجرای سقف و ۴ هزار و ۵۰۰ واحد گچ و سایر اقدامات داخلی پایان کار انجام گرفته است.

,
,
,
,
,
,
,

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: بنا داریم تا پایان تیرماه سالجاری ۵ هزار واحد شهری و روستایی را قابل سکونت و به بهره برداری برسانیم.

,

بحران آب در کمین زلزله‌زده‌گان

,

تختشاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه میزان مصرف آب در مناطق زلزله زده را 1.5 برابر حد معمول اعلام کرده و گفته است:  افزایش دما در کنار استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب نظیر ساخت و ساز سبب شده میزان مصرف آب در شهرستان سرپل ذهاب طی ماه اردیبهشت به 1.5 برابر حد معمول افزایش یابد.

,

ا

, ا,

 

,

برای سوخت‌رسانی مشکلی نداریم

, برای سوخت‌رسانی مشکلی نداریم,

مرادحاصل مرادی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان کرمانشاه  هم در مورد وضعیت خدمت‌دهی جایگاه‌های سوخت استان با توجه به افزایش تردد خودروها و بازسازی مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: با توجه به کثرت جایگاه‌های سوخت مشکلی در نحوه خدمت رسانی نداریم.

,

وی افزود: در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود و توان سوخت‌رسانی استان به مراتب بیشتر از میزان فعلی و حتی دوبرابر این میزان است.

,

ا

, ا,

 

,

روستاهای زلزله‌زده هنوز مشکل تامین آب سالم دارند

, روستاهای زلزله‌زده هنوز مشکل تامین آب سالم دارند,

ابراهیم شکیبا معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روستاهای زلزله زده هنوز مشکل تامین آب شرب سالم دارند.

,

وی همچنین نسبت به شروع فصل گرما و شیوع بیماری هایی نظیر تیفویید، هپاتیت، اسهال، سالک و تب کریمه‌کنگو هشدار داده است.

,

شکیبا وضعیت روان‌آبها و پساب‌های رها شده در سطح معابر را از دیگر تهدیدات بهداشتی جدی این مناطق و زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مختلف عنوان می‌کند.

,

ا

, ا,

پرونده 10 سلبریتی روی میز دادسرای سرپل‌ذهاب

, پرونده 10 سلبریتی روی میز دادسرای سرپل‌ذهاب,

بالاخره دستگاه ‌قضا برای برگرداندن کمک‌های مردمی بلوکه‌شده در حساب‌های سلبریتی‌ها دست به کار شد و مدعی‌العموم کرمانشاه در نشست خبری اخیرش خبر از تشکیل پرونده برای 10 تن از چهره‌های معروف که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده بودند در دادسرای سرپل‌ذهاب داد.

,

محمدحسین صادقی دادستان کرمانشاه گفت: مطابق ماده ۲۴ آئین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، مسئولیت جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمک های غیردولتی داخلی و خارجی اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی به عهده جمعیت هلال احمر است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه بیان داشت: در این راستا هرگونه دخل و تصرف، استفاده و تصاحب کمک های یاد شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص در دادسرای سرپل ذهاب پرونده ای تشکیل شده که لیست اشخاص حقیقی که وجوه را دریافت کردند و هدایت آنها در حال بررسی است.

,
,
,
,
,

مدعی العموم کرمانشاه تعداد افراد شاخص در این زمینه را ۱۰ نفر معرفی کرد که شخصیت های کشوری نیز در بین آنها هستند.

دادستان عمومی کرمانشاه متذکر شد: نگاهمان در این جهت نباید نگاه بی اعتمادی باشد و انگیزه را از افراد سلب کند و اخلاص عمل را از افرادی که قصدکمک دارند بگیرد.

صادقی تصریح کرد: در حال حاضر هیچگونه گزارشی مبنی بر سوءاستفاده و انحرافی در این خصوص به ما نرسیده است.

,
,
,
,
,

ا

, ا,

 

,

تیم‌های روانشناسی بهزیستی تا پایان سال کنار زلزله‌زدگان می‌مانند

, تیم‌های روانشناسی بهزیستی تا پایان سال کنار زلزله‌زدگان می‌مانند,

یکی از مهمترین موضوعات درخصوص مشکلات زلزله‌زدگان بحران‌های روحی ناشی از این فاجعه بزرگ است وهمین مباحث روانشناسی می تواند مرهمی باشد بر آلام آنها که توسط گروه‌های محب در حال انجام است.

,

دکتر قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اعلام کرده که تاکنون 77 هزار نفر در این مناطق غربالگری شده‌اند و اقدامات روانشناسی نیز توسط روانشناسان بومی انجام می‌شود و این گروه‌ها تا پایان سال در کنار مردم زلزله‌زده می‌مانند.

,

به گزارش مرصاد، هشت ماه گذشت و مشکلات هنوز هم پابرجاست هرچند تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات انجام شده، اما نباید تمام توجهات متوجه بازسازی شود و از مشکلات زلزله‌زدگان غافل ماند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه