اخبار داغ

یک کارشناس فضای مجازی:

صدای انقلاب اسلامی را با توئیتر به جهان انتقال دهید/ استعمار فرانو به دنبال تزریق فرهنگ خود است

صدای انقلاب اسلامی را با توئیتر به جهان انتقال دهید/ استعمار فرانو به دنبال تزریق فرهنگ خود است
یک کارشناس فضای مجازی: فلسفه ایجاد توئیتر به اشتراک گذاشتن وضعیت افراد است اما این موضوع به حدی کاربردی شد که امروز به یک ابزار کاربردی خبررسانی تبدیل شده و نوعی برون ریزی اتفاقی ذهن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ سیدهادی حسینی صبح امروز در جمع فعالان فضای مجازی استان اظهار کرد: سه دیدگاه اصلی بدبینانه، خوشبینانه و بینابینی نسبت به فضای مجازی وجود دارد که براساس دیدگاه اول، مخاطب منفعل بوده و بدون چون و چرا اخبار را دریافت می کند که نمونه آن داعش است و به همین دلیل است که رسانه را بد می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی ادامه داد: دیدگاه خوشبینانه از آمریکا به واسطه داشتن غول های رسانه ای به وجود آمده و دیدگاه بینابینی از بیرمنگاک انگلستان آمده که بر اساس آن اگر مخاطب علم و اطلاعات کافی داشته باشد می تواند موثر واقع شود.

,

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: توتیتر یک سرویس میکروبلاگینگ است و بر همین مبنا باید در 280 کلمه تمامی مفهوم خود را ارائه دهید؛ این شبکه اجتماعی حاصل یک جلسه طوفان فکری دانشجویی است که رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر، امید کردستانی، تاجر ایرانی آمریکایی است.

,

وی افزود: فلسفه ایجاد توئیتر به اشتراک گذاشتن وضعیت افراد است اما این موضوع به حدی کاربردی شد که امروز به یک ابزار کاربردی خبررسانی تبدیل شده و نوعی برون ریزی اتفاقی ذهن است.

,

حسینی با تشریح وضعیت فعلی توئیتر عنوان کرد: این شبکه اجتماعی در سال 2015 دارای 284 میلیون کاربر فعال شد به گونه ای که می توانست به عنوان دوازدهمین کشورپرجمعیت جهان اعلام استقلال کند و امروزه تعداد توئیت های ارسالی توسط این کابران در روز 500 توئییت است.

,

وی اضافه کرد: استعمار فرانو به دنبال تزریق فرهنگ و افکار از طریق رسانه های خود بر کشورها تسلط می یابد که نمونه آن را می توان در انقلاب توئیتری تونس مشاهده کرد.

,

این کارشناس فضای مجازی از رسمی شدن زبان فارسی در مرکز ترجمه توئیتر در سال 2012 خبرداد و گفت: با شروع به کار این مرکز می توانستید به طور داوطلبانه در فارسی کردن توئیتر مشارکت کنید که کاربرانی مثل نیما اکبرپور، هوتن برابری، سبحان حسن وند و میلاد صبح خیز که از کارشناسان بی بی سی فارسی هستند، در این پروژه همکاری کردند اما در اول نوامبر 2017 از دسترس دواطلبان خارج شد.

,

جریان سازی اطلاعاتی

, جریان سازی اطلاعاتی, جریان سازی اطلاعاتی,

وی به نقش این شبکه مجازی در فتنه 88 اشاره کرد و یادآور شد: برای اولین بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مطرح شد چراکه دراین فضا، تعداد بسیار زیادی از خبرنگاران، شهروند خبرنگاری و حتی مردم عادی عضو هستند و به وتولید محتوای درجه اول می پردازند.

,

حسینی در ارتباط با ویژگی های توئیتر اظهار کرد: در این شبکه اجتماعی می تواند 250 مسیج و هزار توئیت در روز و بیش از 20 هزار فالوئینگ نام برد که البته تغییرات بسیار زیاد هویتی، فالو یا آنفالوکردن و بروز رسانی های تکراری و... باعث محدود شدن حساب کاربری خواهد شد.

,

وی ادامه داد: در سال 88 قرار بود این شبکه اجتماعی به علت تعمیرات چهارماه قفل شود اما به دستور هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا برای حمایت از اعتراضات سال 88، این امر به تأخیر افتاد.

,

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: اگر بتوان صدای جمهوری اسلامی ایران را از طریق این شبکه اجتماعی و ترندسازی موضوعی و هشتگی به دنیا معرفی کرد، اقدام مهمی انجام داده ایم که برای ترندسازی در ایران نیازمند حداقل همراهی شش هزار کاربر و در بین الملل نیازمند 12 هزار کاربر هستیم البته زمان آن ترندسازی نیز مهم است.

,

وی از رشد آمار کاربران توئیتر را پس از آغاز دیپلماسی توئیتری دولت قابل توجه دانست وگفت: در ادیبات توئیتر فارسی اصلاحاتی مثل جاج کردن برای به اشتراک گذاشتن یک پست و قضاوت کردن در مورد آن، اسپویل به معنای لودادن و... وجود دارد که باید برای فعالیت در این فضا بر آن ها تسلط پیدا کرد.

,

بررسی نظریه های ارتباط رسانه

, بررسی نظریه های ارتباط رسانه, بررسی نظریه های ارتباط رسانه,

حسینی با بیان اینکه در دنیا نظرات بسیار زیادی در ارتباط با شبکه های اطلاعاتی وجود دارد، اضافه کرد: اینتراکشن به معنای مرواده داشتن به معنای تعامل، کامنت گذاری و ریتوییت مستمر برای شکل گیری روابط اجتماعی در فضای مجازی بوده چراکه زندگی در این فضا امروزه به نوعی به زندگی اصلی افراد بدل شده است.

,

وی در ادامه به نقش کنش گری پرداخت و تصریح کرد: اگر می خواهید به کشور خدمت کنید یا با دولتی و دستگاهی مشکل دارید واکنش گرا بودن دردی را دوا انمی کند بلکه باید یک کنشگر اجتماعی بود تا اسیر دست احساسات نشده و با درک و تدبیر نسبت به اتفاقات مطالبه گری داشته باشیم.

,

این کارشناس فضای مجازی به مفهوم حباب اطلاعاتی نیز اشاره کرده و افزود: بر اساس این نظریه مطالبی که مخاطب دوست دارد به او نشان می دهد بنابراین این فرد با دنیایی غربال و فیلتر شده روبرو می شود و همین امر باعث می شود اطلاعاتی که با مواضع و دیدگاه های کاربر هماهنگی بیشتری دارند دست چین می شود که برای رهایی از آن باید کاربران مخالف خود را نیز فالو کرده و نظرات آنها را هم بشنویم.

,

وی در ادامه یادآور شد: رسانه ها نمی توانند به رسانه بگویند چگونه فکر کند اما می توانند از او بخواهند که درباره چه موضوعی فکر کند اما باید توجه داشته باشیم که اولویت ها همیشه توسط زمینه ها و موقعیت های اجتماعی تعیین نمی شود این درحالی است که در برجسته سازی تنها بخشی از واقعیت ارائه شده به گونه ای که گویی هیچ واقعه دیگری به سرنوشت ما مربوط نمی شود.

,

حسینی در ارتباط با نظریه اثر هاله ای عنوان کرد: خطای هاله ای یک خطای شناختی است که بر اساس آن فرد را بر اساس یکی از ویژگی های رفتاری اش قضاوت می شود زیرا بخشی از ادارک ما از این جهان، وابسته به شنیده های ما از دیگران است بنابراین نباید صفر و صدی نگاه کنیم.

,

وی اضافه کرد: توئیتر نقش بسزایی در دال و مدلول سازی رسانه ای دارد که باید مراقب آن بود زیرا معنایی که از کلمات در ذهن افراد تولید می شود متفاوت است پس بهتر است که از زبانی در این شبکه مجازی استفاده کنیم که همه فهم باشد.

,

این کارشناس فضای مجازی در مورد نظریه مارپیچ سکوت نیزخاطرنشان کرد: این نظریه به شکل گیری افکارعمومی در مورد مسائل و موضوعات مهم مطرح می شود و سکوت گروهی را توضیح می دهد که احساس می کنند نظر و عقیده آنها از نظر تعداد در اقلیت قرار دارد، هرچند ممکن است در واقعیت درست نباشد بنابراین باید نظرات خود را در توئیتر ارائه کنیم و از انگ زنی نترسیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه