اخبار داغ

روایت ولایتی از دیدار سازنده و صمیمانه با رئیس جمهور روسیه؛

تأکید پوتین بر همکاری با ایران در سوریه/ سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران

تأکید پوتین بر همکاری با ایران در سوریه/ سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران
مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه ملاقات با آقای پوتین، حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین‌الملل که برای تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، به پوتین به روسیه سفر کرده است، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 درباره دیدار خود با پوتین گفت: در این دیدار، پیام مقام معظّم رهبری و رئیس جمهور تسلیم پوتین شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه این ملاقات حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.

,

ولایتی ادامه داد: در این دیدار، در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو شد. در سال‌های اخیر، دیدارهای متعددی بین آقای پوتین و روحانی برگزار شده است که آقای پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد. اطلاع دارم که آقای روحانی نیز از پیشرفت مذاکرات راضی است.

,

وی با بیان اینکه مهم‌تر این است که رهبر انقلاب، به رابطه ایران و روسیه، از دیرباز، به عنوان رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک نگاه می‌کنند‌، تصریح کرد: این سیاست، تحت اشراف رهبر معظّم انقلاب ادامه پیدا می‌کند.

,

ولایتی به آمارهای ارائه شده در دیدار امروز، توسط پوتین اشاره کرد و گفت: طبق آماری که آقای پوتین داد، در 4 ماهه اول سال 2018 میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه، 36 درصد افزایش پیدا کرده.

,

وی ادامه داد: درباره مسائل نفتی، هسته‌ای صلح‌آمیز و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب هم در این دیدار، مطالبی مطرح شد.

,

ولایتی اظهار داشت: یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزرات نفت قرارداد 4 میلیارد دلاری را در حال انعقاد دارد. دو شرکت نفتی مهم نیز صحبت‌هایی را شروع کرده‌اند که رقم قرارداد آن‌ها، تا 10 میلیارد دلار می‌تواند باشد.

,

وی ادامه داد: آماری که خود پوتین بیان کرد حاکی از این بود که ایشان تأکید داشتند که روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف 50 میلیارد دلار ادامه داشته باشد؛ یعنی روسیه آمادگی دارد این رقم را در نفت ایران سرمایه‌گذاری کند، که رقم مهمی است و می تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کرده‌اند.

,

ولایتی با بیان اینکه در حوزه هسته‌ای، یک راکتور هزار مگابایتی را با کمک روس‌ها تأسیس کردیم که الان هزار مگابایت برق تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: دو راکتور دیگر در حال ساخت است که آقای پوتین از جزییات مراحل مختلف عملیاتی آن اطّلاع کامل داشت داشت.

,

وی ادامه داد: بنده با هماهنگی‌ای که قبلاً با آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، انجام داده بودم، مطلبی را مبنی بر تأسیس راکتورهای صد مگاباتی و 35 مگابایتی، برای کرانه‌های جنوب مخصوصاً منطقه مکران، مطرح کردم. خاصیت‌ این راکتورها این است که هم برق تولید می‌کنند و هم از حاصل آن‌ها می‌توانیم آب شیرین داشته باشیم.

,

مشاور مقام معظّم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: توقع داریم روس‌ها با انتقال تکنولوژی که در آینده نه چندان دور انجام می‌دهند، سازمان انرژی اتمی، برای جبران کمبود آب بتواند راکتورهای کوچک در سراسر سواحل جنوب نصب کند.

,

ولایتی، از اظهار رضایت پوتین و جمهوری اسلامی ایران، از همکاری‌ها در توسعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: طی ده روز گذشته، مقدمات عملیاتی برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار، در شهر ساری آغاز شد و آقای پوتین، بر سرمایه‌گذاری در این حوزه، اعلام آمادگی کرد.

,

وی افزود: پوتین، بر کریدور شمال- جنوب؛ سن‌پترزبورگ- چابهار تأکید داشتند که برای حمل کالا از آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی از طریق ایران، باعث صرفه‌جویی 40 درصدی در در زمان و هزینه می‌شود.

,

فرستاده ویژه رهبر انقلاب به روسیه، درباره همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه گفت: برخلاف شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه به آن دامن می‌زنند، آقای پوتین تأکید داشت که روسیه و ایران، با همکاری خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت های قانونی این کشورها، از جمله سوریه و عراق ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی این کشورها دفاع می‌کنند.

,

ولایتی ادامه داد: پوتین اعلام کرد که موافق است که این همکاری‌ها کماکان هم در حوزه دفاعی و هم سیاسی ادامه داشته باشد.

,

وی افزود: در این دیدار، همچنین دو طرف تأکید کردیم که مذاکرات آستانه، که بین معاونان خارجه ایران، ترکیه و روسیه انجام می‌شود ادامه داشته باشد.

,

«درباره مسائل بین‌المللی، آقای پوتین تأکید داشتند که تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها و دیگران علیه ایران دنبال می‌کنند را قبول نداریم. پوتین گفت تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل نداشته باشد از نظرم ما پذیرفته نیست و به آن پایبند نخواهیم بود.»

,

ولایتی ادامه داد: پوتین در رابطه با برجام، حق را به ایران داد و گفت ما در کنار ایران هستیم و از حقوق ایران دفاع می‌کنیم و قرار شد این گفت‌وگوها بین دو طرف، در رده‌های مختلف کماکان ادامه داشته باشد.

,

وی با بیان اینکه به زودی اجلاس آستانه را با حضور سران پنج کشور حوزه دریای خزر داریم، اظهار داشت: پوتین اعلام آمادگی کرد که به زودی در تهران، اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه را در رابطه با مسئله سوریه، داشته باشیم. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه