اخبار داغ

گزارش بلاغ از عوامل اصلی نابودی جنگل‌های شمال کشور

از ویلاسازی‌ نفوذی‌ها تا چالش کمبود نیرو و تجهیزات در زمان حریق/شمشادها را دریابیم

از ویلاسازی‌ نفوذی‌ها تا چالش کمبود نیرو و تجهیزات در زمان حریق/شمشادها را دریابیم
در حالی که متولیان امر اصرار به فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها را دارند اما ضعف در تامین امکانات باعث از بین رفتن اراضی جنگلی در حین آتش‌سوزی می‌شود و در ارتباط با جلوگیری از ویلاسازی شعارهای زیادی مطرح شده اما به صورت عملیاتی اتفاق خاصی نیفتاده و روند دست‌درازی به اراضی جنگلی توسط افراد خاص انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، طرح تنفس جنگل با هدف جلوگیری از کاهش ذخیرگاه جنگلی در کشور از سال گذشته اجرایی شده است و این طرح قرار است به مدت 10 سال پیگیری شود.

با اجرایی شدن این طرح تهدیدات دیگری هم متوجه اراضی جنگلی استان مازندران هست، این تهدیدات آفت و بیماری‌ها مربوط به جنگل، آتش‌سوزی و ویلاسازی در نقاط جنگلی است.

با توجه به گرما شدید هوا بحران آتش‌سوزی یکی از چالش‌های جدی در استان مازندران بوده است که به دلیل کمبود امکانات در سال گذشته اراضی جنگلی زیادی نابود شده است.

پس از آتش‌سوزی بحث آفت به شمشادها مطرح است که تاکنون نتایج مناسبی برای جلوگیری از رشد این بیماری در کشور به دست نیامده و همچنان به عنوان تهدید در اراضی جنگلی شمال کشور مطرح است و حتی اراضی جنگلی بلوط هم دستخوش این بیماری‌ها شده است.

ویلاسازی اقدام پررونق اما آسیب‌زا به جنگل، یکی از دغدغه‌های جدی جنگل‌نشین‌ها که نه تنها زمینه دست‌درازی به اراضی جنگلی را فراهم می‌کند بلکه تهدید جدی فرهنگی هم به حساب می‌آید.

در همین ارتباط رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور که در جمع خبرنگاران مازندران حضور یافت به این دغدغه‌ها پاسخ داد.

خلیل آقایی گفت: طرح تنفس را زودتر از موعد مقرر اجرایی کردیم و در گام‌های بعدی درصدد حفاظت، نگهداری و مدیریت پایدار در جنگل‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه چوب موردنیاز از طریق واردات و زراعت چوب تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: برای رعایت قرنطینه، کارشناسان سازمان در آن طرف مرزها مستقر می‌شوند تا آفتی وارد کشور نشود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سهم برداشت از جنگل 15 درصد بود و با این میزان، شرکت‌ها برای تامین چوب موردنیازشان با مشکل مواجه نمی‌شوند، اظهار کرد: تاکنون پرداختی به شرکت‌ها نداشتیم ولی نگرانی از این بابت وجود نداشته و باید قدری حوصله کنند.

آقایی اضافه کرد: مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی قول مساعد دادند تا مشکلات اعتباری طرح تنفس مرتفع شود. با این وجود شرکت‌های نیازمند به چوب جنگلی همچنان مشکل عمده خود را اجرای طرح تنفس جنگل ربط می‌دهند، از طرفی تاخیر در تسهیلات یاد شده هم آسیب جدی این بخش تلقی می‌شود و انتظار است که دولت با اجرای طرح مناسب زراعت چوب و تقویت واردات چوب از کشورهای هدف به این دغدغه جدی تولید کنند پاسخ مناسب دهد، عدم تحقق تامین نیازمندی‌ها چوب تولید کننده احتمال شکست طرح تنفس جنگل را در کشور تقویت می‌کند.

اما در ارتباط با مشکلاتی که برای شمشادها به وجود آمده رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از همکاری با فائو برای رفع آفت‌های شب پره شمشادهای شمال و خشکی بلوط ها در جنوب کشور خبر داد و یادآور شد: همکاری‌های علمی را در این راستا با فائو داشته‌ایم و پروژه‌ای نیز تدوین شده که باید اجرایی شود.

آنچه که تاکنون برای رفع مشکل بیماری شمشادها انجام شده همه روی کاغذ بوده است به صورت عملیاتی اقدامی برای رفع این معضلات در سطح جنگل‌های کشور انجام نشده و شاهد قتل عام شمشادها به وسیله این بیماری هستیم و همچنان چشم انتظار اقدامات متولیان امر در زمینه مبارزه با شمشادها خواهیم بود، اما آنچه که در حال حاضر آزار دهنده است اگر شمشادها در طرح تنفس جنگل از بین نروند ممکن است با رشد روز افزون بیماری‌ها دچار چالش شوند.

آتش‌سوزی این روزها بحث جدی استان‌های جنگلی کشور است، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خواستار فرهنگ سازی در ارتباط با حفظ اراضی جنگلی شد و در پاسخ به اصرار یکی از خبرنگاران که آیا بالگرد در اختیار استان‌های جنگلی کشور قرار می‌گیرد، افزود: بدنبال راهکاری هستیم تا پایگاه‌هایی را در شمال کشور راه‌اندازی کنیم و مقدمات کار انجام شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا با وزارت دفاع تفاهم‌نامه داریم و در مواقع آتش‌سوزی از ظرفیت‌شان استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: بدنبال آن هستیم تا از ظرفیت نیروهای بومی در مواقع بحرانی استفاده کنیم چراکه ارزان تر بوده و سرعت عمل نیز بالا می‌رود.

آقایی افزود: کارشناسان فنلاندی در راستای بالابردن توان علمی همکاران در رابطه با مقابله با حریق در جنگل‌ها به ایران سفر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک سوم متوسط باران دنیا را در کشورمان شاهد هستیم، گفت: برای مقابله با خشکسالی، 200 میلیون دلار به طرح‌های آبخیزداری اختصاص دادیم که این اتفاق ناشی از همت مسئولان نظام است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه در سالجاری اولویت با پروژه‌های آبخیزداری است، افزود: 700 هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار خواهد گرفت.

آقایی از نیاز سازمان جنگل به 3 هزار نیرو خبر داد و یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تنها با جذب 544 نیرو موافقت کرد که بدنبال افزایش این میزان هستیم و مهرماه نیز آزمون استخدام نیروها برگزار می‌شود.

طرح ویژه سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای جلوگیری از ویلا‌سازی برنامه‌ریزی برای سند دار کردن اراضی شمالی کشور است.

وی از برنامه‌ریزی برای سنددار کردن اراضی شمال کشور خبر داد و گفت: اراضی جنگلی دارای سند تک برگ خواهند شد تا از تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری شود.

اما واقعیت موجود این است که شمشادها در حال نابودی است، آتش‌سوزی بخش اعظمی از مناطق جنگلی کشور را از بین می‌برد و ویلاسازی هم توسط اشخاص دارای نفوذ در اراضی منابع طبیعی و جنگلی در حال انجام است، برای برون‌رفت از شرایط فعلی مشکلات جنگلی و تا قبل از فرهنگ‌سازی مناسب در حوزه حفظ جنگل و برای کنترل و مهار آتش‌سوزی استقرار بالگرد در مناطق شمالی کشور یکی از نیازهای روز منابع طبیعی سه استان گیلان، گلستان و مازندران است.

در ارتباط با جلوگیری از ویلاسازی شعارهای زیادی مطرح شده اما به صورت عملیاتی اتفاق خاصی نیفتاده و روند دست‌درازی به اراضی جنگلی توسط افراد خاص انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه