اخبار داغ

مسئولین آب منطقه‌ای کجایند؟!

حفاران غیرمجاز در تاریکی شب سفره‌های زیرزمینی آب گالیکش را نابود کردند

حفاران غیرمجاز در تاریکی شب سفره‌های زیرزمینی آب گالیکش را نابود کردند
مسئولین آب منطقه‌ای کجایند؛ حفاران غیرمجاز در تاریکی شب سفره‌های زیرزمینی آب روستای ینقاق گالیکش را نابود کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ سال‌هاست گالیکش از بحران کم‌آبی به‌خصوص در روستاها (در حال حاضر بیش از ۲۰ روستای گالیکش مشکل کم‌آبی و بی‌آبی دارند) این شهرستان در رنج است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

بسیاری از کارشناسان استفاده از آب‌های زیرزمینی برای کشت محصولات پرآب طلب تابستانه را عمده‌ترین دلیل تنش آبی در این شهرستان می‌دانند. موضوعی که باید مسئولین ذی‌ربط از اتاق‌های خنک خود در این فصل گرم ورود پیداکرده و برای آن چاره اندیشه کنند.

,

عنوان می‌شود در بخش کشاورزی گالیکش بالغ‌بر ۳۵۰ چاه آب مجاز و بالغ‌بر ۵۰ چاه غیرمجاز وجود دارد و بیش از ۱۰ چاه آب بزرگ نیز در این شهرستان حفرشده تا آب شرب گنبدکاووس را تأمین کند.

,

موضوعی که به آن توجه نمی‌شود حفر چاه‌های غیرمجاز و افزایش غیرمجاز عمق چاه‌های دارای مجوز و غیرمجاز در این ایام در بخش کشاورزی گالیکش است.

,

به گفته اهالی دهستان ینقاق این روزها قریب ۲۰ اکیپ حفر چاه در اراضی این دهستان شب‌هنگام در حال حفر چاه غیرمجاز یا افزایش عمق چاه‌های بخش کشاورزی این دهستان هستند. این کار خواب از مردم دهستان ینقاق برده است مسئولین گوش کنند می‌شنوند.

,

حفاران غیرمجاز برای فرار از دست قانون و برای مخفی شدن از چشم کسانی که در کمین به گیر انداختن آنان هستند معمولاً شب‌ها به دل اراضی ینقاق می‌زنند، عمده کار آن‌ها شب‌ها و در دل تاریکی شب انجام می‌شود آن‌ها شب تا صبح با مته‌ها و کمپرسورهای پرقدرت به دل زمین می‌کوبند و آن را سوراخ می‌کنند، گاه می‌توانند آبی ولو اندک از زمین بجوشانند و گاه مته آنان به سنگ می‌خورد.

,

حراست از سفره‌های آب زیرزمینی بر عهده آب منطقه‌ای است و برای آن زمان اداری و غیر اداری نباید در نظر گرفت؛ موضوعی که حفاران غیرمجاز واقف به آن‌اند و با علم به آنکه تنها کارمندان اداره آب منطقه‌ای شهرستان‌های گنبد، مینودشت و گالیکش در تایم اداری اگر وقت کنند در پی متخلفین خواهند بود؛ روزها استراحت و شب‌هنگام در حال حرف چاه در اراضی کشاورزی هستند.

,

انتظار مردم شهرستان گالیکش از مسئولین آن است با تمام توان در این موضوع ورود پیداکرده و با متخلفین این حوزه برخورد کنند.

,

به گزارش "نیلکوه" نیاز آبی کاشت یک هکتار شالی بین 15 الی 20 هزار مترمکعب ارزیابی‌شده یعنی 15 الی 20 میلیون لیتر؛ با فرض اینکه متوسط تولید یک هکتار شالی را 4 هزار کیلو شلتوک در نظر بگیریم مصرف آب برای تولید یک کیلو شلتوک 3750 الی 5000 لیتر است.

,

با فرض اینکه از هر کیلو شلتوک 60 درصد برنج به دست آوریم برای تولید یک کیلوگرم برنج 6250 تا 8333 لیتر آب مصرف می‌شود.

,

اگر استاندارد آب شرب مصرفی هر نفر در طی شبانه‌روز را 150 لیتر در نظر بگیریم یک هکتار شالی معادل آب مصرفی و بهداشت 100 هزارتا 120 هزار نفر را مصرف می‌کند.

,

اگر از منظر اقتصادی نگاه کنیم هر بطری آب شرب بسته‌بندی ما هزار تومان به فروش برسد ارزش اقتصادی آب مصرفی برای یک هکتار شالی برابر با 15 الی 20 میلیارد تومان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه