اخبار داغ

بازآفرینی زندگی در بافت فرسوده شهری/ همکاری تمام دستگاه‌های مازندران؛ لازمه تسریع در روند بازآفرینی

بازآفرینی زندگی در بافت فرسوده شهری/ همکاری تمام دستگاه‌های مازندران؛ لازمه تسریع در روند بازآفرینی
درجریان برنامه ملی بازآفرینی شهری، که در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری و براساس تمهیدات قانون برنامه ششم توسعه اجرایی شده، رکن اصلی بازآفرینی بافت‌های فرسوده، حفظ سازمان اجتماعی محله‌هاست و معایبی که باعث عدم‌موفقیت طرح مسکن مهر شد، بر آن تأثیری ندارند. براساس سیاست‌های پیش‌بینی شده، واحدهای مسکونی جدید به‌جای واحدهای فرسوده یا در زمین‌های دولتی و عمومی اختصاص یافته به برنامه ساخته می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، درست بهمن ماه سال گذشته بود که اجرای برنامه بازآفرینی شهری، با دستور مستقیم رئیس‌جمهور در استان‌های منتخب بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان آغاز شد. طرحی که قرار است در یک برنامه 5ساله، مقدمات احیا و بازآفرینی هزار و 334محله از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور را فراهم آورد، به‌گونه‌ای که در هر محله، علاوه بر نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، کلیه امکانات روبنایی و زیربنایی، اعم از فضاهای فرهنگی، شهری، اجتماعی و اقتصادی در هر محله، متناسب با وضعیت این امکانات در دیگر محله‌های شهر ارتقا یابد.

در این طرح 55 هزار هکتار بافت فرسوده شهری که معادل 7 درصد از مساحت کل مناطق شهری کشور است، بازآفرینی خواهد شد، بازآفرینی شهری یعنی تولید سازمان فضایی جدیدی که با شرایط نو و ویژگی‌های جدید که جملگی در ایجاد روابط شهری جدید و یا تعریف دوباره روابط شهری کهن یا موجود مؤثر می‌افتد، مطابقت دارد.

معایب مسکن مهر تکرار نمی‌شود

درجریان برنامه ملی بازآفرینی شهری، که در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری و براساس تمهیدات قانون برنامه ششم توسعه اجرایی شده، رکن اصلی بازآفرینی بافت‌های فرسوده، حفظ سازمان اجتماعی محله‌هاست و معایبی که باعث عدم‌موفقیت طرح مسکن مهر شد، بر آن تأثیری ندارند. براساس سیاست‌های پیش‌بینی شده در برنامه ملی بازآفرینی شهری، واحدهای مسکونی جدید به‌جای واحدهای فرسوده یا در زمین‌های دولتی و عمومی اختصاص یافته به برنامه ساخته می‌شوند و نقش‌آفرینان اصلی آن نیز مردم، بخش خصوصی و نهادهای عمومی هستند. در این ماجرا، آورده مردم همان خانه‌های فرسوده‌ای است که باید بازآفرینی شوند و بخش خصوصی مشتاق به حضور در این فرایند نیز باید آورده‌ای معادل نیمی از هزینه ساخت‌وساز را وارد کار کند. بر این اساس، هر سازنده ذیصلاحی که امکان تأمین مالی و اجرای عملیات در این بافت‌ها را داشته باشد اجازه می‌یابد با استفاده از حمایت‌های دولت و شهرداری نسبت به تجمیع واحدهای فرسوده و ساخت‌وسازی جدید مطابق برنامه پیش‌بینی شده در ستاد ملی بازآفرینی شهری اقدام کند. از آنجا که بافت‌های فرسوده کلیه امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای زندگی را دارا هستند، هزینه عمران و بهسازی در آنها نسبت به طرح مسکن مهر به‌شدت کمتر است. از دیگر سو، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در کنار ساخت‌وساز جدید در این مناطق، باید نسبت معقول میان فضای مسکونی و فضاهای رفاهی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و... رعایت شود؛ درنتیجه این محله‌ها پس از بازآفرینی به محیطی استاندارد، جذاب و بانشاط برای زندگی تبدیل خواهند شد.

*لزوم اقدامات مشترک دستگاه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده

استاندار مازندران در جلسه اخیر ستاد استانی بازآفرینی شهری با تاکید بر اقدامات مشترک و همزمان دستگاه ها در محدوده بافت های فرسوده و ناکارآمد شهرهای استان، هدفمند نمودن بودجه ها و تخصیص اعتبارات را در راستای رسیدن به اهداف بازآفرینی بسیار مهم دانست و از برنامه ملی بازآفرینی به عنوان نقطه عطفی در تحولات محلات مذکور نام برد.

محمد اسلامی ضمن تاکید بر تحقق اجرای مفاد برنامه ششم توسعه و سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، برنامه ریزی برای جلوگیری از شکل گیری محلات ناکارآمد جدید را یک امر مهم برای تمامی دستگاه های استانی و شهرستانی دانست.

نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات دستگاه ها در خصوص احیاء ، بهسازی و توانمند سازی محلات هدف باز آفرینی شهری پایدار استان ، تعامل و هماهنگی بین دستگاه های ذیربط و اقدامات مشترک و همزمان در محلات هدف را بسیار مهم دانست و از آن به عنوان یک راهبرد قطعی در ارتقاء کیفیت محلات هدف نام برد.

عبدالله بهادری مدیر کل راه و شهرسازی استان، به تشریح ساختار و مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار و اقدامات انجام گرفته در محلات هدف شهرهای استان پرداخت و در ارتباط با فرآیند اجرایی شدن پروژه های مختلف در محلات هدف استان توضیحاتی را ارائه و ابراز امیدواری نمود با برنامه ریزی های به عمل آمده شاهد تغییرات و تحولات خوبی در محلات هدف شهرهای استان باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
, معایب مسکن مهر تکرار نمی‌شود, معایب مسکن مهر تکرار نمی‌شود,
,
,
,
, *لزوم اقدامات مشترک دستگاه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده , *لزوم اقدامات مشترک دستگاه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده ,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه