اخبار داغ

مذهبی‌های «وقت معلوم» بی‌روح نیستند

مذهبی‌های «وقت معلوم» بی‌روح نیستند
یکی از نکات مثبت این کتاب، متن هنری آن است وکمتر پیش می آید که فردی مذهبی از چنین متن هنری استفاده و در بیشتر متن افراد مذهبی خشک و بی روح اند و وجه مثبت دیگر آن بحث چندگانه نویسی این متن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دومین نشست از سلسله نشست‌های «سه‌شنبه‌های کتاب» 19 تیر به نقد و بررسی کتاب «وقت معلوم» اثر مهدی کفاش، نامزد دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد در سال 96  اختصاص داشت که با حضور وی همچنین خسرو قبادی و محمد منصورنژاد منتقد و ساسان والی‌زاده، معاون فرهنگی و هنری موزه در سالن فرماندهان این موزه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مهدی کفاش ضمن معرفی شخصیت های داستان اظهار داشت: بازیگران اصلی عمو جان، شازده، نیلوفر، اسماعیل هستند و فواد که یک طلبه است با این 4 نفر در ارتباط است و در واقع داستان درباره یک قیام مسلحانه است که در سه شهر تهران، قم و مشهد می گذرد و ماجرا در خانواده پهلوی اتفاق افتاده است و از سال 54 شروع و تا بعد از انقلاب ادامه دارد.

, بازیگران اصلی عمو جان، شازده، نیلوفر، اسماعیل هستند و فواد که یک طلبه است با این 4 نفر در ارتباط است و در واقع داستان درباره یک قیام مسلحانه است که در سه شهر تهران، قم و مشهد می گذرد و ماجرا در خانواده پهلوی اتفاق افتاده است و از سال 54 شروع و تا بعد از انقلاب ادامه دارد.,

خسرو قبادی منتقد ادبی حاضر در این نشست گفت: موضوع این کتاب، تاریخی است و نقش زنان از زمان ناصرالدین تا زمان حال به خوبی بیان شده که بدون تردید یکی از نکات مثبت این کتاب، متن هنری آن است وکمتر پیش می آید که فردی مذهبی از چنین متن هنری استفاده و در بیشتر متن ها افراد مذهبی خشک و بی روح اند و وجه مثبت دیگر آن بحث چندگانه نویسی این متن است.

,

وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت در خصوص این اثر این است که ناشر معروفی این کتاب را چاپ و نویسنده هم برای معرفی کتاب به شهرهای مختلف سفر کرده است.

,

این منتقد ادامه داد: در این کتاب اتوبیوگرافی وجود دارد یعنی اینکه شخصیت اصلی داستان از خودش می گوید و از طرف دیگر راوی به عنوان شخص سوم به عنوان غایب از فواد حرف می زند که بیوگرافی فواد است.

,

, ,

وی در ادمه این نشست و نقد ادبی تاکید کرد: متاسفانه این اثر نکات منفی نیز دارد که آوردن اسامی اشتباهی است که در واقعیت و تاریخ وجود ندارند و نام افراد در تاریخ، اسامی دیگری است.

,

قبادی تصریح کرد: نیکو جلوه دادن حکومت قاجار و تغییر کردن و خوب شدن محمدرضا شاه در اواخر حکومت خود از دیگر نکات منفی و تاریک این کتای است.

,

محمد منصورنژاد دیگر منتقد حاضر در این نشست داستان کتاب"وقت معلوم"را از نگاه تاریخی و سیاسی مورد نقد قرار داد و گفت: به نظر من این اثر را می توان از 3 منظرتحلیل کرد.

,

وی در ادامه قدرت واقع پردازی داستان را یکی از آن 3 نگاه بر شمرد و گفت: یکی از مقوله ها این است که باید دید  قدرت واقع پردازی داستان چقدر است و آیا می تواند مخاطب را به دوران انقلاب و دفاع مقدس ببرد؟

,

منصورنژاد با طرح سوالی در خصوص وجود اسامی مختلف در داستان تصریح کرد: با وجود اسامی مختلفی که در کل داستان با آن مواجه هستیم  باید ببینیم که آیا داستان می تواند انسجام متنی پیدا کند؟

,

وی دعوت نویسنده کتاب به وادادگی و اعتراف را از دیگر نقاط منفی کتاب دانست و گفت: باید دید که آیا این اثر نماد پردازی دارد؟ و آیا می تواند شما را به زمان حاضر ببرد.

,

 

,

 

,

منبع:مشرق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه