اخبار داغ

پروتئین گیاهی بخورید تا سالم بمانید/ تولید سالانه بیش از ۵۲ هزار تن حبوبات در آذربایجان غربی

پروتئین گیاهی بخورید تا سالم بمانید/ تولید سالانه بیش از ۵۲ هزار تن حبوبات در آذربایجان غربی
در طب سنتی، نام پروتئین گیاهی بر آن گذاشته اند، تا جایی که در رژیم های غذایی گیاهخواری، جایگاه ویژه تری برایش در نظر گرفته اند. در برنامه غذایی ایرانی نیز طرفداران خوبی دست و پا کرده و با بالا رفتن قیمت انواع گوشت، توانسته در سبد خانوار جایگاه خوبی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، شرط اصلی سالم زیستن تغذیه صحیح است. حبوبات یکی از ۵ گروه اصلی مواد غذایی است در هرم غذایی، جزو گروه پروتئین محسوب می شود. بنابراین به دلیل وجود پروتئین، روی، منیزیم در تغذیه ورزشکاران، کودکان و نوجوانان در حال رشد نقش به سزایی ایفا می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

یک کارشناس تغذیه می گوید: فیبر موجود در حبوبات در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی اهمیت فراوانی دارد.

,

میترا گلابی زاده با بیان اینکه حبوبات به ویژه عدس منبع غنی پروتئین، فیبر، ویتامینهای گروه ب بوده و در ایجاد حس سیری و کاهش وزن نقش مهمی دارند، ادامه می دهد: ویتامین ها و املاح موجود در غلات در رفع افسردگی، اضطراب،کم خونی، یبوست نیز مفید بوده و به عنوان منبع فیبر، برای کاهش کلسترول توصیه می شوند.

,

وی با اشاره به اینکه نصف لیوان پخته حبوبات ۸۰ کالری انرژی داشته و استفاده روزانه یک واحد از حبوبات در سبد غذایی خانوار توصیه می شود، می گوید: برای افرادی که حتی با وجود خیساندن ۲۴ ساعت حبوبات باز هم احساس نفخ می کنند، می توان میزان نفخ را با افزودن پودر زنیان، نعنا، پونه کاهش داد.

,

* نخود، رکورددار کشت حبوبات در آذربایجان غربی

, * نخود، رکورددار کشت حبوبات در آذربایجان غربی,

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: سطح زیر کشت نخود در استان ۸۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است که پیش بینی می شود حدود ۴۷ هزار تن محصول از آن برداشت شود.

,

علی عیدی با بیان اینکه کشت ۸۰ هزار و ۸۰۰ هکتار نخود در استان به صورت دیم و یک هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت آبی است، ادامه می دهد: با توجه به متوسط عملکرد ۶۲۰ کیلوگرم در هکتار برای نخود دیم و ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار برای نخود آبی، پیش بینی می شود ۴۳ هزار و ۴۳۱ تن نخود دیم و ۳ هزار و ۵۰۹ تن نخود آبی از اراضی استان برداشت شود.

,

بیشترین تولید نخود در استان از رقم محلی قزوین است، ادامه می دهد: این رقم حدود ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصول نخود آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

,

* اوضاع کشت لوبیا، عدس و ماش

, * اوضاع کشت لوبیا، عدس و ماش,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه سطح زیر کشت انواع لوبیا یک هزار و ۷۰۰ هکتار و سایر حبوبات ۳ هزار هکتار است، می گوید: متوسط عملکرد لوبیا ۲ هزار کیلوگرم و عدس ۴۸۰ کیلوگرم در هکتار است.

,

عبداله فتح اله زاده با بیان اینکه پیش بینی می شود نزدیک به ۳ هزار تن حبوبات از مزارع استان برداشت شود، اضافه می کند: سال زراعی گذشته شاهد برداشت یک هزار و ۷۸۵ تن لوبیای قرمز، ۶۴۷ تن لوبیای چیتی و ۳۹۶ تن لوبیای سفید بودیم.

,

وی به اشاره به آمار سایر حبوبات، ادامه می دهد: پیش بینی می شود یک هزار و ۹۵۰ تن عدس دیم از ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی زیر کشت و همچنین ۵۸۵ تن ماش از ۶۵۰ هکتار اراضی زیر کشت برداشت شود.

,

* تولید ۵۲ هزار تن حبوبات در استان

, * تولید ۵۲ هزار تن حبوبات در استان,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۲٫۵ درصد از اراضی استان زیر کشت انواع حبوبات است، می گوید: پیش بینی می شود ۵۲ هزار و ۳۰۳ تن حبوبات از زمین های زیر کشت استان برداشت شود.

,

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه سطح زیر کشت حبوبات حدود ۸۷ هزار هکتار است که بیشترین سطح به نخود اختصاص دارد ادامه می دهد: پیش بینی می شود تولید حبوبات نسبت به ۵ سال گذشته با توجه به بالا رفتن بارندگی ها و افزایش سطح کشت و بالا بودن قیمت، افزایش یابد.

,

وی با بیان اینکه بیشترین حبوبات به ترتیب در شهرستان های ارومیه، بوکان و نقده تولید می شود، اضافه می کند: مراحل کاشت، داشت و برداشت حدود ۱۵ درصد از سطح کشت حبوبات استان به صورت مکانیزه صورت می گیرد.

,

این مسئول به قیمت تضمینی خرید حبوبات نیز اشاره و اظهار می کند: قیمت تضمینی حبوبات در سال زراعی ۹۷ برای نخود ۲۷ هزار و ۹۳۲ ریال، لوبیای چیتی ۲۷ هزار و ۱۴۷ ریال، لوبیای سفید ۲۷ هزار و ۱۴۰ و لوبیای قرمز ۲۵ هزار و ۹۴۶ ریال اعلام شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه