اخبار داغ

ابتکار جالب یک معلم یزدی برای صرفه جویی در مصرف آب

ابتکار جالب یک معلم یزدی برای صرفه جویی در مصرف آب
یک معلم یزدی برای صرفه جویی در مصرف آب دست به ابتکار جالبی زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مردم سخت کوش یزد از قدیم ناچار بودند خود را با شرایط کم آبی کویر وفق دهند. ساخت بادگیر، طاق های ضربی، قنوات و معماری خاص مناطق کویری هم نمودی از این تلاش برای غلبه بر محدودیت های محیطی است. این خوی قناعت تا کنون نیز ادامه یافته و امروز با کاهش نزولات جوی و بحران کم آبی با تکنیک های جدیدتر ظهر و بروز کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

محمد زارع بیدکی یکی از اهالی شهرستان مهریز یزد و دبیر آموزش و پرورش است که با اقدامی ابتکاری گامی جهت کاهش مصرف آب در منزل شخصی خود برداشته است.

,

وی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، در مورد این اقدام گفت: چند سال قبل یعنی حدود سال  ۹۲ به نظرم رسید جهت کاهش مصرف آب، آبی که برای شستن میوه و سبزی و یا دست و صورت و یا به طور کلی آب هایی که با مواد شوینده و یا دیگر مواد مخلوط نشده و در آشپزخانه مصرف می شود را به طریقی به حیاط منزل منتقل کرده و درختان باغچه کوچکمان را از این طریق سیراب کنم.

, یزدرسا,

زارع بیدکی افزود: به همین منظور  از آنجا که آشپزخانه مان سینک دو لگنه داشت. قرار گذاشتیم یکی از لگن ها را به این امر اختصاص دهیم، به همین خاطر دریچه یکی از سینک ها را برای این کار بستیم تا آبهای مصرفی تمیز در آن ذخیره شود. ابتدا آب ها را با سطل به حیاط منتقل می کردم اما بعد از دو سه روز دیدیم مقدار زیادی آب شاید بتوان گفت روزانه تا 100 لیتر آب را باید به این نحو به باغچه منتقل می کردم.

,

 

,

, ,

 

,

وی اظهار داشت: باورنمی کردم روزانه تا این حد آب تمیز را برای انجام امور عادی روزمره در منزل مصرف کرده و به فاضلاب می فرستادیم برای همین هم مصمم شدم تا برای جلوگیری از اسراف کاری کنم تا هم کمتر این آب ها هدر رود و هم انتقال آن کار دشواری نباشد.

,

وی ادامه داد: نهایتاً یک لگن را به فاضلاب اختصاص داده ایم که اگر مواد شوینده ای که برای درخت ضرر دارد استفاده شد آب به فاضلاب برود و از لگن دیگر هم لوله ای تا باغچه کشیدیم و آب به راحتی به درختان منزل می رسد و هر روز یکی از درخت های باغچه را آبیاری می کند.

,

 

,

, ,

 

,

زارع بیدکی تاکید کرد: شاید نتوانیم همه درختان را با این آب آبیاری کنیم ولی حداقل جوابگوی نیاز تعدادی از درختان بوده و تا حدودی از مصرف آب جلوگیری می شود.

,

وی در مورد هزینه انجام این روش گفت: بنده که چند سال قبل این کار را انجام دادم حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه کردم، شاید عده ای بگویند این مقدار هزینه زیاد است ولی این پول را نمی توان با ارزش آبی که نعمت الهی بوده و از این طریق ذخیره می شود مقایسه کرد.

,

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد: پیشنهاد میکنم کسانی که برایشان مقدور است این شیوه را در منزل خود اجرایی کنند.  همچنین خانواده ها می توانند با آموزش فرزندان خود تا حد زیادی به کاهش مصرف و جلوگیری از اسراف آب کمک کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه