اخبار داغ

در گفتگو با نویسنده هرمزگانی مطرح شد؛

دریا، جزیی از باور مردم هرمزگان/ ظرفیت دریا بیش از نگارش یک کتاب است

دریا، جزیی از باور مردم هرمزگان/ ظرفیت دریا بیش از نگارش یک کتاب است
نویسنده هرمزگانی با تاکید بر اینکه حمایت ها در حوزه فرهنگ دریا کافی نیست، عنوان کرد: برای دیده شدن فرهنگ ساحل نشینان نگارش یک کتاب کافی نیست و برای این موضوع که ظرفیت جهانی شدن را دارد باید همه هرمزگانی ها احساس مسئولیت و در این راه تلاش کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان، استان پهناوری است که در جنوبی ترین نقطه ایران قرار دارد و ساحل خلیج فارس را در آغوش گرفته است. تاریخ شاهدی بر این ادعاست که ساحل نشینان خلیج فارس اولین دریانوردانی بودند که با کشتی های بادبانی ساخت خود، قدم در این آبی بیکران گذاشتند. وجود کالاهای ارزشمند در استان هرمزگان موجب شکل گیری داد وستدها شد که رهاورد این سفرها، آمیختگی فرهنگ ساحل نشینان با دریا بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

دریا زیباترین آفریده خداوند است که بدون چشم داشت در اختیار بشر قرار گرفته و با ظرفیت های عظیم در حوزه های اقتصادی، معیشتی و فرهنگی بستری گسترده برای پیشرفت ساحل نشینان است که می تواند تبدیل به فرهنگی فراگیر شود، اما همان طور که بعد از مدتی ساحل نشینان به صدای امواج عادت می کنند و آن را نمی شنوند، دست های بخشنده و نگاه مهربان دریا نیز تکراری می شود و مردم فراموش می کنند باید برای تشکر از سخاوت دریا هم که شده برای شناساندن آن تلاش کنند.

,

, ,

محرم رجبی، یکی از قدرشناس ترین فرزندان دریاست که جبران محبت های مادر بخشنده اش را از یاد نبرده و به پاس آن دست به نگارش کتاب " دریا در باور مردم هرمزگان " زده است. این کتاب شامل سه فصل است که در هر فصل به تاثیر دریا بر فرهنگ، ضرب المثل ها، شاعران تحت تاثیر دریا، افسانه و داستان ها و خاطرات دریانوردان پرداخته شده است.

,

محرم رجبی، نویسنده هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه نگاه ها به دریا تخصصی نیست، اظهار کرد: ما در مجاورت دریایی زندگی می کنیم که هر کشور و استانی از آن بهره مند نیست اما با این وجود نگاه تخصصی به آن وجود ندارد و در کنار سایر ظرفیت های استان به آن نیز اشاره می شد و همین موضوع انگیزه من برای پرداختن به دریا شد.

, هرمز,

, ,

نویسنده هرمزگانی با تاکید بر اینکه از منابع میدانی بهره برده است، تصریح کرد: در طول مدت تحقیق به تمام نقاط استان که در مجاورت دریا قرار داشت سفر کرد، به سراغ دریانوردان رفتم، پای صحبت ریش سفیدان نشستم، از اعتقاداتشان پرسیدم و هرسال نوروز دریا به ساحل نشینان ملحق شدم، سرانجام طی دو سال توانستم این مجموعه را جمع آوری کنم.

,

رجبی با اشاره به سختی های این کار، عنوان کرد: هرکاری سختی هایی دارد که در این میان سختی های کار کردن با دریای غیرقابل پیش بینی سختی های بیشتری دارد اما پای دل که در میان باشد سختی ها نیز شیرین خواهند بود.

,

, ,

وی با بیان پیوند عمیق مردم هرمزگان با دریا، گفت: فرهنگ ما و زندگی مردمانمان با دریا درآمیخته است و ما از آن تاثیرات بسیاری پذیرفته ایم، همان طور که ساکنان کوهستان استواری و قدرت آن را در میان ویژگی هایشان دارند ما نیز بخشندگی و مهربانی را از دریا به ارث برده ایم.

,

این نویسنده با تاکید بر اینکه حمایت ها در حوزه فرهنگ دریا کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای دیده شدن فرهنگ ساحل نشینان نگارش یک کتاب کافی نیست و برای شناساندن این موضوع که ظرفیت جهانی شدن را نیز دارد باید همه هرمزگانی ها احساس مسئولیت کنند و در این راه تلاش کنند، همچنین سازمان فرهنگ و ارشاد نیز باید زمینه جذب افراد توانا را ایجاد کند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه