اخبار داغ

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی سمنان:

«گمرک» مسئول نظارت بر انبارهای عمومی است/ ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه

«گمرک» مسئول نظارت بر انبارهای عمومی است/ ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با ابراز تاسف از نبود امکانات اولیه در انبار گمرک سمنان گفت: گمرک مسئول نظارت بر انبارهای عمومی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی سمنان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آتش‌سوزی هفته‌گذشته در انبار گمرک سمنان گفت: متاسفانه بر اثر این حادثه، خسارت زیادی به مواد اولیه و ماشین‌آلات تعدادی از واحد‌های بزرگ صنعتی سمنان وارد آمد که حتی اگر این خسارت از سوی صندوق‌های بیمه‌ای و یا سایر نهادها پرداخت شود نیز نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

رییس اتاق بازرگانی سمنان افزود: طبیعتا این حادثه، اولین حادثه آتش‌سوزی در سمنان نبود و آخرین آن نیز نخواهد بود اما باید برای افزایش ضریب ایمنی در اینگونه اماکن و سایر بخش‌های مرتبط با صنعت، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

,

جمعه‌ای با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اظهار کرد: در حالیکه نهادهای مسئول به طور مستمر میزان رعایت استانداردهای ایمنی را در واحد‌های صنعتی کنترل و واحد‌های متخلف را نیز به دادگاه معرفی می‌کنند، متاسفانه نظارت جدی و دقیقی بر انبارهای عمومی که به نوعی تحت نظر گمرک سمنان قرار داشته صورت نگرفته است.

,

وی با طرح این سوال که چرا انبارهای عمومی که کالاهای بسیار ارزشمندی در آنها نگهداری می‌شود از استانداردهای ایمنی برخوردار نیستند گفت: درست است که گمرک، مدیریت این انبار را به بخش خصوصی واگذار کرده است اما به هر تقدیر، مسئولیت نظارت بر این انبارها برعهده گمرک قرار دارد.

,

رییس اتاق بازرگانی سمنان با ابراز تأسف از نبود امکانات اولیه در این انبار تصریح کرد: آیا انبار گمرک با آن حجم موجودی نباید دارای ادوات پیشرفته آتش‌نشانی باشد؟

,

جمعه‌ای با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات این انبار برای جابجایی و مراقبت از کالاها گفت: متاسفانه در این انبار فقط یک دستگاه لیفتراک وجود دارد که آن هم فرسوده است.

,

وی ادامه داد: آیا نیروی انسانی بکارگیری شده در انبارهای عمومی، نباید از نکات ایمنی و ضوابط نگهداری کالا به طور کامل مطلع باشد؟

,

رییس اتاق بازرگانی سمنان به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بخشی از ۹ درصد مالیات ارزش‌ افزوده‌ای که از واحد‌های صنعتی دریافت می‌شود باید برای موضوعات زیربنایی ایمنی هزینه شود تا چنین حوادثی به حداقل برسد.

,

جمعه‌ای با انتقاد از کوتاهی مسئولان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در عدم رعایت ضوابط ایمنی اظهار کرد: متاسفانه نظارت مسئولان گمرک استان سمنان نیز بر این انبار ضعیف بوده است و اگر نظارت بهتری بر این انبار انجام شده بود شاهد وقوع چنین حادثه‌ای نبودیم.

,

وی تصریح کرد: اینکه گفته شود بیمه‌ خسارت ایجاد شده را پرداخت می‌کند منطقی نیست، چراکه بیمه‌ نیز سرمایه ملی است و باید مراقب حفظ سرمایه‌های ملی بود.

,

این نماینده بخش خصوصی با بیان اینکه موادی که احتمال آتش‌گرفتن آنها زیاد است نباید در کنار سایر مواد نگهداری شوند گفت: وقتی کالایی تحویل گمرک می‌شود مسئولیت حفظ و نگهداری از آن تا زمان ترخیص متوجه تحویل گیرنده است ومالک اجناس هیچ مسئولیتی برای نگهداری آن ندارد.

,

جمعه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت در خصوص آمادگی واحدهای صنعتی استان برای ایجاد انبارهای اختصاصی داخلی و تحت نظر گمرک نیز گفت: بیش از 80 درصد واحدهای صنعتی بزرگ استان که مواد اولیه انبوهی وارد می‌کنند در حال حاضر امکان ایجاد این انبارها را دارند.

, مرآت,

وی با تقدیر از تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی در روز حادثه خاطرنشان کرد: لازم است از مدیران واحدهای صنعتی که تجهیزات خود را برای اطفا‌ء حریق به محل وقوع آتش‌سوزی ارسال کردند و نیز مدیرانی که در صحنه حادثه حضور داشتند تشکر کنم.

,

گفتنی است بر اثر آتش‌سوزی هفته گذشته در یکی از انبارهای گمرک سمنان، بیش از 600 تن از کالاهای موجود در این انبار طعمه حریق شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه