اخبار داغ

در‌آمد امامزادگان صرف چه اموری می‌شود؟

در‌آمد امامزادگان صرف چه اموری می‌شود؟
مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درآمد بقاع متبرکه از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود و دولت هیچ نقشی در کمک به این بقاع نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی متقی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت در خبرگزاری تسنیم گفت: با بررسی تاریخ در می‌یابیم که بیشترین مقصد مهاجرت‌ امامزادگان ایران بوده است. این به معنای عدم وجود بقاع متبرکه در سایر کشورها نیست، چرا که در عراق، افغانستان، ترکیه و سوریه قبور امامزادگان وجود دارد، اما بیشترین تعداد بقاع متبرکه در ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری تسنیم,

حجت‌الاسلام موسوی متقی ادامه داد: برخی از امامزادگان مثل سلطان‌علی که در مشهد اردهال مدفون است به دستور امام شیعه به ایران آمده‌اند، برخی از آنها از جور حکام عباسی به کوه‌ها و مناطق دوردست در ایران رفتند و در آنجا شهید شدند و یا فوت کرده‌اند. برخی نیز به شوق دیدن امام‌رضا(ع) به ایران آمدند و طی درگیری با عمال حکومت عباسی به شهادت رسیده‌اند مثل حضرت احمد بن موسی شاهچراغ و یا افراد کاروانی که همراه حضرت معصومه(س) بودند. 

,

, ,

*مناطق دارای امامزاده مردم متدین‌تری دارد

, *مناطق دارای امامزاده مردم متدین‌تری دارد, *مناطق دارای امامزاده مردم متدین‌تری دارد,

وی با بیان اینکه امامزادگان معارف شیعه را با خود به ایران آوردند و به یادگار گذاشتند، خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای که امامزاده وجود دارد میزان تدین اهالی منطقه بیشتر است طی دیداری که با آیت‌الله العظمی سبحانی داشتیم معظم‌له گفتند: «اگر دو روستا را در نظر بگیریم که یکی امامزاده دارد و دیگری نه می‌فهمیم که نورانیت و تدین مردمی که در جوار امامزاده هستند عیار بالاتری دارند و این مسئله به خاطر تردد مریدان اهل‌بیت(ع) در آن منطقه است».

,

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تجلیل مردم ایران از معصومین و فرزندان آنها طی طول تاریخ، افزود: به همین خاطر روز پنجم ذی‌القعده که امسال مصادف با 28 تیرماه است با عنوان روز  «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» در تقویم ثبت شده است. این روز مناسبت خاصی ندارد و یک روز از میانه دهه کرامت است که ما آن را روز مودت با اهل‌بیت(ع) می‌دانیم. طی مراسم این روز در 350 بقعه از امامزادگان شاخص در سراسر کشور مراسمی برگزار می‌شود که طی آن از متولیان و خُدام بقاع تجلیل به عمل می‌آید.

,

*کمک‌های مردمی و مدیریت مردمی

, *کمک‌های مردمی و مدیریت مردمی, *کمک‌های مردمی و مدیریت مردمی,

وی درباره مصارف درآمدهای امامزادگان تأکید کرد: درآمد این اماکن غالباً از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و همواره دولت هیچ نقشی در کمک به این بقاع نداشته است، اما طی 40 سال پس از انقلاب سازمان اوقاف و امور خیریه نقش برجسته‌ای در سازماندهی این درآمدها و مصارف آنها داشته است. این درآمدها غالباً صرف احیاء و آبادانی و مراسم و فعالیت‌های فرهنگی بقاع می‌شود.

,

حجت‌الاسلام موسوی متقی با اشاره به سوالات متداول مردم و شبهه‌افکنی برخی مغرضان درباره نحوه صرف درآمد امامزاده‌ها بیان کرد: تمام حساب‌های درآمد بقاع در سامانه جامعی ثبت و ضبط می‌شود. مسکوکاتی که از غبارروبی ضریح‌ امامزادگان به دست می‌آید فی‌المجلس صورتجلسه و به حساب امامزاده واریز می‌شود تا برای امور جاری بقاع صرف شود. البته کمک‌های مردمی همیشه به صورت نقدی نیست، بلکه کالاهایی همچون مصالح ساختمانی نیز به بقاع اهداء می‌شود. سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی و نهادهایی همچون دفتر مقام معظم رهبری و دفتر رئیس جمهور همواره بر عملکرد بقاع در صرف درآمدها نظارت داشته‌اند. البته سامانه اینترنتی مذکور قابل دسترسی در فضای مجازی نیست، اما هر کسی که درخواست کند گزارش صرف درآمدها به او ارائه می‌شود. قبل از تاسیس این سامانه نیز تمامی درآمدها در دفاتر کل در ادارات اوقاف ثبت و ضبط می‌شد، البته سازمان اوقاف در امور بقاع حکم ناظر بیرونی دارد و همه فعالیت‌ها توسط مردم در قالب هیئت امناء‌ مدیریت می‌شود.

,

وی درباره ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت عنوان کرد: روز چهارشنبه 27 تیرماه مراسمی در امامزاده صالح برگزار می‌شود. یک کمپین تبلیغاتی نیز در تهران راه‌اندازی شده است. محصولات فرهنگی همچون پوستر، بنر، نرم‌افزار موبایلی و کلیپ صوتی مرتبط با دهه کرامت تولید و پخش شده و تعداد 50 کلیپ درباره امامزادگان شاخص تولید شده است. همچنین موشن‌گرافیک‌هایی با موضوع پاسخگویی به شبهات مطرح‌شده درباره امامزادگان تولید شده که طی این مراسم به معرض نمایش عموم درمی‌آید.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه