اخبار داغ

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی:

تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بی‌سابقه بود/قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس ارائه می‌شود

تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بی‌سابقه بود/قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس ارائه می‌شود
رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی گفت: بیشترین تخلف در دستگاه‌های اجرایی را در انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری داشتیم که در طول ۴۰ سال بی‌سابقه بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سید باقر تقوی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: شورای نگهبان 26 تیرماه سال 59 به طور رسمی با انتخاب فقها از سوی امام راحل و انتخاب حقوقدانان از سوی مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, .,

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف انقلاب نهادهای مختلفی را تشکیل دادند که یکی از این نهادها شورای نگهبان است؛ امام (ره) باتوجه به آیات قرآن و سفارشات معصومین(ع) و تجربه‌ای که از انقلاب مشروطه داشتند دستور دادند که شورای نگهبان در قانون اساسی گنجانده شود و اصل 91 تا 99 قانون اساسی مربوط به شورای نگهبان است.

, .,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‏ترین نهادهای حکومتی به شمار می رود و چنین نهادی نیز در سایر کشورها هم وجود دارد، گفت: در قوانین اساسی برخی کشورها نیز نهادهایی به نام «دادگاه قانون اساسی»، « شورای قانون اساسی»، «دیوان قانون اساسی» و نظایر آن پیش بینی شده است که با وجود برخی تفاوت­ها، از حیث ساختار و نوع مسئولیت­ها با یکدیگر شباهت های فراوانی دارند.

, .,

تقوی اهمیت کار شورای نگهبان را در اصل 93 قانون اساسی عنوان کرد و گفت: در این اصل بیان شده است که مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، چراکه شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کند.

, .,

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای شورای نگهبان ۱۲ وظیفه پیش بینی کرده است، گفت: پاسداری از احکام و قانون اساسی، نظارت بر قانونگذاری در کشور، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخابات از صفر تا صد، حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور، حضور در مجلس شورای اسلامی، حضور در شورای بازنگری قانون اساسی و... از جمله وظایف شورای نگهبان است.

, .,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه آنچه که در استان‌ها بر عهده دفاتر استانی شورا گذاشته شده نظارت بر انتخابات است، گفت: نظارت بر سه رکنِ نظارت کننده(شورای نگهبان)، نظارت شونده(مجری انتخابات) و موضوع نظارت(انتخابات) است.

, .,

صیانت از آراء مردم یکی از دلایل نظارت بر انتخابات است

, صیانت از آراء مردم یکی از دلایل نظارت بر انتخابات است, صیانت از آراء مردم یکی از دلایل نظارت بر انتخابات است,

تقوی نظارت را امری ضروری دانست و گفت: فلسفه نظارت بر انتخابات پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و جلوگیری از تخلفات برگزار‌کننده انتخابات و صیانت از آراء مردم است.

,

وی با اشاره به چرایی نظارت گفت: در اصل ششم قانون اساسی آمده است که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی باشد، از این‌رو انتخاب تمام مسئولان مستقیم یا غیرمستقیم بر عهده مردم است.

, .,

مسئولان به آرای مردم خیانت نکنند

, مسئولان به آرای مردم خیانت نکنند, مسئولان به آرای مردم خیانت نکنند, مسئولان به آرای مردم خیانت نکنند,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که به رأی مردم خیانت نکنند، در روز قیامت هر کسی به اندازه مسئولیتی که پذیرفته است باید پاسخگو باشد. از آنجا که رأی خود را از مردم و مشروعیت را از ولی‌فقیه می‌گیریم باید تمام هم و غم خود را برای اسلام بگذاریم.

, .,

تقوی  با بیان اینکه نظارتی که قانون برای شورای نگهبان در نظر گرفته نظارت استصوابی است، گفت: نظارت استصوابی نظارت و خدمت سه سویه به نظام، مردم و نامزدهای انتخاباتی است.

,

وی ادامه داد: شورای نگهبان با توجه به اطلاعاتی که دارد و اطلاعاتی که از منابع چهارگانه می‌گیرد، می‌داند هر نامزدی دارای چه سوابقی است. اگر سوابق خوب نباشد، شورا با نظارت استصوابی فرد را تأیید نکرده و از ورود فرد به پست‌های کلیدی ممانعت می‌کند. همچنین علت عدم تأیید را به نامزدها اعلام می‌کند تا فرد مورد‌نظر انصراف دهد.

,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: در نظارت استصوابی اقدامات مجری با تأیید و تصویب ناظر انجام می‌شود. شورای نگهبان هیچ اقدام و پیشنهادی نمی‌دهد، فقط نظر خود را بیان می‌کند.

, .,

تقوی با بیان اینکه شورای نگهبان برای انجام وظایف خود شورای فقهی و پژوهشکده حقوقی را تشکیل داده است شورای نگهبان را از نظر فقهی و حقوقی کمک می‌کنند، هر مصوبه‌ای که از مجلس خارج می‌شود در شورای فقهی و پژوهشکده بررسی و پس از آن نظر تخصصی خود را به اعضای شورا می‌دهند، سپس مصوبه در صحن شورا وارد تجزیه تحلیل و بحث می‌شود و بعد از آن رأی‌گیری انجام می‌گیرد که اگر ۶+۱ رأی آورد مصوبه تأیید می‌شود.

,

وی به جوسازی‌های ایجاد شده درخصوص اینکه نظر در شورای نگهبان تنها نظر دبیر شورا است، اشاره و اظهار کرد: در این شورا براساس قانون 7 نفر باید رای موافق دهند تا لایحه مصوب شود و تنها نظر یک نفر ملاک قرار نمی‌گیرد.

,

فعالیت 8 هزار نفر در شبکه نظارتی استان مرکزی

, فعالیت 8 هزار نفر در شبکه نظارتی استان مرکزی, فعالیت 8 هزار نفر در شبکه نظارتی استان مرکزی,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با اشاره به شبکه ناظرین استان مرکزی گفت: در استان ۸ هزار نفر در شبکه نظارتی در حال فعالیت هستند که در طول سال در همایش‌ها و دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

,

تقوی این نهاد را یک نهاد مردمی دانست و گفت: شبکه نظارتی شورای نگهبان بر سلامت انتخابات نظارت دارند و اگر تخلفی در شعبه مشاهده شود به نماینده فرماندار تذکر می‌دهند که او موظف به توقف تخلف است. اگر این تذکر از سوی نماینده فرماندار نادیده گرفته شود گزارش به سر ناظر ابلاغ و پس از آن به ما ارجاع داده می‌شود که ما نیز گزارش را به دستگاه قضا ارجاع می‌دهیم.

,

وی ادامه داد: بارها در دوران انتخابات به استانداران و فرمانداران و کسانی که در هیئت‌‌های اجرایی هستند، اعلام کرده‌ایم که نیروهای خود را آموزش بدهند اما متاسفانه هنوز در عمل اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

,

امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد

, امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد, امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با تاکید بر اینکه بررسی تخلفات و برخورد با متخلفان وظیفه دستگاه قضایی بوده و انتظار داریم در انتخابات آینده بررسی و برخورد جدی با متخلفین داشته باشند، گفت: با وجود تمام فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده در کشور امکان تقلب در انتخابات به هیچ عنوان وجود ندارد، اما تخلف کم‌و‌بیش پیش می‌آید. تمام تلاش ما بر این است که انتخابات در بستری سالم انجام شود.

,

ادامه داد: رصد تمامی فعالیت‌های نمایندگان اعم از مصاحبه‌ها، نطق‌های مجلس و موضع‌های آنان، رصد فعالیت اعضا و گروه‌های انتخاباتی و نامزدهای احتمالی سال‌های بعد از جمله اقدامات و فعالیت‌های هیئت نظارت بر انتخابات در زمان آرامش است.

,

تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بی‌سابقه بود

, تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بی‌سابقه بود, تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بی‌سابقه بود,

 تقوی با بیان اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ و ریاست جمهوری سال ۹۶ عمده مشکلات را داشتیم، گفت: عمده مشکل پاسخگو نبودن قانون انتخاباتی، تخلفات نامزدها و تخلفات دستگاه‌های اجرایی بود که تحلفات دستگاه‌های اجرایی در این دوره از انتخابات طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بود و در شأن نظام نبود.

,

قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس ارائه می‌شود

, قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس ارائه می‌شود, قانون جامع انتخابات به زودی به مجلس ارائه می‌شود,

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات ما قانون بود برای رفع این مشکل کمیسیونی متشکل از تعدادی از کارشناسان وزارت کشور و کمیسیون شوراهای مجلس و نظرات مشورتی اعضای شورای نگهبان مشغول تدوین قانون جامع انتخابات شدند که قانون تدوین شده تحویل دولت شده است و براساس زمان فرصت داده شده به دولت از سوی مجلس طی دو هفته آینده این قانون باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

,

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود خیلی از مشکلات ما در انتخابات آینده حل می‌شود. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در ۲۴ مهر‌ماه سال ۹۵، هیئت دولت و مجلس نمی‌توانند خیلی تغییرات اساسی در قانون پیشنهادی داشته باشند چراکه باید با سیاست‌های کلی انتخابات همخوانی داشته باشد.

, .,

تقوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مأموریت قانونی شورای نگهبان باید قدری توسعه یابد تا شورا بیشتر از گذشته به وظیفه خود عمل کند.

,

وی به برگزاری انتخابات به نظر شورای نگهبان درخصوص به صورت الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان موافقت خود برای الکترونیکی شدن انتخابات را اعلام کرده است به شرطی که ساز‌و‌کار در ۴ محور اینترنت فعال در همه جای کشور، حفظ امنیت آراء مردم، بسته شدن راه‌های تخلف و کم بودن زمان ثبت رأی مهیا شود.

, .,

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پاسخ به اینکه برخی در شیطنت‌های رسانه‌ای اعلام می‌کنند که همه آزاد هستند تا نامزد انتخاباتی شوند باید گفت که دو اصل برائت و احراز صلاحیت در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، اصل برائت برای دستگاه قضایی است. تمام انسان‌ها از نظر دستگاه قضایی برائت دارند مگر اینکه جرمشان در دادگاه صالحه تأیید شود. برای انتخابات اصل احراز صلاحیت مورد توجه است. اگر قرار است در کشور به فردی مسئولیت دهیم، باید صلاحیت فرد برای داشتن آن مسئولیت احراز شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه