اخبار داغ

یک کارشناس نفتی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم مسدود سازی هوشمندانه تنگه هرمز برای ممانعت از فروش نفت/ دلیلی ندارد جلوی ورود و یا خروج کالاهای غیر نفتی را بگیریم/ باید زیرساخت های لازم برای بستن تنگه فراهم شود

لزوم مسدود سازی هوشمندانه تنگه هرمز برای ممانعت از فروش نفت/ دلیلی ندارد جلوی ورود و یا خروج کالاهای غیر نفتی را بگیریم/ باید زیرساخت های لازم برای بستن تنگه فراهم شود
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: سیاست های تنبیهی باید برای کشورهایی اعمال شود که در تحریم های آمریکا علیه ایران همکاری کرده اند و همچنین با آمریکا در این قضیه همکاری کرده و سعی می کنند با افزایش تولید خود جای نفت ایران را در منطقه بگیرند.
[

محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بسته شدن تنگه هرمز و اجازه ندادن به سایر کشورها برای فروش نفت منطقه اظهار داشت: تصمیم گیری برای این اتفاق به سیاست های کلی نظام بستگی داشته و به لحاظ عملیاتی باید از طریق دستورات آنها اجرا و عملیاتی شود.

وی در ادامه گفت : به لحاظ کارشناسی اگر بخواهیم در مورد تنگه هرمز و بسته شدن آن بحث کنیم به چند حالت می رسیم که یکی از آنها بسته شدن تنگه هرمز به طور کلی است که همه کشتی های صادراتی و وارداتی اعم از نفتی و غیر نفتی حق خروج از این تنگه و وارد شدن به آن را ندارند که این یک برداشت است.

نماینده اسبق ایران همچنین گفت: در حالت دوم این تنگه به صورت مطلق بسته نمی شود و تنها کشتی های نفتی نه وارد شوند و نه خارج شوند که در این صورت صادرات و واردات کشتی های غیر نفتی  به محدوده خلیج فارس ادامه خواهد داشت و کشتی های نفتی نتوانند وارد این محدوده شوند.

این کارشناس مسائل نفتی بیان داشت: در حالت دیگری که می توان متصور شد باید بسیار هوشمندانه عمل کرد، به شکلی که صادرات نفت برخی از کشورهای منطقه که با دشمنان ما همکاری کرده و آنها را ترغیب به تحریم نفت ایران کرده اند متوقف شود و سایر کشورها بتوانند به راحتی به صادرات و واردات خود رسیدگی کنند.

خطیبی با بیان اینکه در این حالت تنگه هرمز باز است عنوان کرد: کشورهایی که با آمریکا همکاری می کنند و بخواهند با تولید نفت جایگزین ایران تحریم ها را بر ایران سخت تر کرده و از طرفی کشورهای اروپایی را مجاب به همکاری با تحریم های نفتی آمریکا کنند مسیر سختی را برای عبور از تنگه هرمز خواهند داشت و با یک مسدود سازی هوشمندانه تنگه هرمز به خوبی می توان مانع فروش نفت توسط آنها شد.

وی با اشاره به حالت های مختلف بستن تنگه هرمز بیان داشت: مسدودسازی مطلق تنگه هرمز به شکلی است که برای خود ایران نیز می تواند گرفتاری ایجاد کند از همین رو باید باید هوشمندانه عمل کرد.

نماینده اسبق ایران در اوپک در ادامه افزود: شاید اگر مسدود ساختن تنگه هرمز طولانی شود این کشورها به فکر انتقال نفت با خط لوله بیفتند که در این صورت ایران نمی تواند همیشه این تنگه را ببندد. ایران باید برای خود زیرساخت های لازم را فراهم کند و سپس به مسدود کردن تنگه هرمز اقدام کند.

خطیبی با بیان اینکه معقول ترین حالت این است که تنگه هرمز هرگز بسته نشود عنوان کرد: در صورتی که نفت ایران تحریم نشود ایران نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد پس اگر آنها با ایران معقولانه رفتار کند ایران هم با آنها به همین شکل برخورد می کند.

وی در خصوص ادامه تحریم های نفتی برای ایران گفت: باید با قدرت های منطقه مذاکره شود که در صورتی که آنها با تحریم های آمریکا همراهی نکنند ایران هم مشکلی با رفت و آمد کشتی های نفتی در تنگه هرمز ندارد.

این کارشناس مسائل نفتی با تأکید بر لزوم حفظ تعادل در بازار نفت دنیا در خصوص فروش نفت اظهار داشت: امیدواریم بستن تنگه هرمز اتفاق نیفتد و آمریکا و عربستان به خوبی می دانند که عربستان نمی تواند به صورت کامل نفت ایران را جایگزین کند و از طرف دیگر عربستان کاملاً تحت فشار است و اگر تحت فشار نباشد هرگز زیر بار این سلطه آمریکا نمی رود.

نماینده اسبق ایران در اوپک در ادامه افزود: شروع تحریم های کامل ایران اگرچه از سمت آمریکاست اما در ادامه اتمام و خاتمه آن دست آمریکا نیست؛ اولین پیامد این کار متشنج شدن بازار نفتی، کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت نفت است که به دنبال آن بازار قطعات، مواد غذایی، قطعات و ... به هم می ریزد.

خطیبی در ادامه گفت: بهتر است یک تلاش همگانی برای جلوگیری از این اقدام صورت بگیرد؛ بهترین راه این است که بستن تنگه هرمز به صورت هوشمندانه باشد و در حقیقت در این صورت محدودیت ها فقط برای کشورهایی لحاظ می شود که در پازل اقدامات آمریکا کار می کنند.

وی عنوان کرد: طبیعی است که کشورهایی که دخل و تصرفی در صادرات نفتی ایران نداشته اند قطعاً  نباید از بسته شدن تنگه هرمز متضرر شوند و تنها کشورهایی که به آمریکا چراغ سبز نشان می دهند و یا اینکه میخواهند به جای ایران نفت تولید کنند باید تاوان این حمایت از آمریکا را هم بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

نماینده اسبق ایران در اوپک در پایان تصریح کرد: سیاست های تنبیهی باید برای کشورهایی اعمال شود که در تحریم های آمریکا علیه ایران همکاری کرده اند و همچنین با آمریکا در این قضیه همکاری کرده و سعی می کنند با افزایش تولید خود جای نفت ایران را در منطقه بگیرند؛ دلیلی ندارد جلوی ورود و یا خروج کالاهای غیر نفتی را بگیریم و یا با بستن تنگه هرمز کشورهای دوست را هم متضرر کنیم و از همین رو فقط آسیب ناشی از بستن تنگه هرمز متوجه کشورهایی است که آمریکا را در تحریم ایران همراهی می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه