اخبار داغ

«همایش درمانی» آفت توسعه صادرات در مازندران

«همایش درمانی» آفت توسعه صادرات در مازندران
همایش توسعه صادرات دریایی با هزینه بسیار سنگین به مدت دو روز در مازندران برگزار شد در حالی که دستاورد این همایش مانند دیگر همایش‌های برگزار شده در استان از قبل مشخص است و نتایج قابل قبولی برای استان ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر با کلی تبلیغات پر هیاهو و با هزینه بسیار سنگین به مدت دو روز در استان مازندران برگزار شد.

در استان‌های شمالی کشور پنج بندر در حال رقابت برای ایجاد امکانات جهت انتقال دستاوردهای تولیدی کشورهای حاشیه دریایی خزر به کشور یا بالعکس هستند.

بیشتر بنادر ایجاد شده در حاشیه دریای خزر در کشور ما برای واردات محصولات از روسیه و کشورهای حاشیه دریایی خزر است که در گذشته محصولات روسیه بزرگ را از طریق بندر انزلی، امیرآباد و بندر نوشهر به کشور منتقل می‌کردند.

با توسعه نیازمندی‌های روسیه و پیشرفت‌های که در کشور ما برای تولید محصولات ایجاد شده بحث صادرات محصولات مازاد هم در برنامه کاری قرار گرفته است.

یکی از دلایل عدم توسعه صادرات کشور ما بحث بی‌ثباتی پولی و مالی، عدم اطلاعات کافی در ارتباط با استانداردهای موجود در روسیه و از همه مهم‌تر بی‌ثباتی در تولید کالا هست.

ترکیه به جهت پیشرفت‌های علمی مناسب توانست بخش اعظمی از بازار روسیه را به خودش اختصاص دهد و به دلیل بی‌ثباتی که در تولید کالا در کشور وجود دارد همچنان قرص و محکم سعی در حفظ این بازار بزرگ دارد.

اما در کشور ما تولید تابع حمایت از دولت است، به دلیل کم‌توجهی به این بخش با وجود قابلیت‌های مناسب در تولید همچنان پای صادرات در کشور ما می‌لنگد.

یکی از نیازهای اساسی این روزها ترکیه بحث مواد غذایی به ویژه مرغ، ماهی و مرکبات است.

اما سهم صادرات مازندران به این کشورها بنا به دلایل متعددی مناسب نیست.

آنچه که در همایش توسعه صادرات دریای خزر برگزار شد بیشتر شبیه شوی تبلیغاتی بوده تا همایش که بتواند دغدغه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان در آن رفع شود.

بخش اعظمی از سخنرانی‌های این همایش به مسئولانی اختصاص پیدا کرد که پای درد دل تجار و صادرکنندگان ننشستند و پس از اظهارات خود محل برگزاری همایش را ترک کردند.

موضوعی است که در کشور به صورت نهادینه وجود دارد، اظهارنظرهای هم توسط مسئولان در این همایش مطرح شده که دیکته شده از برداشت‌های خودشان در رسانه‌ها و یا صحبت‌های کوتاه با تعداد اندک از تولیدکنندگان بوده است.

همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در حالی برگزار شد که نماینده مجلس باید نقش‌آفرینی کند و دولت را مجاب به رفع موانع کند، متولی بندر در کشور باید نسبت به تامین زیرساخت‌های صادراتی در بنادر اقدام کند.

آیا واقعا متولی بندر در کشور نمی‌داند که کانتیرهای یخچال‌دار در بنادر استان مازندران و حتی بنادر روسیه وجود ندارد، وقتی اصرار به صادرات محصولات فاسد شدنی می‌شود و از طرفی زمانی که بیشتر تولیدات استان برای صادرات نباید مشمول زمان شود و یا با شرایط خاص انتقال داده شود و یخچال کانتینردار که یکی از نیازمندی‌های اصلی است موجود نیست، پس برگزاری این همایش چه تاثیری دارد.

وقتی عدم حمایت از تولید در داخل کشور بیداد می‌کند، بانک، بیمه و مالیات یکی از عوامل اصلی کندی تولید محسوب می‌شوند، آیا رمقی برای تولید باقی می‌ماند که نسبت به انتقال آن به سایر کشورها اقدام شود.

مهم‌تر از همه بی‌ثباتی نرخ ارز یکی از چالش‌های جدی است که بارها و بارها توسط صادرکنندگان در این همایش مطرح شده و تصمیم‌گیرندگان اصلی برای صادرات در جلسه حضور نداشتند که حداقل دغدغه تجار را بشنوند.

همه مشکلات موجود در حوزه صادرات دریای خزر با چند ساعت نشست‌های کارشناسی قابل شناسایی است، اما برگزاری همایش بزرگ با این همه هزینه در حالی که دولت از کمبود اعتبار می‌نالد جای تعجب دارد.

این چند خط نوشته شد تا متولیان امر نسبت به برگزاری همایش‌های دیگری که تنها شبیه شوی تبلیغاتی هست را در استان به اتمام برسانند و برای برون از مسائل موجود واقعا آستین همت را بالا بزنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه