اخبار داغ

پخش و مصرف مخدر سرطانزا در حاشیه امن خلاء قانونی/ زنگ خطر شیوع مصرف آدامس هایی با طعم سرطان دهان

پخش و مصرف مخدر سرطانزا در حاشیه امن خلاء قانونی/ زنگ خطر شیوع مصرف آدامس هایی با طعم سرطان دهان
بسته های جذاب و رنگارنگ با عنوان آدامس و خوشبو کننده دهان در اشکال پودر،پاستیل و آدامس در مغازه ها و عطاری ها آزادانه به فروش می رسند که متاسفانه حاوی دو ماده خطرناک، اعتیادآور و سرطانزای «پان براگ» و «ناس» هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ امروزه در هر مغازه و هر عطاری  که پای بگذاریم بسته های جذاب و رنگارنگی را مشاهده می کنیم که با عنوان آدامس و خوشبو کننده دهان در اشکال پودر،پاستیل و آدامس به فروش می رسند ولی اگر کمی موشکافانه تر در مورد مواد تشکیل دهنده آن تحقیق کنیم به وجود دو ماده «ناس» و «پان براگ» در آن ها پی خواهیم برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

تصورات غلط رایج در مورد مصرف این مواد شبهاتی را نظیر نقش این مخدرها در استحکام دندان ها، لثه و نیز افزایش قدرت بدنی و بهبود بیماری های ریوی و گوارشی به وجود آورده در حالیکه این مخدر ها نه تنها برای سلامتی مفید نیستند بلکه به گفته کارشناسان بسیار سرطانزا و خطرناک هستند.

,

این دو ماده به واسطه اینکه عامل اصلی سرطان دهان می باشند، در رده خطرناک ترین مواد مخدر قانونی محسوب می شوند و متاسفانه استعمال و پخش آزادانه آن تصور غلط، سالم بودن این مواد را تایید کرده و شیوع مصرف آن را در جامعه افزایش داده است.

,

فهم غلط جامعه در مورد این مواد سبب شده تا خانواده ها به مصرف این مواد توسط فرزندان خود واکنشی نداشته باشند و نوجوانان و جوانان نیز به دلیل  احساس سرخوشی و لذت از مصرف این مواد هم چنان در حاشیه ای امن و در موارد زیادی از روی نا آگاهی به استفاده از آن ادامه می دهند.

,

 

,

, ,

عوارض جبران ناپذیر استفاده از «پان براگ» و «ناس»

, عوارض جبران ناپذیر استفاده از «پان براگ» و «ناس», عوارض جبران ناپذیر استفاده از «پان براگ» و «ناس»,

به گفته پزشکان ماده ساخارین موجود در پان براگ عامل بیماری های کلیه و سرطان روده بزرگ بوده و عوارض گوارشی متنوعی برای فرد ایجاد می کند  و در کنار آن نیز موجب از دست دادن تعادل رفتاری وحرکتی،ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم ها، تغیرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی وروانی، بیماریهای لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ،و نارسایی کلیوی می شود

,

ناس به برگ تنباکوی خشک شده گفته می شود که حاوی مواد مضری هم چون  آهک و زرنیخ است که علاوه بر ایجاد ضایعات لثه که عامل سرطان دهان هستند اثر جبران ناپذیری برسیستم خون ساز، کلیه ها و بسیاری از اعضای بدن دارد

,

معمولا ناس همراه با ترکیبی از آهک عرضه می شود و زمانی که با آهک مخلوط شود اثرات مخرب شدیدتری را بر سلامت فرد مصرف کننده می گذارد چرا که دستگاه گوارش و کلیه های انسان برای جذب و دفع آهک ساخته نشده و این ماده باید از طریق کلیه دفع شود. در نتیجه کلیه فرد مصرف کننده دچار نارسایی های جبران ناپذیر می شود. وابستگی روحی و روانی در ناس بیشتر از وابستگی جسمی است و وابستگی به آن شبیه وابستگی به سیگار بوده و ترک آن نیز دشوار است.

,

 

,

, ,

هر گیاهی بی خطر نیست!

, هر گیاهی بی خطر نیست!, هر گیاهی بی خطر نیست!,

با اینکه این دو ماده ریشه گیاهی دارند اما مخدر و خطرناک بوده و وقتی با مواد افزودنی و مخدرهای دیگری نیز ترکیب می شوند خطرات و عوارض جبران ناپذیری را بر مصرف کننده های خود تحمیل می کنند به عنوان مثال نیکوتین موجود در ناس و تنباکوهای جویدنی 3 تا 4 برابر بیشتر از سیگار است به همین دلیل ترک این ماده مخدر دشوارتر از سیگار است.

,

شاید زمانی مصرف این مواد که سوغات کشورهای همسایه شرقی ماست تنها در سیستان و بلوچستان که هم مرز با این کشورهاست شیوع داشت اما اکنون دامنه استفاده از آن به کل کشور کشیده شده و با عدم هوشیاری و نظارت مراجع زیربط امکان شیوع بیشتر آن مخصوصا در نوجوانان که اصلی ترین قشر تاثیر پذیر هستند وجود دارد.

,

خلاء قانونی هم چنان رفع نشده است

, خلاء قانونی هم چنان رفع نشده است, خلاء قانونی هم چنان رفع نشده است,

شناخته نشدن این مواد به عنوان مواد مخدر، بزرگترین علت عدم برخورد جدی با پخش و مصرف آن محسوب می شود و متاسفانه فقط در مواردی که به عنوان کالای قاچاق کشف می شوند اجازه ضبط آن وجود دارد و در غیر این صورت فروش آزادانه آن منع قانونی ندارد؛ با وجود شناخت این ضعف و خلاء قانونی، اقدامی در اتخاذ تصمیم و تدوین قوانین لازم صورت نگرفته است.

,

با توجه به تنوع گسترده مواد مخدر و پیشرفته شدن سیستم های عرضه و بسته بندی باید موادی که در بسته بندی های دروغین و اشکال مختلف در مغازه ها و عطاری های سطح شهر به فروش می رسد بازرسی شده و ترکیبات آن بررسی شود تا ضمن به روز کردن قوانین و جلوگیری از ورود و عرضه مجدد، از این اطلاعات برای آگاه سازی خانواده ها و اطلاع رسانی استفاده شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه