اخبار داغ

سینمای ۴۰ ساله و متروکه که هیچ گاه در آن فیلمی اکران نشد

سینمای ۴۰ ساله و متروکه که هیچ گاه در آن فیلمی اکران نشد
سینما مرمر شهرری 40 سالی می‌شود به حال خود رها شده و آن‌گونه که از ظاهر ماجرا پیداست قرار نیست فکری به حال نما و داخل خرابش کنند. تاریخچه مبهم و شفاهی سینما را که با اهالی مرور می کنیم، بسیاری از به آتش کشیده شدنش می گویند و گذشته از آن، وضع کنونی سینما است که مشکلات ریز و درشتی برای اهالی ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از  آفتاب ری، سال‌هاست سینمای متروکه و بی‌فروغ مرمر در خیابان زکریای رازی یا همان 24 متری تبدیل به نماد این خیابان شده است. نمادی که چشم‌انداز زیبایی ندارد. روزگاری قرار بود میزبان دوستداران هنرهفتم در ری باشد و فیلم‌های روز سینمای ایران بر پرده نقره‌ای‌اش به نمایش درآید اما این اتفاق برخلاف تصور بسیاری از اهالی شهرری هیچ‌وقت نیفتاد. سراغ اهالی قدیمی ری و افرادی رفتیم که سال‌هاست در این منطقه زندگی کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب ری, آفتاب ری,

40سال بدون اکران

, 40سال بدون اکران,

آقای محمود اصلی از کسبه خیابان بیات می گوید: زمانی که کلنگ سینما مرمر به زمین زده شد را خیلی خوب به خاطر دارد و می‌گوید: «سال 1353 بود که 2 نفر به نام‌های میثاقی و علیخانی سرمایه ساخت سینما مرمر را تأمین کردند و کلنگ ساخت آن به زمین خورد. یادم می‌آید که آن سال‌ها این 2نفر برای تکمیل ساخت سینما وام 8 میلیون تومانی از بانک گرفتند و 3، 4سال طول کشید تا ساختمان این سینما با امکانات نمایش فیلم ساخته شد. قرار بود مراسم افتتاح و بهره‌برداری از سینما مرمر با حضور یکی از مسئولان وقت رژیم برگزار شود اما همان روزها بود که مبارزات چند ساله مردم برای پیروزی انقلاب به ثمر رسید و انقلاب اسلامی پیروز شد.»

,

محمود اصلی در ادامه اشاره می کند در سینما مرمر هیچ‌گاه فیلمی نمایش داده نشد، در بحبوحه پیروزی انقلاب و ماه‌های اول بعد از آن، بسیاری از مردم برای نشان دادن اعتراض خود به فیلم‌های مبتذلی که در دوران طاغوت بر پرده سینماها نمایش داده می‌شد بعضی از سینماها را آتش زدند. تصور خیلی‌ها این است که سینما مرمر هم به همین دلیل آتش زده شد اما در این سینما حتی یک فیلم هم به اکران درنیامد.

,

دردسرهای سینمای متروکه

, دردسرهای سینمای متروکه,

ساختمان متروکه سینما مرمر درست در دل بافت شهری ری و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایش واقع شده و وضع متروکه آن، برای اهالی دردسر‌ساز شده است. آقای مصطفی پیریایی، یکی از ساکنین کوچه مرمر در جنب سینما می‌گوید: «این سینمای سوخته نمای بصری محله و خیابان 24 متری را خراب کرده است. مردم مدت‌هاست که خواهان تغییر وضع آن هستند چون ساختمان متروکه هم مثل زمین بایر و متروکه برای همسایگانش دردساز می‌شود. سال گذشته تعدادی از معتادان با نفوذ به داخل ساختمان متروکه آنجا را پاتوق کرده بودند. آنها با ایجاد کردن حفره در دیوار ضلع شرقی که در داخل کوچه(بن بست) مرمر قرار دارد، وارد سینما شده بودند و شب‌ها به‌طور پنهانی وارد ساختمان می‌شدند. آنجا مواد می‌کشیدند و وسایل دزدی را داخل سینمای متروکه پنهان می‌کردند. بعد از مدتی اهالی متوجه این موضوع شدند. شهرداری ناحیه همراه با نیروهای پلیس وارد ساختمان شدند، معتادان را بیرون کردند و حفره ایجاد شده را با کشیدن تیغه پوشاندند. در یک کلام این سینمای متروکه تبدیل به بستری برای بروز آسیب‌های اجتماعی شده و تا زمانی که از این وضع خارج نشود به قول قدیمی‌ها همین آش است و همین کاسه.» پیریایی به تجمع زباله و وجود حیوانات موذی هم اشاره می‌کند و معضل دیگر این سینمای متروکه را قدیمی بودن بنا و خطر ریزش آن می‌داند و می‌گوید: «همه می‌دانند که شهرری روی گسل زلزله قرار دارد. از عمر ساختمان این سینما هم حدود 40 سال می‌گذرد. اگر زلزله رخ بدهد فرو ریختن این ساختمان قدیمی که ارتفاع زیادی دارد خطر جدی برای اهالی به حساب می‌آید. مسئولان این خطر را باید جدی بگیرند چون بخشی از دیوار آن مدتی قبل فرو ریخت. اگر ساختمان سینما مرمر فرو بریزد به ساختمان‌های همجوار هم آسیب جدی وارد می‌شود.»

,

با پیگیری انجام شده از مسئولان شهرداری منطقه، می گویند: تأکید زیادی برای خروج سینما مرمر از وضع فعلی داریم و در این سال ها پیگیری ها فراوانی انجام شده است و در تلاش هستند مالکان این ساختمان متروکه را پیدا کنند که تا کنون 4 سازمان و 3 شخص را به ما معرفی کردند، چند نفر هم به شهرداری آمدند اما سند قطعی که نشان‌دهنده مالکیت‌شان باشد ارائه ندادند. در حال حاضر باید گفت مالک اصلی این ساختمان مشخص نیست و تا زمانی که این وضع ادامه داشته باشد نمی‌توان تغییری در این ساختمان متروکه که معضلات بسیاری برای اهالی خیابان 24 متری ایجاد کرده است انجام داد.»

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه