اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبرداد؛

اتمام مرمت دیوار بیرونی بزرگترین خانه تاریخی زنجان/ موزه فرهنگ عامه زنجان شهریور ماه افتتاح می شود

اتمام مرمت دیوار بیرونی بزرگترین خانه تاریخی زنجان/ موزه فرهنگ عامه زنجان شهریور ماه افتتاح می شود
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مرمت دیوار بیرونی،خانه حکیمیان- بزرگترین خانه تاریخی شهر زنجان- به اتمام رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،خانه تاریخی حکیمیان زنجان از دو بنا تشکیل شده که یکی از آنها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد. بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اویل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

یکی از خانه های تاریخی شهر زنجان که در محله حق وردی از محلات قدیم زنجان قرار دارد خانه حکیمیان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد و سال گذشته به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی این خانه در قبال مرمت و احیاء به مدت 10 سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شده است.

,

این خانه تاریخی متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی ها و اطلاعات بدست آمده ایشان پزشک طب سنتی بوده است و گفته می شود اجداد ایشان از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده است.

,

خانه تاریخی حکیمیان، با مساحت 1300 متر در آینده به یکی از مکان های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد،بنا بر مفاد تفاهم نامه، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، موافقت کرده است.

,

, ,

یحیی رحمتی، امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: مرمت و بازسازی دیوار بیرونی خانه تاریخی حکیمیان زنجان به اتمام رسید و عملیات بازسازی سر در ورودی این خانه تاریخی به زودی آغاز می شود.

,

ویادامه داد: تا کنون در راستای مرمت و احیای این بنای تاریخی، عملیات اجرای نای کش به منظور پیشگیری از نفوذ رطوبت به بنا، عملیات مقاوم سازی دیوارهای فرسوده، عملیات بازسازی رخ بام و رخ نما و نیز عملیات بازسازی اندود و قاب بندی ها از جمله فعالیت های صورت گرفته در حکیمیان است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان، در خصوص فعالیت های پیش رو در این خانه تاریخی بیان کرد: بزودی عملیات محوطه سازی و بازسازی سر در ورودی خانه تاریخی حکیمیان آغاز می شود.

,

, ,

همچنین به گفته رحمتی، طراحی و بازسازی لمبه های این خانه تاریخی مطابق با الگوی اصالت دار بنا در حال انجام است که با توجه به حساسیت نوع کار، این عملیات با دقت فراوان توسط استادکاران در حال اجراست.

,

گفتنی است خانه تاریخی حکیمیان زنجان بزرگترین خانه تاریخی شهر به مساحت 1200 مترمربع متعلق به دوران قاجار بوده که پس از مرمت و بازسازی به موزه فرهنگ عامه تبدیل خواهد شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه