اخبار داغ

نگاهی به جاذبه های گردشگری زنجان؛

رازهای سربه مهر سرزمین شگفتی ها در موزه های زنجان

رازهای سربه مهر سرزمین شگفتی ها در موزه های زنجان
موزه های استان زنجان دارای قدمت بسیاری هستند که می توانند رازهای سربه مهر این استان را بیان کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا،استان زنجان، سرزمین کهنی است که سراسر آن مملو از شگفتی است. قدمت این سرزمین به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد و به‌خاطر قرار گرفتن در حاشیه جاده ابریشم همیشه مورد توجه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،ا,

سرزمینی با این همه قدمت حرف‌های ناگفته بسیاری دارد که برخی از آنها در دل موزه‌های این دیار نهفته است.

,

 

,

, ,

*موزه نسخ خطی زنجان

, *موزه نسخ خطی زنجان,

موزه نسخ خطی زنجان(آرامگاه میرزا مهدی) است که بنای آرامگاه، محوطه ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع دارای یک ورودی زیبا با پلان پنج ضلعی است.

,

در چهار ضلع ورودی سکوهای نشیمن دارد و بالای طاق نماهای شمال شرق و شمال غرب مقرنس های گچی به رنگ آبی داشته است.آرامگاه از یک حیاط و ساختمانی در شمال آن تشکیل یافته است. ساختمان آرامگاه دارای دو ایوان ستون دار همسان در دو طرف ورودی و مجموعه فضاهایی در پشت ایوان ها است.

,

 

,  ,

, , ,

*موزه شهدا
موزه شهدا زنجان زیر نظارت بنیاد شهید استان در سال ۱۳۷۸ در خانه توفیقی افتتاح شد، بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربیه بالا محله خرابه رجی نیز مشهور بوده قرار دارد.

, *موزه شهدا,
,

این بنا از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین است. بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره ۲۶۶۴ مورخ 25 اسفند سال ۸۷ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

,

 بنای توفیقی از نقطه نظر سبک معماری و سیاق تزئینی مصادیق الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی است و منزل اولین شهردار زنجان (آقای علی اکبر توفیقی) است.

,

این موزه که در نوع خود بی نظیر است دارای آثار ارزشمند بسیاری از شهدای استان بوده که شامل چفیه، لباس، پوتین، پلاک، کتاب، دفتر و ده‌ها مورد دیگر است.

,


*مردان نمکی
معدن نمک چهر آباد با ارتفاع ۱۳۵۰ متر از سطح دریا در ۷۵ کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو قرار دارد .

,
, *مردان نمکی,
,

از نظر جغرافیایی این ناحیه در حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن قرار دارد و از تپه ماهور ها و ارتفاعاتی تشکیل شده که به صورت یک رشته متصل به هم در جهت شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده اند.

,

کوه معدن از سمت شرق وغرب به رودخانه های فصلی مهر آباد و چهر آباد محدود است . از جنوب نهر کوچک آجی چای آنرا احاطه می کند و از شمال نیز به محل التقای رودهای مهر آباد و چهر آباد، در نزدیکی روستای حمزه لو مشرف است.

,

 آب و هوای منطقه نیمه کوهستانی با تابستان های گرم و زمستان های سرد است .در اولین سال بهره‌برداری در زمستان ۱۳۷۲ معدن‌کاران هنگام باطله‌ برداری و استخراج نمک با بولدوزر، نیم ‌تنه انسانی را یافتند که ریش و موی بلند داشته و حلقه گوشواره‌ای از جنس طلا در گوش چپ وی بوده است.

,

در حال حاضر سر و پای چپ مرد نمکی شماره ۱ در موزه ایران باستان تهران واقع در نبش خیابان سی تیر نگهداری می‌شود و بقیه اجساد و اشیای بدست آمده از این معدن در موزه باستان‌شناسی زنجان (عمارت ذوالفقاری) در معرض دید عموم قرار دارد.

,

, ,

*موزه تاریخ طبیعی 
موزه تاریخ طبیعی از جمله مکان های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی است که می تواند علاوه بر شناساندن هر چه بیشتر زیست بوم های مختلف و گونه های حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه ارزش حفظ و نگهداری تنوع زیستی را نیز به اقشار مختلف مردم جامعه یادآوری نماید.
با توجه به این اصل مهم که ادامه حیات بشری به بقای طبیعت بستگی دارد از این رو اهمیت علوم طبیعی و نقش موزه های تاریخ طبیعی در اشاعه دانش و فرهنگ زیست محیطی در جهان امروز بیشتر محسوس است لذا این مراکز می توانند اندیشه و احساس مردم را در مورد جلوه های تنوع زیستی و خطر انقراض گونه های کمیاب جانوری و گیاهی برانگیزد.
موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به منظور حفظ و در معرض نمایش گذاشتن گونه های جانوری و گیاهی، سنگواره ها و نمونه هایی از برخی کانی ها و سنگهای معدنی موجود در استان، در سال ۱۳۷۳ افتتاح گردید.

, *موزه تاریخ طبیعی ,
,
,
,

 

,

, ,

*موزه مردم شناسی زنجان

, *موزه مردم شناسی زنجان,

موزه رختشویخانه در بافت قدیمی شهر زنجان، حد فاصل خیابان سعدی و داوود قلی، در کوچک فرهنگ واقع شده و یکی از بناهای جالب توجه و عام المنفعه زنجان به شمار می آید که در سال ۱۳۴۵ ه . ق توسط دو برادر به نام های مشهدی اکبر (معمار) و مشهدی اسماعیل (بنا) ساخته شده است.

,

 این بنا جنبه عام المنفعه داشته و بدون دریافت پولی در تمام مدت شب و روز در اختیار شهروندان بوده است (البته مبلغ کمی توسط سرایدار به عنوان حق سرایداری گرفته می شده است)،سرپرست رختشویخانه توسط رئیس بلدیه گمارده می شد.

,

بنای رختشویخانه زنجان شامل قسمت های، محل سکونت سرایدار، حیاط، مخزن آب و فضای شستشو است حیاط بنا به ابعاد ۲۳×۱۲ متر درختکاری شده و در جبهه شمالی آن واحد مسکونی کوچکی به مساحت حدود ۶۰ متر، برای اقامت سرایدار ساخته شده است .

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه