اخبار داغ

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد:

بهره وری پایین نیروی کار مشکل کارفرماهای یزدی/دولت بجای ایجاد حمایت از کارگران،از جیب کارفرمایان خرج می‌کند

بهره وری پایین نیروی کار مشکل کارفرماهای یزدی/دولت بجای ایجاد حمایت از کارگران،از جیب کارفرمایان خرج می‌کند
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت: کارفرما به دنبال استثمار کارگر نیست اما وظیفه ذاتی او حل مشکل بیکاری بجای دولت نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، چندی پیش دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد اعلام کرد 90 درصد از قراردادهای کارگری در استان موقت بوده و کارگران استان امنیت شغلی ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

در ارتباط با این سخنان رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدآوا گفت: متاسفانه بهره وری پایین نیروی کار در کشور ما یکی از دلائل مهم عدم رقابت پذیری و کیفیت پایین بعضی از تولیدات داخل می باشد. اینکه بعضی کارگران ما بدلیل نداشتن قرار دادهای طولانی مدت و عدم احساس تعلق به کارگاه و احساس عدم امنیت شغلی، انگیزه کافی برای کار ندارند خوب نیست اما باید توجه داشت از طرف دیگر اکثریت کارفرماهای یزدی نیز دچار بهره وری پایین نیروی کار هستند و متاسفانه بدلیل کمبود و نقص آموزه های فرهنگی، اگر قراردادهای کار رسمی شود این وضع بدتر نیز می شود.

,

قراردادهای رسمی انگیزه کارگر را کم می کند

, قراردادهای رسمی انگیزه کارگر را کم می کند, قراردادهای رسمی انگیزه کارگر را کم می کند,

علی اکبر کلانتر یکی از دلایل پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی را پایین بودن بهره وری نیروی کار دانست و اظهار داشت: قراردادهای موقت دارای اشکالات زیادی برای کارگر و کارفرما است اما راه مرتفع کردن این اشکالات، رسمی شدن نیست، به هر حال در قرار داد موقت، کارگر تا حدودی در فضای رقابتی قرار می گیرد و بالاجبار برای حفظ شغلش تلاش می کند تا کاری که به او محول شده را درست انجام دهد. اما در قراردادهای رسمی، انگیزه کارگر برای تلاش و انجام صحیح کار کم می شود.

,

, ,

 

,

وی با بیان این که اشتغال کارگران در یک فضای رقابتی، به نفع تولید ملی، کارفرما و هم قشر کارگری است اذعان داشت: نیروی انسانی خوب مهمترین سرمایه کارفرماست و کارگران ما مثل خانواده ما هستند که بدون وجود آنها تولیدی اتفاق نمی افتد، همانطور بدون دو ضلع دیگر این مثلث یعنی سرمایه و مدیریت تولیدی نخواهیم داشت تنها یک تولید با کیفیت و اقتصادی است که منفعت آن به کارگرو کارفرما می رسد. 

,

کلانتر تصریح کرد: مسلما کارفرما به این ضلع مهم مثلث یعنی نیروی کار نیاز دارد و این که چه شخصی یا چه نامی کار را انجام دهد برای او تفاوتی نمی کند بلکه انجام صحیح کار مهم است.

,

کارفرماها هم از انعقاد قراردادهای موقت ناراضی هستند

, کارفرماها هم از انعقاد قراردادهای موقت ناراضی هستند, کارفرماها هم از انعقاد قراردادهای موقت ناراضی هستند,

این صنعتگر اذعان داشت: در کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان و ژاپن ساعت کار مفید و بهره وری نیروی کار و راندمان خیلی بیشتر از ایران است، در نتیجه این منافع متقابل، هم کارفرما سود بهتری از سرمایه گذاری می برد و هم با کمال میل حقوق بیشتری به کارگر می دهد لذا در این چرخه کارگر درآمد بیشتری دارد، راضی تر است و بهتر کار می کند و محصول بهتری نیز تولید می شود. 

,

وی با بیان این که کارفرما هم از انعقاد قراردادهای موقت راضی نیست و این روش برای کارفرما هم مشکلاتی ایجاد کرده، ادامه داد: این حمایت غیر اصولی از کارگر نه تنها دوستی نیست بلکه نوعی دشمنی نا آگاهانه است.

,

, ,

کلانتر گفت: راه رفع مشکل امنیت شغلی کارگران، انتقال فشار به کارفرما نیست بلکه باید با ایجاد یک نهاد تامین اجتماعی پیشرفته که بتواند در وقت خودش ازکارگر حمایت کرده، منافع او را به درستی تامین کند و ترس  تهیه معاش خانواده برای کارگر تبدیل به کابوس نشود، مسئله را بطور صحیح حل کرد.

,

رئیس خانه صنعت و معدن یزد ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته سازمان های تامین اجتماعی حمایت های صحیحی از کارگر دارند یعنی در عین حال که کارگر مشکلی از نظر تامین مالی ندارد اما بعد از بیکار شدن در مورد علت اخراجش مواخذه می شود علاوه بر این موظف به گذراندن دوره های فنی و حرفه ای است تا آموزش های لازم را ببیند، همچنین کارگر اخراج شده برای اشتغال دوباره، نیاز به رضایت نامه از کارفرمای قبلی دارند. متاسفانه سیستم های حمایتی ما در ایران به درستی طراحی نشده اند و کارگر در زمان بیکاری با مشکلات فراوانی روبرو است.

,

حل مشکل بیکاری وظیفه بخش خصوصی نیست

, حل مشکل بیکاری وظیفه بخش خصوصی نیست, حل مشکل بیکاری وظیفه بخش خصوصی نیست,

کلانتر اذعان داشت: کارفرما به دنبال استثمار کارگر نیست اما وظیفه ذاتی او حل مشکل بیکاری بجای دولت نیست. متاسفانه دولت های ما در سال های گذشته به جای ایجاد سیستم های محکم و پیشرفته حمایتی از کارگران، از کیسه و جیب کارفرمایان خرج کرده و فشار روی این گروه را زیاد کردند، این روش حل مسئله مثل دادن مُسکن به بیمار است و عملا برای قشر کارگر کاری انجام نشده است.

,

وی اظهار داشت: اصولا وقتی یک کارگر در یک جا استخدام می شود، برای آموزش و کسب تجربه او زمان و پول زیادی هزینه می شود تا در کار خود ماهر شود و برای کارفرما یک سرمایه محسوب می شود لذا نمی خواهد او را از دست بدهد. اما همین کارگر بعد از مدتی می تواند به راحتی از مجموعه مورد نظر جدا شود و در جای دیگر مشغول شود و در اینجا کارفرما متضرر می شود. لذا ضروری است داشتن رضایت نامه از کارفرمای قبلی برای استخدام در محل جدید به یک ضابطه قانونی تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه