اخبار داغ

عدم مدیریت صحیح، مهم ترین معضل کمبود آب و برق

عدم مدیریت صحیح، مهم ترین معضل کمبود آب و برق
مهم‌ترین معضلات مربوط به بحران کم آبی و بی برقی در کشور به نبود مدیریت صحیح برمی گردد به گونه ای که قطع برق ناشی از کمبود تولید نیست و بحران آب هم به عدم مدیریت صحیح مربوط می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی خبرها حاکی از بحران کم آبی و بی برقی در کشور است و هراز چند گاهی با قطعی های مکرر یا افت فشار آب و برق در اقصی نقاط کشور به ویژه سیستان وبلوچستان مواجه می شویم که مشکل اصلی به عدم مدیریت صحیح برمی گردد.
این روزها هر اندازه که دما سنج از حرارت بیشتر روزهای تابستانی خبر می دهد به همان میزان بحران کم آبی و به دنبال آن تولید برق با مشکل بیشتری مواجه می شود.
در چنین شرایطی عدم مصرف صحیح نیز سبب شده تا فشار آب و برق از نفس بیفتد و زندگی شهروندان را در آستانه بحران قرار دهد.
آستانه بحرانی که برخی عمده دلایل وقوع آن را مصرف بیش از حد انرژی در ساعات پرمصرف روز، خشکسالی و تغییر اقلیم می‌دانند و عده‌ای معتقدند مشکلات کنونی حوزه آب به مدیریت نادرست منابع آبی کشور برمی‌گردد.
 
وقتی که مایه حیات، مایه شرمندگی می‌شود
در حال حاضر مهم‌ترین معضلات مربوط به این بخش را باید در نبود مدیریت صحیح، نبود آموزش کافی در مصرف آب در صنعت، کشاورزی، مصرف خانگی، هدر رفتن آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و مشکلات فنی و فرسودگی تجهیزات جستجو کرد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
,
,
, وقتی که مایه حیات، مایه شرمندگی می‌شود,
,
,
, ,

در این میان اگرچه مدیران و مسئولان مردم را به رعایت در مصرف آب توصیه کرده و شعار« آب سرمایه ملی است، آن را هدر ندهیم » را سرلوحه نوع مصرف شهروندان قرار داده اند اما بهتر است مسئولان شرکت آب و فاضلاب خود توجه بیشتری به ترمیم لوله های فرسوده آب و توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب داشته باشند چرا که در ماه های اخیر علی رغم افت فشار یا قطعی آب شاهد هدر رفت این مایه حیاط به علت شکستگی لوله در برخی نقاط شهری به مثل کلانشهر زاهدان بودیم که وقوع این موضوع در چندین مرحله باعث نارضایتی شهروندان شده است؛ نارضایتی به این دلیل که چرا با توجه به بحران کم آبی که با آن مواجه هستیم هر از چندگاهی شاهد هدر رفت میلیون ها لیتر آب در کوچه پس کوچه های شهر به علت فرسودگی و یا شکستگی لوله آب باشیم.
اما این اقدام تنها دلیل هدر رفت مایه حیات نیست بلکه آبیاری درختان در ساعات گرم روز توسط شهرداری و مردم، شست وشوی حیات و ماشین یا تمیزکاری محیط خانه با آب فراوان، کشت محصولات آبی مانند هندوانه و غیره از دیگر دلایل عدم مصرف بهینه آب است.
 
,
,
,
,
, ,

در این راستا می طلبد در بخش کشاورزی با استفاده از بذرهایی که نیاز به آب کمتری دارند، تغییر شیوه کشت محصولات و توسعه گلخانه‌ها از هدررفت آب جلوگیری کرد تا بتوانیم از بحران ایجاد شده عبور کنیم.
چرا که در حقیقت ماجرا «آب وجود دارد اما درست مدیریت نمی شود»؛ و این باعث شده که بعضی نقاط کشور، با کم آبی جدی روبرو شده و بحران آب محتمل باشد.

هرچه پرنورتر بهتر!
ناگفته نماند در این میان نماهای پرنور ساختمان ها، روشنایی بیهوده برخی اصناف، پاساژها و مراکز خرید، ادارات و نهادها در طول شبانه روز، استفاده بیش از حد از وسایل برقی خانگی و صنعتی آن هم در ساعات اوج مصرف و غیره از جمله دلایل افزایش مصرف برق به شمار می رود که کارشناسان بخش انرژی برای کنترل مصرف برق راه حل هایی را ارائه کرده اند که قابل توجه است.
 
,
,
,
,
, هرچه پرنورتر بهتر!,
,
,

 
, ,
,
به گفته این کارشناسان بهتر است از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های رشته ای استفاده شود زیرا انرژی مصرفی لامپ کم مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ رشته ای و عمر آن ۸ برابر لامپ رشته ای است، هنگام خروج از خانه، سیستم های سرمایشی خاموش شود، درجه دمای کولرهای گازی دو تکه (اسپیلت) در فصول گرم روی ۲۶ درجه تنظیم شود، فعالیت های گرمازا مانند شست و شو و اتوکشی در ساعاتی که دمای هوا کمتر است (اول صبح) انجام شود، قرار دادن سایه بان روی کولر می تواند باعث خنک تر شدن خانه شود،  برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر درجه ترموستات آن در دمای ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد تنظیم شود و نوار درزگیر در یخچال و فریزر به طور مرتب بازرسی شده و مواد غذایی گرم، درون یخچال و فریزر قرار نگیرد.
با این وصف و توجه به راهکارهای کاهش مصرف انرژی، خانواده ها می توانند اقتصاد خانواده و انرژی مصرفی را کنترل کنند. با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها نیز این توجه ضروری تر به نظر می رسد زیرا با افزایش قیمت انرژی ازجمله برق هزینه خانوار افزایش می یابد و کنترل مصرف و توجه به هشدارهای کارشناسی می تواند از زیان اقتصادی خانواده ها جلوگیری کند.
 
سهم لوازم برقی و روشنایی از مصرف خانگی   
۳۰ درصد مصرف برق خانوار صرف روشنایی می شود، ۹ / ۲۵ درصد کولر آبی و گازی، ۹ / ۲۷ درصد یخچال و فریزر، ۸ / ۹ درصد وسایل صوتی و تصویری، ۴ / ۱ درصد ماشین لباسشویی و ۵ درصد هم سایر لوازم.
میزان برق مصرفی در دیگر لوازم خانگی نیز به همین منوال است پس بهتر است با مصرف بهینه راهگشای حل این معضلات باشیم.
 
انتهای پیام/
,
,
,
, سهم لوازم برقی و روشنایی از مصرف خانگی   ,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه