اخبار داغ

آیا در ایران کمبود برق داریم؟

آیا در ایران کمبود برق داریم؟
سرانه مصرف برق در دنیا سالانه ۹۰۰کیلووات ساعت است، اما در کشور ما این میزان یک‌هزارو۸۵۰ کیلووات ساعت و ٢برابر میانگین جهانی است که در فصل گرما به ٢:٥ تا ٣برابر هم می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، در رابطه با اینکه چرا این روزها در برخی ساعات روز شاهد خاموشی در بعضی نقاط کشور هستیم دلایل مختلفی وجود دارد و سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا این مسئله ناشی از کمبود انرژی در کشور است یا اینکه دلایل دیگری دارد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

البته در این راستا دلایل مختلفی را می‌توان بیان کرد که یکی از آن‌ها به نوع مدیریت مسئولین حال حاضر دولت مربوط می‌شود. به طوری که گفته می‌شود بحران کمبود برق این روزها، نه ناشی از کم‌آبی، بلکه ناشی از کم‌کاری دولت در افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور است. مسئله‌ای که برخی نیز آن را با تعهدات بین‌المللی دولت مرتبط می‌دانند.

,

اما فارغ از این موضوع، آیا با همین ظرفیت نیروگاه‌هایی که در کشور وجود دارد باید شاهد کمبود برق باشیم و آیا می‌توانیم بپذیریم که این میزان نیروگاه‌ها که در کشور وجود دارد با نیازهای کشور متناسب نیست؟!

,

برای پاسخ به این سئوال باید به سراغ میزان مصرف انرژی در کشور و مقایسه آن با متوسط جهانی برویم. یکی از واقعیت‌های تأسف‌بار در زمینه انرژی سرانه مصرف بالا در کشور است.

,

به طوری که طبق آمار منتشر شده، ایرانی‌ها دو تا 3 برابر میانگین جهانی برق مصرف می‌کنند. چندی قبل چیت‌چیان وزیرسابق نیرو رشد مصرف برق در ایران را بیماری دانسته و گفته بود؛ رشد ٢٠ درصدی مصرف برق به هیچ عنوان با دلایلی نظیر افزایش درجه حرارت، رشد اقتصادی، رشد جمعیت قابل توجیه نیست.

,

سرانه مصرف برق در دنیا سالانه ۹۰۰کیلووات ساعت است، اما در کشور ما این میزان یک‌هزارو۸۵۰ کیلووات ساعت و ٢برابر میانگین جهانی است که در فصل گرما به ٢:٥ تا ٣برابر هم می‌رسد.

,

کارشناسان معتقدند که با توجه به وجود ٣٥‌میلیون مشترک برق خانگی در کشور، اگر هر مشترک فقط یک لامپ ١٠٠وات را خاموش کند، حدود ٣‌هزار مگاوات برق صرفه‌جویی می‌شود.

,

به گفته عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران ٢:٥ تا ٣ برابربودن مصرف برق در ایران نشان می‌دهد که ما کشور مصرف‌گرایی هستیم، زیرا انرژی در اختیار مردم، ارزان است و یارانه‌ای که روی برق پرداخت می‌شود، موجب می‌شود که قیمت برق از یک حدی تجاوز نکند و بخش قابل توجهی از سبد هزینه خانوار را تشکیل ندهد و بنابراین بسیاری از خانوارها کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که میزان مصرف را از طرق مختلف مدیریت کنند و این، یک مشکل اساسی است.

,

پیام باقری درعین‌ حال تأکید می‌کند که مدیریت مصرف راهکار نهایی برای کاهش مصرف نیست، هرچند که باید توصیه به کاهش مصرف همواره وجود داشته باشد و هم ابزارهای آن از قبیل کنتورهای هوشمند در اختیار مردم قرار بگیرد.

,

عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران معتقد است که برق در ایران جزو ارزان‌ترین‌ها در دنیاست و قیمت واقعی ندارد و در شرایطی که باید در برنامه پنجم توسعه قیمت برق واقعی می‌شد، هنوز این اتفاق رخ نداده است.

,

اما قیمت تمام‌شده برق تقریبا دو برابر قیمت فروش آن است. تأکید فعالان صنعت برق این است که اگر قیمت برق در کشور واقعی شود، در کنار فرهنگ‌سازی می‌تواند به کاهش مصرف منجر شود.

,

این در حالی است که حتی برخی آمار بیانگر این است که شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی مصرف انرژی است که در مقایسه با کشور ژاپن این رقم ۱۰ برابر می‌شود. براساس آمار متاسفانه در ایران در بخش خانگی سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود، در حالی که آمار متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، این رقم در کشور ما دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال می‌شود.

,

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر تنها 10 درصد صرفه‌جویی در برق مصرفی خانوارها داشته باشیم می‌توانیم از محل صرفه‌جویی‌ها شش نیروگاه 800 مگاواتی در سال راه‌اندازی کنیم و چنانچه هر خانوار ایرانی 10 درصد در مصرف برق خانگی صرفه‌جویی کند، دولت سالانه 500 میلیون دلار بیشتر نفت و گاز صادر می‌کند. از این رو مصرف بالای برق در کشور باعث شده است که ایران نوزدهمین مصرف‌کننده برق در جهان باشد و با مصرف بیش از 145 میلیارد کیلووات برق در زمره 25 کشور پرمصرف برق جهان قرار گیرد.

,

لذا کمبود انرژی برق در کشور نمی‌تواند تعبیر درستی باشد، چرا که اگر صرفه‌جویی حداقلی هم در مصرف برق صورت بگیرد، همین مقدار خاموشی که تابستان امسال شاهد آن بودیم، را نداشتیم. در واقع برای اینکه همین مقدار خاموشی را هم شاهد نباشیم، نیازی نیست که مردم برای مصرف کمتر برق خود را به زحمت بیندازند، حتی الزاما نیازی نیست که میزان مصرف کشور به اندازه میزان مصرف متوسط جهانی کاهش پیدا کند؛ بلکه صرف اینکه حداقل صرفه‌جویی صورت بگیرد، برای تأمین کامل انرژی در این روزهای گرم تابستان و عدم خاموشی برق کفایت می‌کند!

,

 این در حالی است که همین خاموشی‌هایی که این روزها شاهد هستیم صرفا در برخی از استان‌ها است و در برخی دیگر مناطق خبری از خاموشی نیست. به عنوان مثال در استان یزد قطعی برق تا کنون بسیار ناچیز بوده و به جز چند مورد محدود که در برخی از مناطق استان اتفاق افتاده، در بسیاری از مناطق شاهد چنین مسئله‌ای نیستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه