اخبار داغ

آخوندی: پولی برای ساخت زیرساخت‌ مسکن مهر نداریم

آخوندی: پولی برای ساخت زیرساخت‌ مسکن مهر نداریم
وزیر راه و شهرسازی گفت:‌تکمیل زیرساخت یک واحد مسکونی در پردیس ۳۲ میلیون تومان پول می‌خواهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی جمعه گذشته در اظهاراتی جنجالی با اشاره به این‌که مسکن مهر باعث شد تا چوپان‌ها کار خود را رها کرده و به شهر بیایند گفته بود: «من از مجموعه وزارت راه و شهرسازی سخن  می‌گویم...  مسکن مهر امکاناتی را ایجاد کرد برای عده‌ای در شهرها، مردم از روستاها به شهر آمدند. مسکن مهر فقط صدمه‌اش این نبود که یک برنامه دولتی بود. بلکه مناسبات مربوط به جمعیت را بر هم زد. 45 هزار تومان یارانه را گرفت آمد در مسکن مهر نشست، کارش را هم ول کرد، چوپان بود. در سمنان نمونه‌هایش را برای من بارها گفته اند که مناسبات کاری را بر هم زد.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشاور وزیر راه و شهرسازی , مسکن مهر , وزارت راه و شهرسازی ,

عبده‌تبریزی این را هم گفت که دولت با آن‌که اصلا اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما یک میلیون و 350 واحد را به اتمام رسانده است، فقط مسکن مهر پردیس باقیماند که 70 درصد مسکن مهر این شهر در دادگاه است.

, مسکن مهر ,

مدیرعامل شرکت عمران پردیس 24 ساعت بعد اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی را تکذیب کرد؛ غفوری در این‌باره اعلام کرد:‌ «قطعا این‌گونه نبوده که بخش عمده‌ای از مسکن مهر پردیس مشکل حقوقی داشته و مسائل آن در دادگاه باشد، تصریح کرد:در واقع بخشی از مشکلات حقوقی مربوط به عدم رفع معارضین ملکی در ابتدای پروژه به خصوص در قسمت شرقی فاز 8 و تا حدودی هم در فاز 5 و 9 جدید  است که بخشی هم که به عدم انجام تعهدات پیمانکاران کم‌کار برمی‌گردد؛ این مسائل نیز با مساعدت دستگاه محترم قضایی در حال پیگیری و نتیجه‌گیری می‌باشد. »

,

با وجود تکذیب اظهارات مشاور آخوندی، اما به نظر می‌رسد اتفاقات پشت‌پرده‌ای در پروژه‌های مسکن مهر به‌خصوص مسکن مهر پردیس روی داده است. سخنان جدید وزیر راه و شهرسازی چنین چیزی را به ذهن متبادر می‌کند.

,

عباس آخوندی در نشست با نمایندگان استان تهران در مجلس با اشاره به این‌که هر واحد باقیمانده  مسکن مهر پردیس -که مهمترین مشکل ما در این بخش است- برای تکمیل زیرساخت‌ها به 32 میلیون تومان پول نیاز دارد که دولت نیز یک ریال اعتبار برای آن ندارد، در این حوزه باید بگوییم که فردی در سال 91 این واحدها را با هزینه متری 340 هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه این رقم در زمان فعلی با توجه به افزایش قیمت مصالح و ... به 700 هزار تومان رسیده است که همراه با کمبود اعتبار 32  میلیون تومانی برای زیرساخت باید بگوییم برای هر واحد بیش از 60میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.

,

وی بدون آن‌که اشاره کند زمان تحویل این واحدها 18 ماهه یعنی نیمه دوم سال 92 بوده، اشاره کند، افزود: بحث مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران برای پایتخت را دارد. هم‌اکنون 5 هزار و 200 میلیارد تومان کسری اعتبار برای تکمیل سایت مسکن مهر پردیس وجود دارد که اگر بخواهد به مردم سرشکن شود باید هر فرد نزدیک به 60میلیون تومان پرداخت کند، بحثی که امکان اجرای آن وجود ندارد، این درحالی است که تا کنون نیز اعتبارات بسیاری در راستای تأمین خدمات روبنایی این مناطق در سطح کشور نیز هزینه شده و دولت منابع لازم برای اجرای آن را ندارد.

,

وی ادامه داد: برخی معتقدند که دولت قبل در حوزه مسکن کار بزرگی کرده و توانست پروژه‌مسکن مهر را آغاز کنند غافل از آنکه این اقدام پس از گذشت 10 سال تنها باعث 2 برابر شدن حجم نقدینگی در کشور شده و مشکلات بسیاری را امروز به وجود آورده که عدم توانایی در تأمین خدمات آن تنها بخشی از این مشکلات به شمار می‌رود.

,

وی همچنین اظهار داشت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.

,

وی گفت:  تصور ورود دولت و حذف قیمت زمین از ساختمان اقدامی غیرممکن بوده و در هیچ‌کجای دنیا اجرا نشده است، آیا در بازاری که قیمت همه مواد اولیه بالا رفته است می توانیم مسکن را از آن مستثنی کنیم؟ قطعا این مسئله باید در اقتصاد کلان دیده شده و کنترل شود چراکه این امر نیز تحت کنترل بازار است.

,

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه با تمام مشکلات و افزایش قیمت‌ها، رشد قیمت مسکن از رشد متوسط سایر کالاها کمتر بوده است گفت: قطعا اتفاقی که در حوزه کلان رخ می دهد را نمی‌توان به طور بخشی حل کرد، مسئله‌ای که نه تنها در حوزه مسکن بلکه در تمامی بخش‌ها دیده می‌شود.

,

آخوندی درباره بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای اظهار کرد: در رسیدگی به این موضوع باید به این نکته توجه کنیم که بافت حاشیه‌ای و بافت فرسوده دارای 2 جنس کاملا متفاوت هستند، درحال حاضر اصلی‌ترین بحث در بافت حاشیه‌ای، مسئله اسکان غیر قانونی است که تهیه نقشه و صدور سند در مرحله اول مهمترین اقدامی است که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم، چرا که ما نمی‌توانیم 3.5 میلیون نفر ساکن در این مناطق را جابجا و به منطقه‌ای دیگر انتقال دهیم.

,

وی افزود: مسئله‌ دیگری که در بافت فرسوده وجود دارد آن است که از طرفی ما نمی توانیم کل بافت را تخریب و از نو بسازیم که متأسفانه برخی این تصور را دارند و از سویی دیگر نگاه دیگری که می‌توانیم به این بافت‌ها داشته باشیم تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی برای ایجاد شرایط جهت بهسازی محیط از سوی خود ساکنان است که وزارت راه و شهرسازی همین هدف را دنبال می‌کند.

,

وی افزود: امکان نگاه بُلدوزری به نواحی فرسوده نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد این درحالی است که مردم نیز برای این کار اعتماد لازم را ندارند، به طور مثال سایت مسکن مهر که برای دولت بود گرفتاری‌های بسیاری برای کشور وجود آورد، حال شما تصور کنید این درگیری را به داخل شهر آورده شده و مشکلات را دو چندان کند. قطعا نگاه بلدوزری، جابجایی مردم و دور کردن آن‌ها از محل زندگیشان به بهانه بهسازی باعث گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود که نمونه بارز آن در بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا قابل مشاهده است.

,

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سامانه املاک و اقدامات وزارت راه و شهرسازی گفت:  در حال حاضر سامانه معاملات املاک در تهران رایج و قابل استفاده است که اطلاعات ملک و معامله را با تمام جزئیات در اختیار افراد قرار می دهد، چندی پیش در این بخش بحث راه‌اندازی سامانه دیگری برای شناسایی و ثبت خانه های خالی در استان توسط وزارت راه وشهرسازی مطرح شد که بنده طی نامه ای به دولت توضیحات لازم را ارائه کرده و گزارش دادم که امکان انجام این عملیات تنها از طریق شهرداری‌ها امکان‌پذیر است چراکه تنها آن‌ها اطلاعات جزئی تمامی واحدهای مسکونی در حوزه تحت کنترل خود را دارا بوده و این اقدام از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است.

,

آخوندی افزود: دولت مرکزی و شهرداری طی اقدامی مشارکتی این سامانه را راه‌اندازی و در روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی گام بردارند.

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه