اخبار داغ

با توجه به اصل سوم قانون اساسی؛

نقض مکرر قانون حق تحصیل رایگان در سایه بی نظارتی/ تخلف گسترده مدارس هیأت امنایی در اخذ شهریه

نقض مکرر قانون حق تحصیل رایگان در سایه بی نظارتی/ تخلف گسترده مدارس هیأت امنایی در اخذ شهریه
تغییر در شیوه مدیریت، اصلی ترین تغییر مدارس هیات امنایی نسبت به مدارس دولتی است و طبق اساسنامه این مدارس نباید این تغییر در شیوه مدیریتی منجر به اخذ شهریه یا هزینه از دانش آموزان شود اما این تخلف فراگیر به صورت گسترده و علنی انجام می شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ طبق اصل سوم قانون اساسی، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه و در تمام سطوح جهت تسهیل و تعمیم آموزش عالی یکی از الزامات جامعه و یکی از حقوق طبیعی شهروندان است؛ این مهم در سالیان اخیر با توجه به نیاز کشور به بالارفتن نرخ رشد جمعیت و انگیزه برای فرزند آوری اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مدارس دولتی همواره پرورشگاه بخش عظیمی از جمعیت دانش آموزان کشور بوده است و حتی افرادی که در سطح مالی خوبی قرار داشتند نیز معمولا از مدارس دولتی استفاده می کردند؛ رایگان بودن این مدارس و داشتن معلمان با تجربه و مورد تایید آموزش و پرورش از مهم ترین نکاتی بود که اقبال عمومی مردم به این مدارس را افزایش می داد.

,

مدارس دولتی رایگان یکی از بزرگترین شاخصه های عدالت آموزشی می باشند و چه بسیار افراد تحصیلکرده و موفق فعلی که به واسطه این مدارس دولتی امکان کسب تحصیلات را پیدا کرده اند.

,

انحراف از اهداف در مدارس هیات امنایی

, انحراف از اهداف در مدارس هیات امنایی, انحراف از اهداف در مدارس هیات امنایی,

متاسفانه در سالیان اخیر شاهد رشد پدیده ای به اسم هیات امنایی کردن مدارس دولتی هستیم که در ابتدا با هدف افزایش کیفیت و خدمات آموزشی شکل گرفت اما این مصوبه بعدها با انحراف، از مدارس دولتی که با زیرساخت های مردمی و دولتی ساخته شده است مدارسی را با شهریه و شبیه به مدارس غیر انتفاعی ساخت.

,

تغییر در شیوه مدیریت، اصلی ترین تغییر مدارس هیات امنایی نسبت به مدارس دولتی است و طبق اساسنامه این مدارس نباید این تغییر در شیوه مدیریتی منجر به اخذ شهریه یا هزینه از دانش آموزان شود اما این تخلف فراگیر به صورت گسترده و علنی انجام می شود .

,

طبق اساسنامه این مدارس شیوه تامین مالی باید قبل از تصویب هیات امنایی شدن مشخص و تایید شود و در صورت مشکل در تامین مالی و ناتوانی اداره مدرسه با این شیوه آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان باید این موضوع را به شورای آموزش و پرورش گزارش کرده و در صورت حل نشدن مشکل نسبت به انحلال هیات امناء اقدام کند.

,

زنگ خطر افزایش ترک تحصیل در صورت از بین رفتن مدارس دولتی

, زنگ خطر افزایش ترک تحصیل در صورت از بین رفتن مدارس دولتی, زنگ خطر افزایش ترک تحصیل در صورت از بین رفتن مدارس دولتی,

اما حقیقت مدارس هیات امنایی نسبت به روند قانونی آن تفاوت چشمگیری دارد متاسفانه در واقعیت اولین اقدام پس از تصویب هیات امنا و تغییر شیوه مدیریتی ، اخذ شهریه از والدین است از این رو باید به افکار عمومی این حق را داد که هیات امنایی شدن را مساوی با غیرانتفاعی شدن مدارس دولتی بدانند.

,

محلات حاشیه نشین مکان های مستعدتری برای ترک تحصیل می باشند و با توجه به تحقیقات سازمان آموزش و پرورش در بندرعباس، عامل اقتصادی بزرگترین عامل ترک تحصیل استان هرمزگان است از این رو تحصیلات رایگان و دولتی یکی از الزامات این مناطق است؛ متاسفانه نه تنها به این موضوع رسیدگی نشده است بلکه شیب رشد هیات امنایی شدن مدارس در این مناطق رشد بیشتری نیز داشته است.

,

اخذ علنی شهریه در مدارس هیات امنایی از والدین

, اخذ علنی شهریه در مدارس هیات امنایی از والدین, اخذ علنی شهریه در مدارس هیات امنایی از والدین,

در این خصوص مصاحبه ای با یکی از خانواده های یکی از محلات بندرعباس داشته ایم؛ فاطمه صادقی در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه پسرش در مقطع سوم ابتدایی در حال تحصیل است اظهار کرد: سه سال پیش برای ثبت نام فرزندم به مدرسه ای دولتی مراجعه کردم که متوجه شدم این مدرسه به هیات امنایی تغییر کرده از همان ابتدا در خواست مبلغی پول را به عنوان شهریه کردند که پرداخت کردم.

, هرمز,

صادقی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر مرتبا شهریه این مدرسه بدون افزایش امکانات و کیفیت آموزش افزایش پیدا کرده است، افزود: آخرین مبلغ پرداختی ما به مدرسه 200 هزار تومان بوده است.

,

این شهروند با گلایه از درخواست های مکرر مالی و خرید وسایل از سمت مسئولان مدرسه اضافه کرد: خرید پذیرایی برای جلسات خصوصی مسئولان مدرسه و خرید وسایل ضروری و اولیه مدرسه نیز به عهده والدین است.

,

گرفتن شهریه از مدارس هیات امنایی تخلف است

, گرفتن شهریه از مدارس هیات امنایی تخلف است, گرفتن شهریه از مدارس هیات امنایی تخلف است,

مرضیه گرد، رییس سازمان مدارس غیر دولتی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت مدارس هیات امنایی گفت: متاسفانه هدف و علت ایجاد مدارس هیات امنایی با آنچه که درحال حاضر در برخی از مدارس شاهدیم بسیار فاصله دارد.

,

وی افزود: برخی از مدارس هیات امنایی از اهداف ما دور هستند. این مدارس حق ندارند از دانش آموزان شهریه بگیرند و آنان را اجبار به شرکت در کلاس های فوق برنامه کنند.

,

گرد خاطر نشان کرد: درابتدا مدارس باید برای هیات امنایی شدن فهرست پیشنهادی افرادی که می توانند منابع مالی را تامین کنند، معرفی کنند و در سطح استان صلاحیت این افراد احراز و تایید می شود. همچنین برای فعالیت هایی که به صورت فوق برنامه ارائه می شود باید فضا و منابع مالی نیز در نظر گرفته شود که این موضوع نیز باید با رضایت انجمن اولیا و مربیان صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه