اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای عمیلات بیولوژیک بیابان‌زدایی در بیش از ۱۷۰ هزار هکتار بیابان‌/ فرسایش بادی سالیانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد می‌کند

اجرای عمیلات بیولوژیک بیابان‌زدایی در بیش از ۱۷۰ هزار هکتار بیابان‌/ فرسایش بادی سالیانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد می‌کند
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: عملیات بیولوژیک بیابان‌زدایی در بیش از ۱۷۴ هزار و ۷۷۳ هکتار از عرصه های بیابانی اجرا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار داشت: خراسان جنوبی با مساحت 15 میلیون و 79 هزار و 717 هکتار حـدود 9 درصـد از مساحت کشـور را به خود اختصـاص داده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
وی افزود: مساحتی معـادل 14 میلیون و 562 هزار و 950 هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می دهد که در قالب حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع و سیستمیک مدیریت می‌شود. 
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بر روی پوشش گیاهی، پدیده‌های بیابانی که شامل اراضی بدون پوشش گیاهی و بیرون‌زدگی، کویرها, تپه‌های ماسه‌ای, دق‌های رسی, پهنه‌های ماسه‌ای, اراضی شور و نمکزار, جنگل‌های دست کاشت, بیشه‌زار و درختچه‌زار هستند حدود 5 میلیون و 450 هزار و 154 هکتار از مساحت استان را به خود اختصاص می دهند.
,
 
,
نصرآبادی تصریح کرد: از کل عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی 36 درصد را عرصه‌های بیابانی و 50 درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.
,
 
,
وی افزود: خراسان جنوبی با 12 میلیون و 989 هزار و 284 هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی 86 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فعالیتهای بیابانزدایی عمدتاً در قالب پروژه های شاخص نهالکاری، مدیریت روان آبهای سطحی و احداث بادشکن زنده و غیر زنده در مناطق خاص انجام می‌شود که عملیات نهالکاری در اراضی با شیب کم و پوشش گیاهی فقیرتر و عملیات احداث هلالی آبگیر در عرصه های با شیب بیشتراز (20-8) درصد انجام می شود.
,
 
,
نصرآبادی به اجرای بیش از 174 هزار و 773 هکتار عملیات بیولوژیک بیابان‌زدایی در عرصه های بیابانی اشاره کرد و افزود: 139 هزار و 192 هکتار عملیات نهالکاری انجام شده که 3 هزار و  705 هکتار آن در سال 1396 بوده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه 13 هزار و 876 هکتار عملیات بذرکاری جهت بیابانزدایی انجام شده، افزود: بیش از 21 هزار و 705 هکتار مدیریت رواناب آبهای سطحی در قالب پروژه احداث هلالی آبگیر توام با بذرپاشی که یک هزار و 57 هکتار آن در سال 1396 انجام شده است.
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: احداث 189  کیلومتر بادشکن زنده(حاشیه مزارع) در مناطق خاص که 62 کیلومتر در سال 1396 انجام شده همچنین551 کیلومتر احداث بادشکن غیرزنده در مناطق خاص از دیگر اقدامات انجام شده در جهت بیابان‌زدایی بوده است.
,
 
,
نصرآبادی به تهیه یک میلیون و 657 هزار و 249 هکتار طرح‌های بیابانزدایی اشاره کرد و گفت: 82 هزار و 895 هکتار طرح‌های مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت تهیه و در 20 هزار و 941 هکتار اجرا شده است.
,
 
,
وی افزود: منابع آبی محدود و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و خشکسالی های متمادی و کاهش بیوماس در سطح عرصه های طبیعی از مشکلات سر راه بیابان‌زدایی است. 
,
 
,
نصرآبادی تصریح کرد: ضعف آگاهی‌های عمومی از اهمیت منابع طبیعی و نقش آن در جلوگیری از فرسایش بادی، وزش بادهای فرساینده از جمله بادهای 120 روزه سیستان و بروز پدیده گردوغبار در فصل تابستان، خاک با حاصلخیزی کم و پوشش گیاهی ضعیف، تغییر کاربری اراضی و استفاده نامناسب از اراضی با توجه به قابلیتها و توان محیطی از جمله مشکلات بیابانزدایی است.
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: استفاده نکردن از روش های جدید برای مدیریت و حفاظت خاک در اراضی کشاورزی، وجود بهره برداری بی‌رویه از مراتع و اقلیم خشک با بارش‌های تند و ناگهانی که سبب بروز فرسایش سریع خاک می شود از دیگر مشکلات سر راه بیابانزدایی است. 
,
 
,
نصرآبادی یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر تاغ‌زارهای استان را تهدید می کند، آفت شپشک سفید تاغ بیان کرد و گفت: این آفت در برخی نقاط سبب خشکیدگی و از بین رفتن این گونه در جنگل‌های دست کاشت شده و در این راستا مبارزه مکانیکی و شیمیایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
,
 
,
وی با بیان اینکه 23 منطقه با مساحت 3 میلیون و 121 هزار و 476 هکتار از کل مساحت خراسان جنوبی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار گرفته است، افزود: از این سطح یک میلیون و 386 هزار و 741 هکتار جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی با 28 کانون است که در تمام شهرستان‌های استان پراکنده است. 
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان سالیانه حدود 202 هزار و 525 میلیون ریال برآورد شده است.
,
 
,
نصرآبادی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در بشرویه، طبس و نهبندان قرار دارند، خاطرنشان کرد: کانون‌های بحرانیِ فردوس، خوسف، سربیشه، سرایان، زیرکوه، قاینات و درمیان نیز از نقاط حساس فرسایش بادی هستند و هر ساله به منابع زیستی و اقتصادی خسارت وارد می‌کنند. 
,
 
,
وی به گستردگی مناطق تحت تاثیر، تعدد و پیچیدگی عوامل محیطی و انسانی بیابان زا و تعدد دستگاه­ها، جوامع و مشاغل موثر و متاثر از پدیده بیابانزایی اشاره کرد و گفت: مقوله مدیریت و کنترل پدیده بیابان زایی ملی و فرابخشی است و مدیریت هماهنگ و منسجم این پدیده با مشارکت همه دستگاه­ها، جوامع و بهره‌برداران در قالب برنامه‌ای هدفمند از اساسی‌ترین راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی است.
,
 
,
 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مقوله بیابان‌زدایی در قالب اهتمام به اجرای برنامه اقدام ملی بیابان زدایی کشور قابل تحقق خواهد بود. 
,
 
,
نصرآبادی تصریح کرد: اولین قدم برای اجرای برنامه اقدام ملی بیابان زدایی کشور قانونمند کردن و لزوم رعایت شاخص‌ها و معیارهای بیابان‌زایی در همه طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه­های موثر و متاثر از پدیده بیابان‌زایی است.
,
 
,
 وی افزود: فرهنگ سازی، فقرزدایی، ظرفیت سازی و توانمندسازی جوامع محلی و اقتصادی کردن واحدهای بهره‌برداری از مراتع و اراضی کشاورزی با لحاظ کردن اصول و مبانی مدیریت و توسعه پایدار از مهمترین اصول بیابان زدایی پایدار است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه