اخبار داغ

سونامی خشکسالی در جنوب کشور؛

سواحل هرمزگان غرق در بی آبی/ پایتخت اقتصادی کشور تشنه تر از دیروز+ تصاویر

سواحل هرمزگان غرق در بی آبی/ پایتخت اقتصادی کشور تشنه تر از دیروز+ تصاویر
آب در استان جنوبی و خشک هرمزگان گوهری کیمیاست که به پشتوانه کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه از ذخایر زیرزمینی بی آبی از مرز بحران گذشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛کمبود آب هر روز بیش از پیش در جهان احساس می شود و در حال حاضر در جنوبی ترین نقطه ایران، مردم با مشکل کمبود آب مواجه اند و اکنون بندرعباس با توجه به اینکه در کنار دریا قرار دارد ولی آب برای خوردن ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از هرمز؛, هرمز,
استان هرمزگان علی رغم داشتن سدهای ذخیره ساز بزرگ آب مانند سد جگین،سد استقلال، سد شمیل هم چنان از مشکل چندین ساله بی آبی رنج می برد علاوه بر ضعف‌های طرح­‌های آبی در بخش کشاورزی، مشکل آب شرب روستایی در شهرستان های این استان همچنان باقی مانده است.
,
 
,
این روزها در استان هرمزگان آب کیمیا شده و نه تنها بارش ها، امسال منابع آبی هم به شدت کاهش یافته است و از طرفی چشمه ها نیز خشک شدند و سفره های آب زیرزمینی هم دیگر جوابگوی رفع بی آبی مردم جنوب کشور نیست.
,
 
,
کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی دست به دست هم داده تا وضعیت منابع آبی استان هرمزگان به ویژه در شرق هرمزگان دگرگون شود و امروز پایتخت اقتصادی کشور تشنه تر از دیروز است.
,
 
,
نخستین ثمره خشکسالی‌های پیاپی در استان هرمزگان، از دست رفتن جمعیت روستاها و شهرنشینی و حاشیه‌نشینی بسیاری از روستائیان است و لذا تبعات و آسیب‌های آن در نوع خود قابل تامل است.
,
 
,
, ,
 
,
سد «استقلال» میناب در وضعیت بحرانی قرار دارد
, سد «استقلال» میناب در وضعیت بحرانی قرار دارد, سد «استقلال» میناب در وضعیت بحرانی قرار دارد,
 
,
سد «استقلال» میناب دارای ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعبی است که در سال جاری ورودی آب به آن تقریبا معادل صفر بوده و در وضعیت بحرانی قرار گرفته و این در حالی است که سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب این سد بوده است.
,
 
,
خشکسالی طی این سال های خیر باعث کاهش یافتن بیش از 80 درصد از منابع آبی در روستا‌های جنوب کشور شده و همچنین سبب خشک شدن 50 دشت و 25حلقه چاه در سال‌های اخیر در هرمزگان شده است.
,
 
,
منابع آبی 15 دشت در استان هرمزگان تا ارتفاع 70 متر پایین رفته و در نهایت 135 حلقه چاه با کاهش آبدهی و 183 حلقه چاه نیز افت کیفیت پیدا کرده اند که این وضعیت بسیار نگران کننده است.
,
 
,
119 روستای هرمزگان با تانکر آبرسانی می شود!
, 119 روستای هرمزگان با تانکر آبرسانی می شود!, 119 روستای هرمزگان با تانکر آبرسانی می شود!,
 
,
کمبود منابع آبی در پایتخت اقتصادی کشور سبب شده تا آبرسانی با تانکر‌های سیار مورد توجه مسئولان آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد که به گفته مسئولان استانی  119 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و بقیه روستا‌ها نیز در 24 ساعت تنها 2 ساعت به آب دسترسی دارند.
,
این شیوه آبرسانی علاوه بر ناپایداری، هزینه بالایی برای روستائیان در بر دارد و همچنین آب آن از نظر بهداشتی نیز کیفیت لازم را ندارد و از سوی دیگر فرسودگی شبکه توزیع آب روستایی کیفیت آب روستا‌ها را پایین آورده و 33 درصد خطوط توزیع شبکه فرسوده اعلام شده که باعث هدر رفت 25 درصد منابع فعلی می‌شود.
,
 
,
, ,
 
,
پرجمعیت ترین شهر بخش مرکزی بندرعباس تشنه است
, پرجمعیت ترین شهر بخش مرکزی بندرعباس تشنه است, پرجمعیت ترین شهر بخش مرکزی بندرعباس تشنه است,

علی خلیلی، رئیس شورای شهر تازیان پایین بندرعباس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به وضعیت آب شرب در این شهر، اظهارکرد: آب شرب این شهر از دو چاه می شود که نزدیک به دو هفته است پمپ یکی از چاه ها سوخته لذا در این راستا درخواستی برای تعویض پمپ آب نیز ارسال شده اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ ایم.

,

رئیس شورای شهر تازیان پایین بیان کرد: در حال حاضر آب شرب شهر هشت هزار نفری تازیان پایین از یک چاه تامین می شود که این آب جوابگوی خیل عظیم این مردم نیست که نیاز است مسئولان توجه بیشتری به مشکلات این اهالی این شهر پر جمعیت بخش مرکزی بندرعباس داشته باشند.

,

خلیلی با اشاره به اینکه به علت کم آبی دام های این اهالی تلف شده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اهالی این شهر کشاورزی و دامداری است ولی با مشکل آب برخی دام ها تلف شده اند.

,

وی، خواستار چاره‌ اندیشی مسئولان برای این موضوع بسیار مهم شد و تاکید کرد: اداره آب و فاضلاب شهری بندرعباس مشکل آب شهر تازیان پایین را جدی بگیرند تا شاهد رفع این مشکل باشیم و هرچه سریع تر نسبت به تامین آب شرب اهالی این شهر جهت جلوگیری از مهاجرت اقدام کنند.

,

حکایت تاسیسات آبی که با بارش باران در هم می ریزد

, حکایت تاسیسات آبی که با بارش باران در هم می ریزد, حکایت تاسیسات آبی که با بارش باران در هم می ریزد,

جلالی، یکی از اهالی روستای شهرشیب بخش گوهران شهرستان بشاگرد اظهار کرد: آب روستای شهرشیب غیربهداشتی بوده و بدون هیچ بررسی بهداشتی به ناچار برای آب شرب مورد نیاز استفاده می کنند و تعداد زیاد مریضی های کلیوی بین سنین مختلف در این روستا گواه این امر بوده است.

,
 وی افزود: آب روستا با تلاش مردم روستا از چشمه ای با فاصله بیش از هشت کیلومتر به وسیله لوله و از مسیر رودخانه به روستا منتقل شده که بعد از هر بارندگی و جاری شدن سیل به طور کامل آب روستا قطع می شود .
,

شهروند روستای شهرشیب بیان کرد: اهالی روستا پس از هر بارندگی مجبورند دوباره دست به کار شوند و این مسیر را دوباره برای آبرسانی لوله گذاری کنند اما تاکنون هیچ اقدام عملی جهت رفع این مشکل از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

,

جلالی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم که برنامه ریزی جهت تامین آب شرب این روستا از منبع آب شهر گوهران که فاصله چندانی ندارد صورت گیرد و مردم این روستا احساس کنند در برنامه ها دیده می شوند.

,

 

,

, ,

نبود آب آشامیدنی شبانه روزی در روستاهای میناب

, نبود آب آشامیدنی شبانه روزی در روستاهای میناب, نبود آب آشامیدنی شبانه روزی در روستاهای میناب,

غلام شاه زهی،دهیار روستای سرمست میناب، نبود آب آشامیدنی شبانه روزی را از مهم ترین مشکلات روستا عنوان کرد و گفت: 350 خانوار در روستای سرمست سکونت دارند که در هر 36 ساعت تنها 12 ساعت آشامیدنی دارند و میناب از بی آبی رنج می برد اما مسئولان تاکنون برای رفع این معضل اقدامی انجام نداده اند.

,

وی با بیان اینکه به علت فرسودگی لوله های آب آشامیدنی روستای سرمست مقدار زیادی آب روزانه هدر می رود، افزود: ترکیدگی لوله علاوه بر اینکه باعث هدررفت مقادیر زیادی آب می شود از نظر بهداشتی هم می تواند خطرات فراوانی برای مردم به وجود بیاورد.

,

 

,

آب شهر رویدر بندر خمیر قابل شرب نیست

, آب شهر رویدر بندر خمیر قابل شرب نیست, آب شهر رویدر بندر خمیر قابل شرب نیست,

عبدالرحمن براندیش، رئیس شورای شهر رویدر بندر خمیر  با اشاره به اینکه کمبود آب شرب مهم ترین مطالبه مردم شهر رویدر است، اظهار کرد: آب شهر رویدر از سه حلقه چاه تامین می شود که با توجه به کمبود آب در سه روز تنها دو ساعت آن هم به صورت جیره بندی توزیع می شود که مردم ناچار به ذخیره آب در منبع و استفاده از آن هستند.

,

رئیس شورای شهر رویدر بندر خمیر بیان کرد: آب شهر رویدر به دلیل گوگردی بودن قابل شرب نیست که مردم آب شرب از شرکت های تصفیه آب خریداری و مصرف می کنند و جهت حل این مشکل مکاتبات لازم با نمایندگان محترم در مجلس و مدیر کل آب و فاضلاب شهری استان انجام شده است.

,

براندیش در ادامه افزود: مسئولان برنامه هایی برای حل آب شرب این شهر ارائه دادند که یکی از آنها انتقال آبشیرین کن خلیج فارس به این شهر است که به دلیل مشکلات اعتباری هنوز به سرانجام نرسیده است.

,

, ,

شیوع هپاتیت A در روستای «در شهر»

, شیوع هپاتیت A در روستای «در شهر», شیوع هپاتیت A در روستای «در شهر»,

عالی زاده، نائب رئیس شورای درشهر شهرستان بشاگرد با اشاره به مسائل و مشکلات روستا، اظهار کرد: آب روستای درشهر از چشمه ای با فاصله تقریبا شش کیلومتر از داخل کوه های اطراف روستا در سال های گذشته که حدود ۱۵ سال پیش بوده تامین شده است.

,

نائب رئیس شورای درشهر بشاگرد بیان کرد: در سال ۸۲ که جمعیت روستا ۱۰۰ نفر بوده مردم روستا از همین آب استفاده می کردند و اکنون که جمعیت روستا افزایش پیدا کرده و اهالی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

,

عالی زاده با بیان اینکه آب چشمه روستا بسیار کم شده است، افزود: آب روستای درشهر هر سه روز به مدت ۱۰ دقیقه آب منبع باز می شود و مردم هر ۷۲ ساعت ۱۰ دقیقه آب آشامیدنی خودشان را ذخیره می کنند و منبع آب روستا که حدود ۱۵ سال پیش ساخته شده اما فاقد آب است.

,

وی با اشاره به اینکه آب روستای درشهر غیر بهداشتی است، تصریح کرد: با توجه به غیر بهداشتی بودن آب روستا اهالی آب را می جوشانند و اخیرا تعداد چهار نفر به علت آلودگی آب راهی بیمارستان شده اند.

,

نائب رئیس شورای درشهر بشاگرد در ادامه گفت:چهار نفر در روستای درشهر به علت مصرف آب آلوده به بیماری هپاتیت A مبتلا شده اند و طبق گزارشات هم علت بیماری آنها آلودگی آب شرب گزارش شده است.

,

 

,

, ,

بشاگرد امروز، تشنه تر از دیروز/بی آبی بشاگرد را پاسخی است؟

, بشاگرد امروز، تشنه تر از دیروز/بی آبی بشاگرد را پاسخی است؟, بشاگرد امروز، تشنه تر از دیروز/بی آبی بشاگرد را پاسخی است؟,

دانشمند، رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد با اشاره به وضعیت بحرانی آب در مرکز شهرستان، اظهار کرد: سردشت مرکز شهرستان بشاگرد در بحران بی آبی قرار دارند و چاه های مرکز شهر خشک شده اند از این رو قریب به دوسال است که آب سردشت از شهر گوهران به وسیله تانکرهای آبرسانی می شود .

,

رئیس شورای شهر سردشت با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی با تانکر تنها راه گذر از بحران آب در بشاگرد است، بیان کرد: در چند روز گذشته در یک مقطع کوتاه دو تانکر آبرسان شهر سردشت خراب شد و مردم این شهرستان ۱۰ الی ۱۱ روز آب نداشتند لذا شهر دو هزار نفری سردشت با یک تانکر آبرسانی می شد و بر مشکلات مردم افزوده شده است.

,

دانشمند اضافه کرد: در حال حاضر شهر سردشت با دو تانکر آبرسانی می شود که یک تانکر هنوز خراب و یک تانکر دیگر هم مشکل دارد و منتظر این هستیم که تانکر بزرگ این شهر درست شود تا این تانکر خراب برای تعمیر به میناب یا مرکز استان بفرستیم.

,

دانشمند با بیان اینکه پیگیری های فراوانی از طرف مقام معظم رهبری و سفر ریاست جمهوری به بندرعباس برای حل مشکل آب سردشت انجام داده ایم، گفت: معضل نبود آب در شهر سردشت این روزها تبدیل به یک بحران جدی شده که قطعا نیاز به پیگیری جدی مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری دارد.

,

وی با اشاره به پروژه انتقال آب سد جگین به مرکز شهرستان، افزود: مردم بشاگرد چندین سال است که چشم انتظار انتقال آب سد جگین به سردشت و دیگر نقاط بشاگرد هستند که این پروژه با روند کند مواجه است لذا انتظار می رود مسئولان با تخصیص ردیف های بودجه ای مردم این شهرستان را از نعمت آب سد جگین بهره مند کنند.

,

رئیس شورای شهر سردشت تصریح کرد: طبق برآوردھای انجام گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع بحران آب در این شھرستان نیاز است ولی برای انتقال آب از سد جگین به شهر سردشت با ۵۰ میلیارد هم می توان این کار را انجام داد اما  سالهاست به دلیل نبود اعتبار به کندی پیش می رود.

,

دانشمند خاطر نشان کرد: جمعیت ثابت شهر سردشت دو هزار نفر و جمعیت متغیر شهر ۱۰ هزار نفر است و به دلیل اینکه روستاهای شهرستان امکاناتی ندارند مردم مجبورند برای خرید مواد غذایی و… به مرکز شهرستان روزانه رفت و آمد کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه