اخبار داغ

آیا مترو با هزینه های ساخت گزاف برای تمام شهرها مناسب است؟

آیا مترو با هزینه های ساخت گزاف برای تمام شهرها مناسب است؟
امروزه سیستم BRT بیشتر در شهرهایی به کار می رود که به دنبال راه حل های ارزان قیمت و مقرون به صرفه برای حمل و نقل عمومی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، «مرتضی حیدری»مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری برنامه ریزی حمل و نقل؛ سیستم حمل و نقل BRT بسیاری از جوانب کیفیت بالای سیستم متروهای زیر زمینی را بدون هزینه های بالای آنها، در یک جا جمع می کند، به همین دلیل آن را با عنوان متروی روی زمین نیز معرفی می کنند. یکی از گزینه های مطرح در زمینه حل مشکلات ترافیکی حمل و نقل ریلی است، که به دلیل هزینه های زیاد ساخت آن بسیاری از شهرها توانایی اجرای آن را ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
هزینه ساخت یک کیلومتر مترو بالغ بر 50 میلیون دلار است که در مقایسه با احداث یک کیلومتر BRT حدود 25 برابر است. البته مترو قابلیت جابه جایی حدود 4 برابر BRT را در شرایط مختلف دارد.
,
 
,
 با نگاهی گذارا به شهرهایی که توانسته اند سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری خود را با کمترین هزینه افزایش دهند، درخواهیم یافت که مترو اولین و بهترین راه حل برای ارتقا سطح خدمت حمل و نقل عمومی نیست.
,
 
,
آیا مترو با هزینه های ساخت گزاف و سرعت ساخت پایین نسبت به سایر سیستم های حمل و نقل عمومی، برای تمام شهرها مناسب است؟
, آیا مترو با هزینه های ساخت گزاف و سرعت ساخت پایین نسبت به سایر سیستم های حمل و نقل عمومی، برای تمام شهرها مناسب است؟,
 
,
به عنوان مثال در شهر کوریتیبا با طراحی یک سیستم اتوبوسرانی موثر به گونه ای که نقش جابه جایی اصلی شهر را بر عهده بگیرد، سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری از 7 درصد در سال 1970 به 25 درصد در 1980 و 75 درصد در 1995 و 80 درصد در سال 2006 رسیده است. سیاست های مرتبط با حمل و نقل عمومی در کوریتیبا الهام بخش بسیاری از شهرهای دیگر از جمله بوگاتا، کوالالامپور و شهرهای پاناما است. در این شهر حمل و نقل توسط شرکت‌های خصوصی و در رقابت با یکدیگر انجام می شود و شهرداری استانداردهای اجباری را در مورد کیفیت، مدت زمان و خدمات مشخص می کند.
,
 
,
موارد فوق در حالی مطرح می شود که هزینه های این سیستم بسیار پایین و در حد توان سازمان ها و نهادهای مسئول است و می تواند گزینه مناسبی برای شهر کرج با توجه به مشکلات عدیده‌ای که ساخت مترو آن طی سالهای گذشته با آن مواجه بوده است باشد. لذا به نظر می رسد چنانچه از همین امروز با صرف هزینه ای معادل پنج درصد هزینه ساخت مترو نسبت به احداث BRT و البته با انجام مطالعات کارشناسی بپردازیم در کوتاه مدت و میان مدت به رشد قابل توجه و موثرتری در افزایش حمل و نقل عمومی دست خواهیم یافت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه