اخبار داغ

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی:

فراهم کردن درآمدهای سالم برای مرزنشینان جزو برنامه های دولت است

فراهم کردن درآمدهای سالم برای مرزنشینان جزو برنامه های دولت است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: کنترل درآمدهای مرزی سبب مبادله کالاهای مجاز شده و کاهش دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را در پی دارد و همچنین هرچقدر برای مردمانمان درآمدهای سالم ایجاد کنیم به همان اندازه پدیده ها و معضلات اجتماعی را مدیریت کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، "رضا حسینی" امروز در کمیسیون ویژه قاچاق کالا و ارز شهرستان که با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی، فرماندار سردشت و اعضا در محل بازارچه کیله سردشت برگزار شده بود، افزود: بخشی از درآمدهای مرزنشینان به مبادلات مرزی گره خورده و برای فاصله گرفتن از این واقعیت نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی همچنین هدف از برگزاری این جلسه را بررسی ظرفیت های مرزی سردشت عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های استان بنا داریم بخشی از درآمدهای این منطقه از طریق تجارت کالا و همچنین از ناحیه مشاغل خدماتی تامین شود و چنانچه بخش خدمات را فعال کنیم قطعا ارزش افزوده آن از بخش صنعتی هم موثرتر و کاراتر خواهد بود.

,

وی در رابطه با ظرفیت مرزی سردشت، به نزدیکی ۲۵۰ کیلومتری این شهرستان به عتبات عالیات به نسبت سایر مرزهای غربی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از محورهای امن برای اعزام زائران استان های شمالغرب کشور به عتبات عالیات که به هزینه و زمان کمتری نیازدارد مرز سردشت است اما به برنامه ریزی در این خصوص نیاز دارد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: ذهنیت جنگ و درگیری در دوران دفاع مقدس هنوز هم بر توسعه بسیاری از مناطق استان سایه انداخته و مشکلاتی را از این نظر ایجاد کرده است که باید در راستای زدودن این ذهنیت گام برداشته شود.

,

حسینی بیان کرد: برای رسیدن به توسعه امنیت پایدار باید در کنار امنیت، زمینه های اشتغال و درامد را ایجاد کرد چون تامین نیازها و معاش جزو الزامات بشری است و حکمران خوب آن است که بتواند زیرساخت های درامدی را برای مردم فراهم کند.

,

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه پایدار به همگرایی، همزیستی و پذیرش همدیگر به عنوان یک واقعیت نیاز است تا با هم افزایی از ظرفیت های بومی استفاده شود که این امر مستلزم روشها و مدلهای جدیدی است که متناسب با ظرفیت های منطقه نیز هستند.

,

رسمی شدن مرز کیله دور شدن از فضای کارگری است

,

در این جلسه همچنین فرماندار سردشت با تاکید بر رسمی شدن مرز کیله، گفت: بازارچه بودن مرز کیله شاید از لحاظ درگیری اشتغال کارگری شرایط بهتری داشته باشد اما اصل قضیه رسمی شدن و تردد از این مرز است و باید نگاه بلند ما از فضای کارگری دور شده و به توسعه پایدار برسیم.

,

نژاد جهانی بیان کرد: در صورتی که تردد مسافری از مرز کیله سردشت انجام شود با اطمینان خاطر تنها مرز کشور است که ورودی و خروجی آن نسبت به سایر مرزها معکوس بوده و میزان ورودی مسافران از آن به نسبت سایر مرزها در شرایط بهتری قرار دارد.

,

وی ادامه داد: مردم آنطرف مرز در اقلیم کردستان عراق تمایل بیشتری به سفر به ایران از مرز کیله را دارند و این استعداد ویژه سردشت به علت دسترسی این شهر به سایر مراکز جمعیتی است.

,

جهانی تصویب دو بازارچه در سردشت را نگاه ویژه دولت به این شهرستان دانست و گفت: برای حصارکشی محوطه بازارچه کیله از اعتبارات استانی ۱۰ میلیارد ریال مصوب شده که ۳ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و به علت بهره بردار بودن گمرک و لزوم اجرای الزمات، دستگاه اجرایی هم گمرک معرفی شده است.

,

وی بیان کرد: استاندار نیز برای معابر کولبری ۶ میلیارد ریال به صورت جهشی تزریق کرده که ۲ میلیارد ریال آن در اختیار گمرک قرار گرفته است اما علیرغم مکاتبات با گمرک غیر از تعدادی تجهیزات هنوز گزارشی از مابقی هزینه کردها ارائه نداده است.

,

وی مطالبات اصلی شهرستان را اعمال کارت بازرگانی همانند کارت پیله وری در بازارچه، مجاز کردن تولیدکننده ها و صنایع شهرستانی به واردات مواداولیه در قبال فروش صد در صد به همراه ارزش افزوده به کشور عراق، با جذب سرمایه گذار واحدهای تجارت چمدانی و خرده فروشی ایجاد شود.

,

وی با درخواست از معاون هماهنگی امور اقتصادی توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: امیدوارم فرایند مکاتبات درخواست رسمی شدن مرز کیله از ناحیه کشورمان مجددا به جریان بیافتد و با پیگیری های شما به دولت منعکس شود.

,

سردشت دارای دو معبر موقت مرزی اشکان و قاسم رش و همچنین بازارچه رسمی کیله است که در تاریخ ۱/۵/۹۶ بر اساس مصوبه دولت، معبر اشکان بازارچه و معبر قاسم رش در بازارچه کیله ادغام شد.

,

بازارچه اشکان هنوز هم به علت نبود زیرساخت فعال نشده اما در قاسم رش فرایند کولبری اجرا می شود.

,

صادرات بازارچه کیله سردشت در ۳ ماهه اول امسال با ۳۵ میلیون دلار رتبه برتر استانی را به خود اختصاص داده است و روزانه به طور متوسط ۲۰۰ کامیون ایرانی و ۲۰۰ کامیون عراقی تردد می کنند.

,

در بازارچه کیله ۲۵ غرفه زیر نظر فرمانداری فعالیت کرده و به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات کالاهای مجاز می کنند و سالانه بیش از ۳۰ میلیون دلار از همین محل صادر می شود و به صورت روزانه ۱۵۰ مسافر عراقی از بازارچه خرید می کنند.

,

سامانه جامع مدیریت گمرکی، سامانه و کانکس کولبری در کیله راه اندازی و نصب شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه