اخبار داغ

نوسانات بازار در سراشیبی قیمت ارز؛

بی تدبیری بازار ارز را به چالش کشاند/ تپش نبض بازار ارز تندتر از همیشه

بی تدبیری بازار ارز را به چالش کشاند/ تپش نبض بازار ارز تندتر از همیشه
تابستان امسال بازار ارز و سکه داغ شد و حالا در خیابان سپاه اصفهان خیل عظیم دلالان ارز ایستاده اند و هر عابری که می گذرد دلالی در مقابلش می‌ایستد و از قیمت ارز سخن می گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ خیابان سپاه اصفهان این روزها شده است محل دلالان خرد و کلانی است که اسکناس در دست گرفته اند و به شمارش نرخ تورم ارزها مشغولند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

فروردین ماه بود که به تاکید روحانی لیست اسامی شرکت هایی که ارز دولتی دریافت می کنند بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت؛ حالا هم که چند ماهی از این موضوع می گذرد بازار ارز همچنان در طول و عرض زندگی مردم دخالت دارد. انگار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در شرکت هایی که ارز دولتی دریافت کرده اند وجود دارد و بازار ارز با همه سراشیبی ها و نوساناتی که بر دوشش گذاشته شده حالا کمی به تعادل رسیده است.

,

حالا به گفته فعالان اقتصادی به منظور سیاست جدید ارزی اتخاذ شده و مدیریت بهینه منابع ارزی کشور کالاهای ثبت سفارش شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز مورد نیاز تخصیص داده شده است.

,

* نان داغ صرافی‌ها

, * نان داغ صرافی‌ها, * نان داغ صرافی‌ها,

به نظر می رسد با همه این اوصاف این روزها نان صراف ها داغ تر شده است هر چند که توزیع دلار دولتی به صرافی ها به صورت قطره چکانی ادامه دارد؛ اما اختلاف دلار دولتی با آزاد بیش از هزار تومان است و معلوم نیست صراف ها تمام ارز دریافتی را به فروش می رسانند یا نه که این موضوع می تواند ضربه مهلکی به کشور وارد کند؛ صرافانی که به فکر جیب خودشان هستند و هر روز جیب های گشادتری برای دریافت ارز دولتی می دوزند.

,

ارزی که با قیمت دولتی به صراف ها فروخته می شود معلوم نیست چه سرانجامی دارد؛ یا ته انبارها می ماند یا به قیمت گزافی به افرادی که متقاضی هستند فروخته می شود.

,

اختلاف فاحش دلار دولتی و آزاد باعث شده تا صراف ها ساعت‌ها در صف خرید دلار دولتی مننظر بمانند و شاید این برایشان به صرفه باشد وگرنه صف های طولانی در گرم ترین روزهای سال و اینکه چیزی برایشان باقی نمی ماند حالشان را بد می کرد؛ صراف هایی که در صف خرید دلار هستند می گویند معلوم نیست امروز بتوانند ارز بگیرند چراکه جمعیت زیاد است و شاید ارز به تمام صف فروخته نشود.

,

* اوضاع هردمبیل

, * اوضاع هردمبیل, * اوضاع هردمبیل,

یکی از فعالان بازار می گوید: اوضاع هردمبیلی شده است. از کجا مشخص است که صرافی ها تمام ارز دولتی را که می خرند بفروشند و این در حالی است که برخی صرافی ها با شرکت ها تماس می گرفتند و می گفتند ارز دولتی داریم اگر طالب هستید به شما می فروشیم اما با این اوضاع انگار همه چیز تغییر کرده است.

,

حالا هم که بازاری ها کارشان کساد شده است. یکی از آنها می گوید: مردم فقط قیمت ها را از ما می پرسند و رد می شوند و از 100 نفر شاید دو نفر هم خرید نکنند. کاسبی ها کساد شده است و از صبح تا شب دست روی دست گذاشته ایم و نشسته ایم.

,

بازاری ها می گویند تا الان سابقه نداشته دلار در یک روز هزار تومان گران شود آنهم بعد از تعطیلات نوروزی!

,

یکی از این بازاری ها می گوید: هر سال هر وقت از 14 فروردین به بازار می آمدیم قیمت دلار نزولی بود ولی امسال اوضاع تغییر کرده است.

,

به اعتقاد بازاریان، این روزها بازار ارز حال خوشی ندارد هر چند علت این وضعیت را دولت و بانک مرکزی بهتر از همه می دانند اما علت اصلی این موضوع و دلیل گران شدن دلار مشخص نیست.

,

اما در تازه ترین اظهارات، نوبخت سخنگوی دولت به مردم وعده داده که قطعا بازار ارز را به تعادل می‌رسانیم و در ادامه گفته «این وضعیت برخلاف میل دولت است و هرچند تاکنون موفق نشده‌ایم، اما قطعا در این راستا با همه قوت از ظرفیت‌های بزرگ نظام استفاده می‌کنیم و این بازار را به تعادل می‌رسانیم».

,

حالا پس از گذشت ماه ها اتفاق تازه ای در این عرصه رخ نداده که دندان گیر باشد و به مذاق مردمی که بار تورم را به دوش می کشند، خوش آید.

,

* تراز ارزی کشور مثبت است

, * تراز ارزی کشور مثبت است, * تراز ارزی کشور مثبت است,

به گفته نوبخت، «تراز ارزی کشور مثبت است و هرچند امسال به ویژه در نیمه دوم سال با نابسامانی مواجه شدیم، اما هر وقت بازار با نابسامانی مواجه می‌شد به سرعت به تعادل می‌رسید.» این سخن تازه ای نیست که از آقای سخنگو می شنویم؛ آنچه برای مردم تازگی دارد کاهش قیمت هاست که هنوز از آن خبری نیست و مردم به سختی زندگی می کنند.

,

این در حالی است که در ماه های قبل، نوبخت در زمان گرانی دلار اعلام کرده بود که رئیس جمهور از گرانی دلار مکدر شده و به بانک مرکزی دستور داده فورا موضوع را رسیدگی کند. رشد نجومی ارز، قیمت سکه را هم افزایش داد؛ اما همچنان نوسان قیمت در افزایش و کاهش قیمت سکه وجود دارد.

,

چند ماهی گذشت و حالا در تابستان این ماجرا همچنان ادامه دارد تا اینکه برخی از فعالان اقتصادی متوجه شدند که موضوع بی‌توجهی دولت به هشدارهای ارزی همچنان شاه کلید معضلات اقتصادی است.

,

این در حالی است که در سال‌های اخیر بارها ضرورت تک‌نرخی کردن قیمت ارز و اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی مطرح شده، اما گوش شنوایی برای حل این موضوع وجود ندارد، چراکه دولت تدبیر و امید زمانی تصمیم به تک‌نرخی کردن ارز گرفت که کار از کار گذشته بود.

,

* اخطار از سوی پارلمان بخش خصوصی پایتخت

, * اخطار از سوی پارلمان بخش خصوصی پایتخت, * اخطار از سوی پارلمان بخش خصوصی پایتخت,

در این میان فعالان اقتصادی با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به هشدارهای ارزی اعلام کردند که برابر آمار طی چهار سال گذشته و قبل از التهابات ارز، ۵۳ اخطار از سوی پارلمان بخش خصوصی پایتخت داده شده است.

,

اگرچه نظرات بخش خصوصی در مورد ارز در گفتار مقامات دولتی مطرح و مورد تاکید قرار می‌گیرد، ولی در عمل مسئولانی که باید آنها را در دستور کار قرار دهند، کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

,

فعالان اقتصادی همچنین با بررسی سیاست‌های جدید ارزی دولت و تک‌نرخی کردن دلار با قیمت چهار هزار و 200 تومان اعلام کردند: پافشاری بر این موضوع که به تمام نیازهای کشور دلار چهار هزار و 200 تومانی اختصاص ‌یابد، منجر به ایجاد صفی طولانی و ثبت سفارش بیش از ۲۵ میلیارد دلار در بهار امسال شد.

,

فعالان اقتصادی همچنین برخی تصمیمات عجولانه و بدون کار کارشناسی در ماه‌های اخیر را نیز مورد نقد قرار دادند و از دولت درخواست کردند نظرات بخش خصوصی را بیشتر مورد توجه قرار دهد و به موقع در مورد مسائل مهم اقتصادی تصمیم‌گیری کند.

,

«مسائل امروز اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سریع است» این جمله کلیدی رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیات نمایندگان در پارلمان بخش‌خصوصی بود؛ مشکلات و تخلفاتی که این روزها در حوزه‌های مختلف ارز، سکه،‌ خودرو یا افزایش غیرمعقول حجم نقدینگی مشاهده می‌شود بنا به گفته مسعود خوانساری ناشی از عدم تصمیم‌گیری به موقع سیاست‌گذاران و نبود وجوه کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها است که باعث شده بعضی از مشکلات اقتصادی در آستانه تبدیل شدن به بحران باشند.

,

به گفته خوانساری منشأ بسیاری از تخلفات در سیاست‌گذاری‌هایی است که دولت در آنها دخیل است، تخلفاتی که بخش‌خصوصی بارها نسبت به وقوع آنها هشدار داده بود.

,

موضوع واقعی‌سازی و تک‌نرخی شدن ارز از محوری‌ترین و اصلی‌ترین خواسته‌های بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر است که به دفعات به مقامات دولتی منعکس شده است، اما با این وجود طی ماه‌های اخیر نوسانات و چالش‌های ارزی یکی از مهم‌ترین مسائل برای فعالان اقتصادی بوده است.

,

هرگونه دو نرخی شدن و انحصار در بازار ارز باعث رانت می‌شود و باید نرخ ارز براساس معیار‌های بازار آزاد تعیین شود؛ در مورد کالاهایی که با ارز یارانه‌ای وارد شده‌اند هم معتقدیم این ارز باید به کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده شود.

,

از سوی دیگر مسئله تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و عدم ترخیص بسیاری از کالاها از گمرک یکی از چالش‌های جدی فعالان اقتصادی بعد از سیاست‌های جدید ارزی است؛ اکنون کالاهایی وجود دارد که قبل از بخشنامه‌های جدید با ارز آزاد خریداری شده، اما هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند.

,

درحال‌حاضر بحران جدی در مورد دارو وجود دارد و تامین مواد اولیه دارو، همچنین داروهای وارداتی به کشور دچار مشکلات زیادی شده است، البته در بخش‌های دیگر هم خیلی از کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه‌شان با مشکل مواجهند.

,

تخلفات در خودروهای وارداتی و ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی هم موضوعی است که این روزها گریبانگیر جامعه شده است؛ شهریور سال گذشته بود که مسئولان اتاق تهران نامه‌ای به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت ارسال و طی آن بسته شدن ثبت‌سفارش‌ها را گوشزد کردند.

,

به گفته رئیس اتاق تهران ریشه تمامی این مسائل در بی‌توجهی به نظرات بخش‌خصوصی است و اینکه تصمیم‌گیری‌های دولت بدون مشورت با بخش‌خصوصی انجام می‌شود؛ در موقعیت فعلی اتخاذ تصمیم‌های سریع امری واجب است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه