اخبار داغ

لرستان یک مقصد سفر جذاب برای تابستان

لرستان یک مقصد سفر جذاب برای تابستان
تا به حال به خرم‌آباد سفر کرده‌اید؟ اگر پاسختان منفی است باید بگویم فرصت سفر جذابی را از دست داده اید و بهتر است تا دیر نشده بزنید به دل جاده و روز‌های آخر تیرماه را در شهری بگذرانید که در محاصره زاگرس زیباست و دشت‌های زیبایی گرداگرد شهر را زیباتر و دل‌انگیزتر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  تا به حال به خرم‌آباد سفر کرده‌اید؟ اگر پاسختان منفی است باید بگویم فرصت سفر جذابی را از دست داده اید و بهتر است تا دیر نشده بزنید به دل جاده و روز‌های آخر تیرماه را در شهری بگذرانید که در محاصره زاگرس زیباست و دشت‌های زیبایی گرداگرد شهر را زیباتر و دل‌انگیزتر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آنقدر که می‌شود در کنار کوه، رو به دشت ایستاد و زیر لب سهراب سپهری خواند... دشت‌هایی چه فراخ، کوه‌هایی چه بلند....

,

خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده و مرکز استان است. لرستان از استان‌های غربی ایران است که وجود جنگل‌های بلوط، کوه‌ها و آبشار‌ها آن را برای گردشگران محبوب کرده است. این استان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و بیشتر قسمت‌های آن پوشیده از کوه‌های زاگرس است. خرم‌آباد هم شهری است که دشت‌ها اطرافش را گرفته‌اند و زیبایی‌اش را دو چندان کرده‌اند. این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و بکر، جاذبه‌های تاریخی متعددی هم دارد و می‌تواند گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کند.

,

کجا برویم؟

,

خرم‌آباد بیشتر از آنچه فکرش را بکنید جذاب است. گرداب سنگی یکی از جاذبه‌های این شهر است. برای دیدن این گرداب باید به غرب خرم‌آباد در کنار میدان تختی بروید. این گرداب در زمان ساسانیان ساخته شده و همیشه پر از آب است. این گرداب تصویر زیبایی به شهر می‌دهد و تلالو نور خورشید در آن تصویر زیبایی دارد.

,

دریاچه کیو هم با همه زیبایی‌هایش از جمله جاذبه‌های آبی خرم‌آباد است. چشمه‌هایی که در اطراف این دریاچه هستند این دریاچه مصنوعی را پر از آب می‌کنند. کیو به زبان لری یعنی کبود و دلیل این‌که به این دریاچه کیو می‌گویند آب زلال و عمق دریاچه است.

,

این دریاچه که یکی از دریاچه‌های طبیعی درون‌شهری ایران به‌شمار می‌رود، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است و با وجود امکانات تفریحی و وجود شهربازی و چشم‌انداز‌های طبیعی متعددی که در اطراف آن وجود دارند از ارزش توریستی درون‌شهری بالایی داشته و تماشایش لذتبخش است

,

قلعه فلک الافلاک، اما از جاذبه‌های مهم شهر بوده و می‌توان گفت: به نوعی بخشی از هویت شهر است. قلعه‌ای زیبا که روی تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد و در زمان ساسانیان ساخته شده است. چیزی که جذابیت این قلعه تاریخی را بیشتر می‌کند چشمه پرآبی است که از شمال تپه به پایین جریان دارد.

,

پل شاپوری هم جاذبه مهمی است. البته به لرستان پایتخت پل‌های ایران می‌گویند، چون در آن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی هست. پل شاپوری تنها پل تمام سنگ دنیاست و در جنوب خرم‌آباد قرار دارد. قدمت این پل به زمان ساسانیان برمی گردد و در گذشته نقطه اتصال لرستان به خوزستان بوده است. و، اما این‌که اگر گذرتان به خرم افتاد حیف است به بام لرستان نروید و زیبایی شهری که در حصار کوه‌ها و دشت‌های سرسبز دارد را تماشا نکنید... حتما وقت بگذارید و به بام لرستان بروید تا شهر را از نمایی دیگر هم مشاهده کنید.

,

چی بخوریم؟

,

آن‌ها که با فرهنگ غذایی لرستان آشنا هستند، این سوال را بی‌معنی می‌دانند. چون خبر دارند لذیذترین کباب‌های دنیا را می‌توان در لرستان پیدا کرد. یادتان باشد حتما کباب بروجردی بخورید. این کباب هم مثل دیگر کباب‌های ایرانی است، ولی چیزی که آن را متفاوت کرده کیفیت خوب گوشت و ماهر بودن سرآشپزش است. شامی کباب هم یک خوشمزه مهم دیگر است. این غذا مثل همه شامی‌هایی است که در شهر‌های دیگر پخته می‌شود و تنها فرق آن با بقیه این است که برای آن یک سس مخصوص از سبزی‌های معطر، گردو و رب انار درست می‌شود.

,

چی بخریم؟

,

صنایع‌دستی هر منطقه‌ای نشانی از ذوق و هنر و همچنین سبک زندگی اهالی آن منطقه است که در برهه‌ای از زمان بر حسب نیاز پدید آمده است. صنایع‌دستی در استان لرستان را می‌توان به چند بخش با توجه به تولیدکنندگان آن‌ها تقسیم کرد: صنایع‌دستی ساخته شده توسط عشایر، مردم روستا و شهرنشینان. در این میان، صنایع‌دستی عشایر تنوع بیشتری دارد؛ به این علت که عشایر با توجه به نیاز‌های خود کالای مورد نظر را تهیه می‌کنند تا از این طریق کسب درآمد هم داشته باشند. جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و دیگر صنایع‌دستی که حاصل کار زنان عشایر است را می‌توان در لرستان خریداری کرد. این آثار نقش‌ها و رنگ‌های اصیل دارد و البته در خرم‌آباد می‌توان با قیمت خوبی هم آن‌ها را خریداری کرد. عسل، روغن حیوانی، شیرینی آردی، نان ساجی، کلوچه بروجردی و سمنوی بروجرد هم از جمله خوراکی‌های خوشمزه استان لرستان است که می‌توانید در خرم‌آباد آن‌ها را پیدا کنید.

,

 

,

منبع: جام جم

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه