اخبار داغ

مهجوریت آثار تاریخی در جنوب کشور؛

احاطه گرد فراموشی بر ابنیه تاریخی بستک/ کاروانسراهای تاریخی استراحتگاه تجار و بازرگانان

احاطه گرد فراموشی بر ابنیه تاریخی بستک/ کاروانسراهای تاریخی استراحتگاه تجار و بازرگانان
بستک از جمله شهرهای تاریخی هرمزگان است که باوجود آثار تاریخی و باستانی برای مردم کشور ناشناخته مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از هرمز؛ بستک از جمله شهرهای تاریخی  کشور است که با مساحت  ۴/۵۶۵۳ کیلومتر مربع در شمال شهرستان بندرلنگه و در فاصله 255 کیلومتری استان هرمزگان واقع شده است، این شهر تاریخی از جمله ناهموارترین شهرهای استان است که مرتفع ترین کوه های هرمزگان دامنه ای بیش از سه هزار متر دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

طبق تقسیمات کشوری در سال 1334 بستک جزء لارستان یکی از شهرهای استان فارس محسوب می شده  که بیش از 200 روستا در آن وجود داشته اما باز هم به دلیل تقسیمات کشوری در سال 1360 و 1370 تعداد زیادی از روستاهای بستک از جمله منطقه وسیع رویدر از این شهر جداشده و به بخشی از شهرستان بندرخمیر تبدیل شد.

,

این شهر تاریخی دارای آثار تاریخی بسیار زیادی از جمله  مجموعه کاروانسراهای تاریخی بستک، کوخرد، سه نخود، نیمه،لَردِ محیا و ... است، در واقع نزدیکی قرار گرفتن این شهر در نزدیکی لار، بندرعباس و بندخمیر از جمله علت های تعدد کاروانسراهای این شهر بوده که به عنوان محلی برای استراحت بازرگان در گذشته ساخته شده است.

,

کاروانسرای بستک

, کاروانسرای بستک, کاروانسرای بستک,

اگر مایل به دیدن یکی از کاروانسراها در شهر مرکز شهرستان بندرعباس هستید می توانید به کاروانسرای بستک که در بخش مرکزی آن قرار گرفته سری بزنید و از این بنای تاریخی که روزگاری استراحتگاه بازرگانان بوده دیدن کنید.

,

حیاط مرکزی که در اطراف ان اصطبل و استراحتگاه ها بوده از جمله قسمت های کاروانسرای بستک بوده که توسط معماران با مصالح گچ و  دوداندودساروچ  ساخته شده  که انتهای ایوان آن به ضلع های شمالی و جنوبی می رسد.

,

, ,

کاروانسرای کوخرد

, کاروانسرای کوخرد, کاروانسرای کوخرد,

از دیگر مناطقی که در مسیر عبور بازرگانان و تجار واقع شده می توان منطقه کوخرد را نام برد چرا که پس از مسجد جامع این شهر کاروانسرای کوخرد مهمترین اثری است که توانسته معماری دهستان کوخرد را به نمایش بگذارد به همین دلیل این منطقه همواره مورد توجه همگان به ویژه بازرگانان قرار گرفته بود.

,

با وجود اینکه این کاوانسرا بزرگترین کاروانسرا در بستک بوده و در گذشته نیز از محبوبیت خاصی برخوردار بوده متاسفانه تخریب شده است که اگر در حال حاضر وجود داشت می توانست یکی از مقصدهای مهم گردشگران در شهر باشد.

,

کاروانسرای کوخرد دارای 8 اتاق در اندازه های بزرگ و کوچک، 2 درب اصلی و فرعی است که درب اصلی آن در موازات قبله و درب دیگر به سمت دریا باز می شود،همچنین وجود طاق های هلالی شکل و زیبا از دیگر ویژگی های بارز این اثر تاریخی بوده است.

,

کاروانسرای سه نخود

, کاروانسرای سه نخود, کاروانسرای سه نخود,

از دیگر مکان هایی که در مسیر تردد بازرگان قرار داشته می توان به کاروانسرای سه نخود اشاره کرد که پل ارتباطی شهرهای لار، بستک، بندرلنگه و بندرعباس بوده که علاوه بر یک اثر تاریخی می توان گفت یک اثر بی نظیر و دیدنی است چرا که سازه اصلی این کاروانسرا از سنگ ساخته شده و گچ و دوداندودهای ساروجی مصالحی بودند که در ساخت این بنا به کار رفته اند.

,

, ,

این اثر باستانی که قدمتی 400 ساله دارد در  دوران حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است، که در زمان قاجار اداره امور آن به یکی از بزرگان شهرستان لار سپرده شد که پس از پایان عمر وی حاج ملا علی اداره کاروانسرای سه نخود را برعهده گرفت.

,

کاروانسرای اوشیرینو

, کاروانسرای اوشیرینو, کاروانسرای اوشیرینو,

اوشیرینو نام منطقه ای زیبا و سرسبز است که در فاصله 9 کیلومتری از جنوب کوخرد در واقع شده ، اوشیرینو از توابع کوخرد در شهرستان بستک به شمار می آید که یکی از نقاط دیدنی کشور محسوب می شود.

,

وجود کاروانسرا، آب انبار درختان خرما، کُنار، کور و انواع گیاهان به علاوه آشپزخانه و محلی برای اقامت نماز از جمله علت های محبوبیت این مکان برای بازرگان بوده چرا که علاوه بر استراحت می توانستند از هوای مطبوع و میوه های مختلف که در این منطقه وجود داشته نیز بهره مند شوند.

,

 

,

وجود کوه های مرتفع  وگل های بهاری در این منطقه باعث شده تا عسل در اوشیرینو به وفور دیده شود به همین دلیل تجار پس از صرف ناهار و استراحت عصرها در جست وجوی کندوهای عسل به کوه ها می رفتند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه