اخبار داغ

در دیدار استاندار قزوین با معاون وزیر نیرو مطرح شد؛

ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان

ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان
در دیدار استاندار قزوین با معاون وزیر نیرو بر ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان تاکید شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ طی نشستی که  ظهر امروز(پنج‌شنبه)با حضور دکتر سروش، معاون وزیر نیرو، عبدالمحمد زاهدی استاندار، داود محمدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مهندس پویا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای، مهندس خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، موضوع ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود، برای تامین آب کشاورزی حاشیه این رود مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


فرخزاد دراین‌باره اظهار کرد: 25 میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود از سال 1386 از سوی وزارت نیرو به استان تخصیص داده شد که مقرر شد، این تخصیص برای تامین آب کشاورزی حاشیه شاهرود مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

وی افزود: بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای ملزم شدند اراضی را مشخص نموده و بر اساس متراژ اراضی آب مورد نیاز به آنها را تخصیص دهد که متاسفانه این روال با تاخیر مواجه شد و استان قزوین نتوانست از این سهمیه به طور کامل استفاده نماید.

این مسئول تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با حضور شورای هماهنگی آبریز بزرگ سپیدرود و استاندار وقت قزوین و 8 استاندار دیگر برگزار شد، اعلام شد هر استانی که تا تیر ماه 94 نتواند از این سهمیه استفاده کند، تخصیص سهمیه شان لغو خواهد شد، که این طرح شامل استان قزوین نیز شد. 

فرخزاد با بیان اینکه برخورداری از آب در حوزه تولید، کشاورزی، اشتغال و طرح‌های مختلف اقتصادی نقشی انکارناپذیر دارد، بیان کرد: اختصاص و بهره برداری از این مقدار آب می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کشاورزی استان و بخصوص برای ساکنین اطراف شاهرود داشته باشد. 

معاون عمرانی استاندار قزوین افزود: از سویی دیگر استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی باعث از بین رفتن ذخایر آب شده و اگر به همین منوال پیش برویم به زودی شاهد خشک شدن دشت قزوین خواهیم بود و با بحرانهای عدیده ای مواجه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که برخی بحران‌ها نه تنها قابل پیشگیری بوده، بلکه همانند بحران آب قابل پیش‌بینی هستند؛ از همین رو ابقای تخصیص این مقدار آب به استان بسیار ضروری بوده و امید است با رایزنی‌های انجام شده و نظر مساعد معاون وزیر نیرو بتوانیم این سهم را به استان بازگردانیم. 

گفتنی است؛ رودخانه شاهرود به طول 175 کیلومتر با ادغام رود طالقان و الموت رود تشکیل و در انتها به سد منجیل به دریاچه سفید رود می‌ریزد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه