اخبار داغ

آخرین سکانس نجات مادر کارون؛

تن نحیف یک رودخانه در دست زمین خواران/لزوم توجه مسئولان به خطر زیست محیطی رودخانه بشار+تصاویر

تن نحیف یک رودخانه در دست زمین خواران/لزوم توجه مسئولان به خطر زیست محیطی رودخانه بشار+تصاویر
رود خروشان بشار طی ۳۰سال گذشته آن‌چنان مورد تجاوز زمین خواران و سود جویان قرارگرفته و لودرها و بولدوزرها شب و روز و وقت و بی‌وقت بر پیکر نحیفش زخم زده‌اند و پسمانده‌های شهرها و روستاها در آن ریخته شده که از آن رود سرزنده و زندگی‌بخش جز پیکری بی‌جان باقی نمانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ،بشار، سرچشمه زندگی در منطقه دنا و حتی دیار زاگرس جنوبی ایران، رودی که زیستن را به دیار جنوبی ایران بخشیده و از طرفی دیگر باعث ایجاد شهرها و حتی روستاهایی زیادی در جوار این رودخانه پر آب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

بشار که سرچشمه اش از تنگ سرخ شروع می شود و با الحاق چشمه های منطقه دهنو، دیار زیبای دنا را به وجود می آورد امروز دیگر آن شور و شعف گذشته را ندارد و خشکسالی های متوالی و کم بارشی های زمستان و حتی برداشت بی رویه آب از آن برای مصارف کشاورزی و طمع زمین خواران  از سویی دیگر برای غصب زمین هایش امان آن را بریده است.

,

رودخانه بشار

, رودخانه بشار,

بشار رودخانه‌ای است به طول ۱۲۰ کیلومتر که از مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس آغاز می‌شود و در مرز کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری، آنجا که کارون را می‌زاید، تمام می‌شود.

,

این رود در این مسیر، همسایه ۳۰۰ روستا و آبادی است و نان‌ و آب بر سر سفره مردمان کوهپایه‌های دنا می‌گذارد و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشک‌سالی بوده است.

,

رودی که در کنار خود دو گورستان باستانی لما و تاج امیر را دارد، تا بگوید که در عمر میلیون سالی خود میلیون‌ها انسان را دیده و خاطرات تلخ و شیرین زیادی از این دیار دارد؛ از حمله اسکندر مقدونی و دفاع جانانه آریوبرزن از ایران بزرگ تا شکستن هیمنه ارتش رضاشاهی توسط کی لهراسب در جنگ‌های «سنگ و منگ» و «تنگ تامرادی». این رود این خاطره ها را در دل دارد و رویای زیستن آوی کوچ کوچ دیدن زنان غیور مردم عشایر و خاطره ها را برای ما نواخته است.

,

رودخانه بشار

, رودخانه بشار,

اما این رود خروشان طی ۳۰سال گذشته آن‌چنان مورد تجاوز زمین خواران و سود جویان قرارگرفته و لودرها و بولدوزرها شب و روز و وقت و بی‌وقت بر پیکر نحیفش زخم زده‌اند و پسماندهای شهرها و روستاها در آن ریخته شده که از آن رود سرزنده و زندگی‌بخش جز پیکری بی‌جان باقی نمانده است.

,

 

,

صدای نفس‌های آخر رود بشار وقتی به گوش مسئولان می رسد که کار از کار گذشته است. دیگر شن‌های کف رود نمی‌درخشند و آب زلالش کدر شده ، پرندگان مهاجر کنارش لانه نمی‌سازند چون زیستگاهشان زیر چرخ لودرها خراب‌شده و ماهیان زرد و خاکستری رودخانه در آب خفه‌شده و هزاران درد و رنج که امرور بر پیکر بی جان این رود فتانده اند.

,

 

,

امروز شهر یاسوج در میان دو رودخانه پر آب در دامنه های دنا و با بارش متوسط سالانه بیش از 830 میلیمتر یکی از پر آب ترین نقاط کشور محسوب می شود، اما با همه این مواهب طبیعی رودخانه خروشان بشار که به عنوان نماد پایتخت طبیعت از آن نام برده می شد به دلیل مشکلات زیست محیطی و کمبود بارش های باران در حال خشک شدن و نابودی است.

,

اکنون با تغییر مسیر بخشی از آب رودخانه بشار و لایه روبی نشدن سطح آن، از این رودخانه زیبا تنها مشتی گل و لای مانده که بشار را به منجلابی نازیبا تبدیل کرده است.

,

, ,

رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.

,

کاهش بارندگی‌های چند سال اخیر سبب شده تا دیگر بشار همچون گذشته دست و دل باز نباشد و به سختی بتواند مردم دیارش را سیراب کند و برخلاف میل باطنی‌اش برخی کشاورزان از جمله برنج‌کاران را مایوس نگه دارد.

,

اما در بیخ گوش برخی از ادارات استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل تعرض برخی سود جویان به رودخانه بشار و برنج‌کاری در جوار این رود، “بشار” در حال جان دادن است ولی مسئولان و متولیان امر هیچ توجهی به این موضوع نکرده اند.

,
, ,
 
,

این زمین خواری و کاشت غیر قانونی برنج به دلیل کم آبی های متوالی در دیار ایران به گونه صورت گرفته  که دولت و مسئولان کاشت برنج حتی در زمین های پر آب ایران را هم صادر نکرده اند.

,

به عنوان مثال در کنار پل های اول و دوم بشار یاسوج تا مناطقی دیگر در همسایگی این رودخانه زلال و پر اب برنج‌کاران با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا جایی که قطره‌ای آب از پل اول و دوم تا پل سوم و پایین تر از آن چشم نمی‌بیند و به طور حتم این اقدام کشاورزان سبب خسارت‌هایی به آبزیان بومی رودخانه بشار نیز شده اند.

,

تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب محیط‌زیست آن و مرگ تدریجی موجودات زنده و آبزیان رودخانه در سه دهه اخیر خود حکایت دیگری از این بحران بوده است.

,
, ,

 بحرانی که نه‌تنها محیط‌زیست و اکوسیستم رودخانه را تهدید کرده بلکه تأسیسات و ابنیه کنار این رودخانه را ازجمله خط لوله انتقال گاز کشور و شبکه توزیع آب شهر یاسوج و پل‌های این شهر را با خطر تخریب مواجه کرده و هر لحظه احتمال سقوط این پل‌ها وجود دارد.

,

در آخرین بررسی‌ها نیز محققان و کارشناسان مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور دریافتند که رودخانه بشار به عناصر سمی آرسنیک، مولی بدن و اسکان دیوم آلوده است و این یعنی مرگ تدریجی حیات در این رودخانه حیات‌بخش.

,

 

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه