اخبار داغ

نبود وزن سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا موجب خروج بی هزینه آمریکا از برجام شد/ با تعارف و صحبت های تریبونی نمی توان کشور را اداره کرد

نبود وزن سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا موجب خروج بی هزینه آمریکا از برجام شد/ با تعارف و صحبت های تریبونی نمی توان کشور را اداره کرد
رفتارهای اتحادیه اروپا در مقابل ایران بدون هماهنگی با آمریکا نیست و مشاوره لازم به ترامپ داده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، علی قربانی کارشناس مسائل سیاسی درباره تضمین تعهدات اتحادیه اروپا در برجام طی یادداشتی نوشت: پیش زمینه تشکیل این اتحادیه به جنگ جهانی دوم باز می گردد و هیچ نهادی صورت نمی گیرد مگر برای توانمند شدن و رفع نیازهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی که ضرورت وجود آن را احساس می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

جنگ جهانی اول و دوم در کشورهای اروپایی صورت گرفت و فلسفه وجودی آنها در راستای منافع خود بود، اما با نگاهی به تاریخچه اتحادیه اروپا شاهدیم این اتحادیه برخلاف تصور عموم که اتحاد و همگرایی را هدف تشکیل این مرکز می دانستند نتوانست به اهداف مورد نظر خود برسد.

,

هدف از تاسیس اتحادیه اروپا مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و تعریف شدن اروپا به عنوان یک بازیگر در راستای صلح و امنیت منطقه و بین المللی بود، بعد از فروپاشی شوروی و سیاست یک جانبه گرایی آمریکا، اروپایی ها تلاش کردند قدم های موثری بردارند تا توازن سیاسی خود را پا به پای آمریکا تعریف کنند اما این اتفاق نیفتاد.

,

انگلیس، فرانسه و آلمان دهه 80 و دوره اصلاحات، تعهداتی در راستای هسته ای ایران داشتند اما به علت فشارهای دیگر کشورها اروپایی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و عدم انجام تعهد سه کشور اروپایی باعث شد ایران قدم خود را فراتر گذشته و فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را در دولت نهم و دهم آغاز کند.

,

در دولت یازدهم شاهد از سرگیری مذاکرات شدیم که در نهایت منجر به برجام شد، حتی در زمان مذاکرات نیز کشورهای اروپایی وزن سیاسی و اقتصادی لازم را درباره برجام نداشتند و فرانسه نقش پلیس بد را بازی کرد و انگلیس پس از برجام در خصوص فروش آب سنگین نمایش هایی را ارائه کرد.

,

نبود وزن سیاسی و اقتصادی لازم باعث شد آمریکا به راحتی و بدون کمترین هزینه ای از برجام خارج شود، چرا که کشورها در اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی به منافع کوتاه مدت و بلند مدت خود فکر می کنند، البته خروج از برجام برای آمریکایی ها منافعی نداشت اما ضرری هم متوجه آمریکا نشد جز موضع گیری های خیلی سست، ضعیف، غیر اخلاقی و مخالف با قائده بین المللی که شاهد آن بودیم.

,

نبود وزن سیاسی و اقتصادی لازم و عدم تاثیرگذاری اتحادیه اروپا در مسائل حوزه امنیتی باعث شد آمریکا بی هزینه از برجام خارج شود، اما با توجه به اینکه برجام توافق نامه ای بین ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا بود در راستای احترام به حقوق معاهدات و احترام به حقوق سیاسی کشورها و کم اهمیت دادن به خروج آمریکا، ایران به همراه اتحادیه اروپا به دنبال حفظ برجام هستند.

,

باید بدون تعارفات سیاسی به توان و وزن سیاسی گروه های موثر در برجام دقت کرد، آلمان می تواند به لحاظ شرایط اقتصادی و بازیگری موثر، نقش ویژه ای ایفا کند اما نه به اندازه چشم انداز خوشبینانه ای که تعریف می شود، انگلیس امروز بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا وزنی در این سیستم ندارد ولو اینکه جز برجام باشد.

,

فرانسه، فرانسه دهه های قبل نیست و ثبات سیاسی لازم را ندارد و رئیس جمهوری جوان و کم تجربه در راس کار خواهد بود که بیشتر سیاست های آن در تداوم سیاست های خارجی ایالات متحده آمریکا تعریف می شود لذا عوامل فوق و نبود همگرایی در اتحادیه اروپا نشان می دهد اتحادیه اروپا کارایی لازم را در حفظ برجام ندارد.

,

برجام در کنار نقاط ضعف بسیار، نقاط مثبتی دارد چرا که هدف برجام برداشته شدن تحریم های اقتصادی در قالب فروش نفت مراودات بانکی بدون دردسر بود اما باید دید سه کشور فوق توان اجرای این مهم را دارند؟ لذا اگر توان سیاسی منجر به راهکارهای عملیاتی شود امکان انجام موارد مذکور وجود دارد ولو اینکه هزینه هایی برای اتحادیه اروپا داشته باشد چرا که اتحادیه اروپا انسجام با حفظ حقوق کشورهای عضو و استقلال خود را مد نظر دارد و با تکیه بر این اصل می تواند نقش مهمی در راستای برجام ایفا کند.

,

خروج شرکت های اروپایی از ایران نشاندهنده ضعف اتحادیه اروپا است، لذا به نظر می رسد اتحادیه اروپا به جای کارکرد رسمی و عملیاتی بیشتر دارای ژست سیاسی و اصطلاحاتی است و نمی تواند مواضع خود را درباره سیاست های آمریکا اجرا کند.

,

رفتارهای آمریکای دوره ترامپ نشان می دهد ایران اول و آخرین کشور در مقابل آمریکا نیست و سیاست ترامپ تعیین خط مشی های جدید درباره نهادهای بین الملل، تعهدات آمریکا و مطالبات از کشورهای دیگر است، لذا کشورهایی که سر تعظیم فرود آورند مطالبات بیشتری از آنها خواهد شد و کشورهای مقاوم هزینه پرداخت م کنند اما این دوران طولانی نخواهد بود.

,

ایران می تواند از طریق برجام اتحادیه اروپا را در فشارهای سیاسی و روانی قرار داده و امتیازات خود را بگیرد و بخشی از تعهدات خود را نقض کند، چرا که اتحادیه اروپا هسته ای شدن اورانیوم را دنبال می کند اما ایران از ابتدا به دنبال کاربرد نظامی این تسلیحات نبود لذا می تواند از فضای پیش آمده نهایت استفاده را در زمینه اقتصادی، نفت و .. ببرد.

,

اتحادیه اروپا و آمریکا متوجه تصمیمات ناصحیح در مدیریت بحران شده اند چرا که هنوز 13 مرداد و آبان نیامده است اما ما شاهد این همه آشفتگی در کشور هستیم لذا این مسئله به کشورهای مقابل سیگنال مبنی بر عدم وجود تدبیر و مدیریت اقتصادی و ترس مسئولین خواهد داد و آنها را نسبت به امیتاز گیری از ایران امیدوار می کند.

,

رفتارهای اتحادیه اروپا بدون هماهنگی با آمریکا در مقابل ایران نیست و مشاوره لازم به ترامپ داده می شود و اگر چه خواسته جمهوری اسلامی ایران از برجام برداشته شدن تحریم ها و عدم وجود مشکل برای مراودات بانکی بود هنوز برای احقاق حقوق مسلم خود مذاکره می کند درحالیکه در هیچ جای دنیا برای دریافت حقوق مسلم مذاکره نمی کنند.

,

ما باید ضمن بازی سیاسی، اقتصادی و امنیتی از طریق برجام روابط را با اتحادیه اروپا ادامه دهیم اما اگر بحث خروج از برجام مطرح باشد، خروج از برجام کفایت نمی کند و ایران باید از ام پی تی خارج شود ، چرا که صرفا خروج از این مقوله می تواند فشار لازم را بر آمریکا و اروپا وارد کند و پس از آن باید راه هر گونه مذاکره ایرن با اروپا و آمریکا بسته و تدابیر لازم توسط مسئولین اتخاذ شود.

,

با تعارف، صحبت های تریبونی و شعار و دلخوشی به خارج نمی توان کشور را اداره کرد چرا که کشور دارای ظرفیت ها و ساختار بوده و پشتوانه مردمی دارد.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه