اخبار داغ

یادداشت؛

پالرمو برای کشور چالش ایجاد می‌کند

پالرمو برای کشور چالش ایجاد می‌کند
لایحه موسوم به پالرمو به تصویب مجلس رسید ولی از طرف شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت مورد تائید قرار نگرفت و مجدداً به مجلس برگردانده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارم خبر؛ در فضای خروج آمریکا از برجام تلاش‌های گسترده‌ای از چند سو در جریان است تا لوایح چهارگانه دولت یعنی الحاق به کنوانسیون پالرمو؛ الحاق کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ اصلاح قانون پول‌شویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را که اولی غیرمستقیم و بقیه مستقیم با تعهد اقدام مالی موسوم به ‏ FATF در ارتباط است به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارم خبر,

در این فضا لایحه موسوم به پالرمو به تصویب مجلس رسید ولی از طرف شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت مورد تائید قرار نگرفت و مجدداً به مجلس برگردانده شد، سه لایحه دیگر نیز با تصویب نمایندگان به مدت دو ماه از دستور کار مجلس خارج گردید.

,

در وضعیت پیش‌آمده گروهی خوش‌بینانه تصویب این لوایح را در شرایط پسابرجام یک فرصت می‌دانند که با تصویب آن ایران می‌تواند از مزایای مالی کشورهای عضو برخوردار شود و تحریم‌های آمریکا را دور بزند آنجایی هم که این پیوستن با اعتقادات و منافع ملی تضاد یا چالش دارد با حفظ تحفظ اجرا نخواهد کرد.

,

اما گروهی که این لوایح را متضاد یا چالش نظام می‌دانند معتقدند با پذیرش این لوایح و تصویب آن در مجلس عملاً باید در چارچوب بیگانه عمل کنیم اگر به‌زعم خودشان تشخیص دهند که ایران در چارچوب آن‌ها نیست چه تحفظ داده باشیم و چه نداده باشیم، یک‌جانبه ایران را تنبیه خواهند کرد و از مزایای مالی برخوردار نخواهیم شد.نمونه عینی آن برجام است که علی‌رغم همه تعهدات انجام‌شده توسط ایران آمریکا از آن خارج و تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرده است.

,

چالش‌های FATF و لوایح چهارگانه

, چالش‌های, چالش‌های,  FATF, و لوایح چهارگانه,

۱- چالش تروریسم

,

برداشت و تعریف از تروریسم در کشورهای حاکم بر اف ای تی اف و پالرمو با تعریف آمریکا از آن همخوانی دارد ازنظر آمریکا روابط تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ایران دست از حمایت سپاه پاسداران و ۲۰۰ سازمان و فرد دیگر را در داخل و نیز نیروهای مقاومت ازجمله حزب‌الله، انصار الله و دیگر نیروهای مقاومت و تمام افرادی که اف ای تی اف در فهرست تروریست قراردادِ بردارد.

,

در اینجا تعریف و برداشت ایران از تروریسم با کشورهای غربی و آمریکا متفاوت است. آن‌ها مبارزین برای حقوق خود را در هرکجا که هستند تروریست می‌نامند به همین جهت ، نهضت‌های آزادی‌بخش، جنبش‌های اسلامی مثل حزب‌الله حماس انصار الله و سپاه پاسداران را تروریست می‌دانند که این تعریف با تعریف و برداشت ایران با آن‌ها کاملاً متفاوت است.

,

۲-چالش لو رفتن اطلاعات مالی و سلطه مالی بر کشور.

,

هدف اصلی این کنوانسیون‌ها این است که روابط مالی کشورها کاملاً تحت نظارت و اجرایی این کنوانسیون‌ها قرار بگیرد تا کشورها یا نهادهایی که به تروریست‌ها با تعریف آن‌ها کمک می‌کنند شناسایی و مجازات کنند. لذا با الحاق رسمی ایران به این کنوانسیون‌ها می‌توانند گردش مالی را در ایران رصد کنند و به‌تبع آن متهم کنند که به این گروه یا آن گروه که ازنظر آن‌ها تروریست هستند کمک کرده است آن‌ها می‌توانند با این نظارت همکاری مالی و نظامی ایران را با کشورها و گروه‌هایی که ازنظر آن‌ها با منافع غرب همسو نیست کنترل کنند لذا این پدیده برای انقلاب اسلامی که با شعار استقلال و مبارزه با سلطه در این جایگاه ایستاده است کوتاه آمدن از آرمان‌های انقلاب و سفارشات حضرت امام رحمه الله و رهنمودهای رهبری است.

,

قطعاً زمانی که اطلاعات مالی ایران شفاف شود آمریکا می‌تواند بااطلاع دقیق از آن بدون دغدغه تحریم‌های هوشمند خود را لحظه‌به‌لحظه علیه افراد و سازمان‌ها در ایران اعمال نماید

,

نتیجه : تحلیل رفتار نهادهای بین‌المللی و کنوانسیون‌ها نشان داده است که بیشترین سطح سازگاری را با رفتار و انتظارات آمریکا نسبت به ایران دارند و همواره خود را با استانداردهای دوگانه آمریکا و ترجیح منافع او تنظیم می‌کنند بدیهی است پالرمو و اف ای تی اف از این موضوع مستثنا نیست.

, نتیجه,

بنابراین اگر مجلس شورای اسلامی همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند : "مجلس شورای اسلامی که رشید بالغ و عاقل است باید مستقل در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانون‌گذاری کند راسا ورود پیدا کند و قوانین مربوطه را با قوانین مصوب داخلی تصویب کند یک فرصت ویژه است که می‌تواند جمهوری اسلامی را از مزایای اقتصادی دیگر کشورها برخوردار نماید ولی اگر بخواهد قوانین یا خواسته‌های کشورهای دیگر را که با اهداف استعماری علیه کشورمان نوشته‌شده است تصویب کند دامن آیندگان را خواهد گرفت و خروج از آن ، بسیار دشوار و خسارت‌بار خواهد بود".

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه