اخبار داغ

وضعیت بحران آب و سوء مدیریت در بخش کشاورزی

وضعیت بحران آب و سوء مدیریت در بخش کشاورزی
شیوه انتقال آب بصورت نادرست و در کانال­های رو باز و با توجه به میزان گرمای هوا، باعث افزایش هدر رفت از طریق تبخیر و هدر رفت آب می­ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ آب، نماد زایش و حیات که این روزها با بحرانی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، "بحران آب" واژه‌ای آشنای این روزها است. ایران کشوری با اقلیم‌های گوناگون است که میزان بارندگی در کل کشور بصورت یکسان صورت نمی‌پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

سهم ایران از منابع آب شیرین با توجه به اینکه در حدود 1 درصد جمعیت جهان را دارد، 3/0 درصد است و ذخایر آب کشور به شدت وابسته به میزان بارندگی سالانه است و از میزان مصرف سالانه آب در ایران حدود 92 درصد صرف مصارف کشاورزی می‌شود و روند رو به رشد جمعیت و مصرف مواد غذایی، فشار گسترده بر منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی وارد کرده است و این ساده‌ترین تعریفی که می‌توان در شرایط کنونی برای بحران آب داشته باشیم، هر چند که منابع آلوده کننده آب‌های سطحی نظیر استفاده بی رویه از سموم کشاورزی و فاضلاب‌های صنعتی، باعث آلودگی و کاهش منابع آب‌های شیرین می‌شود.

,

در سال 1385 سد رئیسعلی دلواری در شهرستان دشتستان جهت تامین بخشی از آب شرب و آبیاری نخلستان‌های شهرستان افتتاح گردید و بخش اعظمی از آب این سد صرف امور کشاورزی می‌شود اما در این امر چه میزان مدیریت صورت گرفته است؟ شیوه انتقال آب بصورت نادرست و در کانال‌های رو باز و با توجه به میزان گرمای هوا، باعث افزایش هدر رفت از طریق تبخیر آب می‌شود اما بیشترین میزان هدر رفت در بخش آبیاری صورت می‌پذیرد که از روشی کاملاً منسوخ شده استفاده می‌شود.

,

آبیاری به روش سنتی غرقابی که با نام آبیاری ثقلی هم در جهان شناخته می‌شود که نفوذ آب بر اساس نیرو ثقل صورت می‌گیرد که این شیوه علاوه بر میزان هدر رفت آب در زمان انتقال و تبخیر آن بلکه باعث سله بستن خاک، از بین رفتن پشته‌ها و ایجاد موانع در عبور و مرور ماشین‌آلات کشاورزی نیز می‌شود.

,

راهکارهای پیشنهادی که جهت کاهش هدر رفت آب می شود آبیاری قطره‌ای و در درجه دوم آبیاری نواری است. ایجاد حوضچه‌های سر پوشیده ذخیره آب با توجه به میزان ظرفیت آب مصرفی جهت نگهداری و استفاده در سیستم آبیاری قطره‌ای و همچنین استفاده از لوله‌های صنعتی جهت انتقال آب به جای استفاده از کانال‌های رو باز است. صرفه‌جویی در این بخش باعث بهبود شرایط آب بخش خانگی می‌شود هر چند که تصمیمات اتخاذ شده از جانب استانداری جهت بهبود شرایط حفر ده‌ها چاه­ زیرزمینی است که این خود در بلندمدت می تواند تاثیر مخربی بر منابع آب زیرزمینی داشته باشد.

,

 امید است که با همت همگانی در صرفه جویی آب و مدیریت صحیح در بخش عرضه آب، زندگی همراه با آرامش را به جامعه خود هدیه دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه